Autókereséskor visszatérő intelem a prémiummárkában gondolkodóknak, hogy az alkatrészek árai kiürítik a zsebüket. Én is sokszor hallottam elegáns autómárkákkal összefüggésben, hogy ilyen meg olyan sokat költött rá a tulajdonosuk, és bezzeg egy szimplább technikájú átlagautóval ez mind másképp lenne. A valóság ezekre a kérdésekre ritkán ad általános érvényű és egyszerű választ, az összetett dolgok már csak ilyenek.
Ameddig él a prémiumtermékekre a garancia és a kötelező karbantartásokat márkaszervizekben végezteti el a tulajdonos, az egyes márkák eltérő árazási stratégiája miatt valóban többe kerül a szervizelésük. Még akkor is, ha ugyanannál a cégnél akár ugyanaz a szakember végzi el a kötelező szervizt, legyen az például Audi-SEAT, Mercedes-Kia vagy Toyota-Lexus közös szervizbázis.
De mi a helyzet használt korukban, mondjuk 8-11 évesen, amikor jórészt már utángyártott alkatrészeket használtok? Érzésre költségesebbnek tippelnénk egy prémiummárka autójának alkatrészeit egy tömeggyártó modelljénél, de kíváncsiak voltunk a tényekre.
Párba állítottuk egy-egy volumenmárka és prémiummárka autóját, beléptünk egy internetes autóalkatrész-adatbázisba és keresni kezdtünk.
Piacilag releváns autókat igyekeztünk összevetni és hasonló műszaki alapkonstrukciójú kocsikat kerestünk a használt autók közül. Például mindkettőben elsőkerék-hajtás az alapértelmezés és az opcionális összkerékhajtás ún. hang-on négykerék-hajtás legyen, amilyen a többlemezes kuplungos 4×4 vagy a viszkokuplung.
Benzines kompakt autók: Volkswagen Golf vs. Audi A3
Lehet, hogy az Audiban alaposabb a hangszigetelés és finomabbak az utastéri anyagok, de abban, amit a vevő nem lát, a Golfot követi. Mivel a két autó műszaki tartalma egyenértékű, azt feltételeztük, hogy az árakban adódó eltérés a négykarikás márka magasabb presztízsének tudható be, ha lesz ilyen. Lássuk, hogyan alakulnak a használt Volkswagen Golf és az Audi A3 alkatrészárai, ugyanazzal a 105 lóerős 1,2 TSI benzinessel!
VW Golf VII (AU) 1,2 TSI, 2013 | Audi A3 (8V) 1,2 TSI, 2013 | |
Klímakompresszor | 79 491 Ft (Delphi Technologies) | 79 491 Ft (Delphi Technologies) |
Kettős tömegű lendkerék | 130 741 Ft (Luk) | 130 741 Ft (Luk) |
Generátor | 135 252 Ft (Bosch) | 135 252 Ft (Bosch) |
Első féktárcsa | 21 356 Ft (Zimmermann) | 21 356 Ft (Zimmermann) |
Utastéri légszűrő | 5223 Ft (Mann Filter) | 5223 Ft (Mann Filter) |
Az egy árban lévő kettős tömegű lendkereket egyforma cikkszámon hozta az autóalkatrész-adatbázis. Hasonló a felállás az utángyártott klímakompresszorral is: itt is azonos a cikkszám és fillérre azonos az ár.
Ezzel szemben az áramfejlesztést végző generátorral összetettebb a helyzet, ha ugyanattól a beszállítótól vennétek őket. A környezetszennyezés mérséklése és a jobb ár-érték arány reményében új helyett felújítottat kerestem, a kiválasztott gyártó a Bosch lett.
Itt is megvehető ugyanaz a generátor egyforma összegért, a Golfhoz azonban van a Boschtól egy 4 mm-rel rövidebb, 191 mm hosszúságú generátor is, amely valamivel kevesebbe kerül. Cikkszáma azonos, de ára 110 625 Ft, ami 25 ezres különbség a táblázatban szereplő, méretre is azonos generátorokhoz képest. Itt tehát a Golf tulajdonosa spórolhat a prémiummárkás testvérmodell gazdájához képest.
Hasonlóan járna az első féktárcsával. A Golfhoz ugyanis van kisebb átmérőjű is a Zimmermann kínálatából, amelynek átmérője 288 helyett 280 mm. Ha az egyforma átmérőhöz ragaszkodunk, akkor újfent áregyenlőséget látunk.
Ha picit kisebb átmérőjű féktárcsa is szóba jön, akkor a Golffal megspórolható oldalanként 1642 Ft, három gombóc fagyi ára. Az utastéri szűrőknél ismét forintra egyforma ajánlatokat adott ki az internetes autóalkatrész-kereső.
Egy autó több ezer alkatrészből áll össze, így ez a gyűjtés sem perdöntő, a kikeresett tételek azonban arra engednek következtetni, hogy egy idén 10 éves Audi A3 utángyártott alkatrészei nem kerülnek többe, mint a volumenmárka vele egyívású kompakt autójához.
Drágább a prémiumautó alkatrésze? Nem.
Kompakt SUV: Dacia Duster vs BMW X1
Ránézésre nagyon messze van egymástól a Dacia Duster első generációja és a második BMW X1, de műszaki szempontból mindkettő egy keresztmotoros, elsőkerék-hajtású kompakt SUV. Az X1-ből csak az első generáció, az E84 volt alapértelmezésben hátsókerekes, mert még a 3-as sorozatra épült.
Dízelmotorral, elsőkerék-hajtással és kézi sebességváltó vetjük össze az univerzálisan használható aszfaltterepjárókat, az egymáshoz legközelebbi teljesítményszinten. A Dacia motorja 110, a BMW-é 116 lóerős. A nagy kérdés itt is, hogy a prémiumtermékhez drágábbak-e a kiválasztott alkatrészek és ha igen, mennyivel?
Kezdjük a pollenszűrővel, amiből ehhez a BMW-hez is kettőre van szükség. Tehát az ár két darabos készletet tartalmaz, amit az utas lábtere felől, a kesztyűtartó fedelét leszerelve tudtok kicserélni. Ha úgy vesszük, a BMW utastéri szűrőjének darabonkénti ára valamivel még alacsonyabb is, mint a Dusterhez az az egy darab, de természetesen az összköltség számít, ami kerekítve kétszeres.
Dacia Duster 1,5 dCi, 2015 | BMW X1 16d (F48), 2015 | |
Klímakompresszor | 104 767 Ft (Lucas) | 109 248 Ft (Lucas) |
Kettős tömegű lendkerék | 143 231 Ft (Sachs) | 339 464 Ft (Sachs) |
Generátor | 94 936 Ft (Bosch) | 220 055 Ft (Bosch) |
Első féktárcsa | 17 276 Ft (TRW) | 19 511 Ft (TRW) |
Utastéri légszűrő | 4049 Ft (Hengst) | 7806 Ft (Hengst) |
Fékalkatrészből mindkét autóra a TRW márkától választottam első féktárcsát. A Dusterre a katalógus 280 mm-s átmérőjűt hoz (van 269 mm-es is), a BMW-é 294 milliméteres. A román SUV féktárcsája 12,9 százalékkal kerül kevesebbe, mint a BMW X1-hez a legolcsóbb ugyanattól a cégtől. De ha feljebb lépünk az Ate féktárcsáihoz, ott már a 20 340 forintossal 32 361 forintos ár áll szemben és 60 százalék a felár.
Kiugró a kettős tömegű lendkerék árkülönbsége, ez azonban a változatosság kedvéért kiválasztott beszállítón is múlik. Ha a Luktól veszitek a motort és a váltót védő lendkereket, az F48-as BMW-é kijön 261 248 forintból, tehát 95 825 forintra mérséklődik a felár. Itt ennek ellenére alaposan kidomborodik a prémiumtermék alkatrészeinek felára a volumenmárkához képest.
Drágább a prémiumautó alkatrésze? Igen.
Középkategória: Ford Mondeo vs. Volvo V60
Amikor a Vezess Értékbecslő forgatásán először láttam megemelve egy második generációs 60-as Volvót, azt hittem, hogy összekeverem egy másik autóval, mert alulról felismerni benne a 2007 utáni Ford Mondeót. Utánaolvastam és kiderült, a két típus között valóban rokoni kapcsolat van, abból fakadóan, hogy fejlesztésük idején a Ford-konszern volt a Volvo tulajdonosa is.
Mivel 2015 előtti V60-ast választottam, a kétliteres dízelmotor itt még a rajongásig szerethető soros öthengeres, csak 2015 tavaszától váltotta le négyhengeres motor a csodálatos hangú sorötöst. Mindkét példaautó orrában 163 lóerős a dízelmotor, a Mondeóé négyhengeres. Lássuk, mennyi pénzt emészt fel 2012-es évjáratból a használt Mondeo és a V60!
Egyforma átmérőjű és vastagság féktárcsákat választottunk az összevetéshez, tehát 28 mm vastag és 300 mm átmérőjű pótalkatrészeket. Az összegeket látva a Volvo V60 némi prémiumfelárat követel.
Ford Mondeo (BA7/Mk4) 2,0 TDCi, 2012 | Volvo S60 (Y20) 2,0 D3, 2012 | |
Klímakompresszor | 109 553 Ft (Nissens) | 127 374 Ft (Nissens) |
Kettős tömegű lendkerék | 115 242 Ft (Luk) | 124 169 Ft (Luk) |
Generátor | 125 542 Ft (Valeo) | 144 381 Ft (Valeo) |
Első féktárcsa | 26 896 Ft (Zimmermann) | 28 872 Ft (Zimmermann) |
Utastéri légszűrő | 5589 Ft (Mahle) | 4753 Ft (Mahle) |
Javítása utángyártott autóalkatrészekkel valamivel több pénzt emészt fel, mint azonos gyártótól a használt Ford Mondeóhoz beszerzett tételekkel, de a prémiumtermékhez való pótalkatrészek felára a vizsgált alkatrészek esetében 20 százalékon belüli. Az öt autóalkatrész közül egyedül a pollenszűrőnek hívott utastéri szűrő jutányosabb a Mondeo-alapú svéd autóhoz.
Drágább a prémiumautó alkatrésze? Igen.
Ti mit tapasztaltatok, milyen árakba futottatok bele, ha volt szerencsétek volumen- és prémiummárka autójához is? Várjuk és köszönjük a hozzászólásokat!