Autókereséskor visszatérő intelem a prémiummárkában gondolkodóknak, hogy az alkatrészek árai kiürítik a zsebüket. Én is sokszor hallottam elegáns autómárkákkal összefüggésben, hogy ilyen meg olyan sokat költött rá a tulajdonosuk, és bezzeg egy szimplább technikájú átlagautóval ez mind másképp lenne. A valóság ezekre a kérdésekre ritkán ad általános érvényű és egyszerű választ, az összetett dolgok már csak ilyenek.

Ameddig él a prémiumtermékekre a garancia és a kötelező karbantartásokat márkaszervizekben végezteti el a tulajdonos, az egyes márkák eltérő árazási stratégiája miatt valóban többe kerül a szervizelésük. Még akkor is, ha ugyanannál a cégnél akár ugyanaz a szakember végzi el a kötelező szervizt, legyen az például Audi-SEAT, Mercedes-Kia vagy Toyota-Lexus közös szervizbázis.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 1

De mi a helyzet használt korukban, mondjuk 8-11 évesen, amikor jórészt már utángyártott alkatrészeket használtok? Érzésre költségesebbnek tippelnénk egy prémiummárka autójának alkatrészeit egy tömeggyártó modelljénél, de kíváncsiak voltunk a tényekre.

Párba állítottuk egy-egy volumenmárka és prémiummárka autóját, beléptünk egy internetes autóalkatrész-adatbázisba és keresni kezdtünk.

Piacilag releváns autókat igyekeztünk összevetni és hasonló műszaki alapkonstrukciójú kocsikat kerestünk a használt autók közül. Például mindkettőben elsőkerék-hajtás az alapértelmezés és az opcionális összkerékhajtás ún. hang-on négykerék-hajtás legyen, amilyen a többlemezes kuplungos 4×4 vagy a viszkokuplung.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 45

10 éves autókban szükség lehet új klímakompresszorra

Benzines kompakt autók: Volkswagen Golf vs. Audi A3

Lehet, hogy az Audiban alaposabb a hangszigetelés és finomabbak az utastéri anyagok, de abban, amit a vevő nem lát, a Golfot követi. Mivel a két autó műszaki tartalma egyenértékű, azt feltételeztük, hogy az árakban adódó eltérés a négykarikás márka magasabb presztízsének tudható be, ha lesz ilyen. Lássuk, hogyan alakulnak a használt Volkswagen Golf és az Audi A3 alkatrészárai, ugyanazzal a 105 lóerős 1,2 TSI benzinessel!

  VW Golf VII (AU) 1,2 TSI, 2013 Audi A3 (8V) 1,2 TSI, 2013
Klímakompresszor 79 491 Ft (Delphi Technologies) 79 491 Ft (Delphi Technologies)
Kettős tömegű lendkerék 130 741 Ft (Luk) 130 741 Ft (Luk)
Generátor 135 252 Ft (Bosch) 135 252 Ft (Bosch)
Első féktárcsa 21 356 Ft (Zimmermann) 21 356 Ft (Zimmermann)
Utastéri légszűrő 5223 Ft (Mann Filter) 5223 Ft (Mann Filter)

Az egy árban lévő kettős tömegű lendkereket egyforma cikkszámon hozta az autóalkatrész-adatbázis. Hasonló a felállás az utángyártott klímakompresszorral is: itt is azonos a cikkszám és fillérre azonos az ár.

Ezzel szemben az áramfejlesztést végző generátorral összetettebb a helyzet, ha ugyanattól a beszállítótól vennétek őket. A környezetszennyezés mérséklése és a jobb ár-érték arány reményében új helyett felújítottat kerestem, a kiválasztott gyártó a Bosch lett.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 46

Fillérre egyezik a kiválasztott alkatrészek ára az előző Golfhoz és a korábbi A3-hoz, ugyanattól a cégtől rendelve

Itt is megvehető ugyanaz a generátor egyforma összegért, a Golfhoz azonban van a Boschtól egy 4 mm-rel rövidebb, 191 mm hosszúságú generátor is, amely valamivel kevesebbe kerül. Cikkszáma azonos, de ára 110 625 Ft, ami 25 ezres különbség a táblázatban szereplő, méretre is azonos generátorokhoz képest. Itt tehát a Golf tulajdonosa spórolhat a prémiummárkás testvérmodell gazdájához képest.

Hasonlóan járna az első féktárcsával. A Golfhoz ugyanis van kisebb átmérőjű is a Zimmermann kínálatából, amelynek átmérője 288 helyett 280 mm. Ha az egyforma átmérőhöz ragaszkodunk, akkor újfent áregyenlőséget látunk.

Ha picit kisebb átmérőjű féktárcsa is szóba jön, akkor a Golffal megspórolható oldalanként 1642 Ft, három gombóc fagyi ára. Az utastéri szűrőknél ismét forintra egyforma ajánlatokat adott ki az internetes autóalkatrész-kereső.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 47

Kisebb átmérővel a Golfhoz van olcsóbb első féktárcsa is, de egyforma méretben egyforma az áruk

Egy autó több ezer alkatrészből áll össze, így ez a gyűjtés sem perdöntő, a kikeresett tételek azonban arra engednek következtetni, hogy egy idén 10 éves Audi A3 utángyártott alkatrészei nem kerülnek többe, mint a volumenmárka vele egyívású kompakt autójához.

Drágább a prémiumautó alkatrésze? Nem.

Kompakt SUV: Dacia Duster vs BMW X1

Ránézésre nagyon messze van egymástól a Dacia Duster első generációja és a második BMW X1, de műszaki szempontból mindkettő egy keresztmotoros, elsőkerék-hajtású kompakt SUV. Az X1-ből csak az első generáció, az E84 volt alapértelmezésben hátsókerekes, mert még a 3-as sorozatra épült.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 48

Ránézésre nagyon messze van egymástól a Dacia Duster első generációja és a második BMW X1, de műszaki szempontból mindkettő egy keresztmotoros, alapesetben elsőkerék-hajtású kompakt SUV

Dízelmotorral, elsőkerék-hajtással és kézi sebességváltó vetjük össze az univerzálisan használható aszfaltterepjárókat, az egymáshoz legközelebbi teljesítményszinten. A Dacia motorja 110, a BMW-é 116 lóerős. A nagy kérdés itt is, hogy a prémiumtermékhez drágábbak-e a kiválasztott alkatrészek és ha igen, mennyivel?

Kezdjük a pollenszűrővel, amiből ehhez a BMW-hez is kettőre van szükség. Tehát az ár két darabos készletet tartalmaz, amit az utas lábtere felől, a kesztyűtartó fedelét leszerelve tudtok kicserélni. Ha úgy vesszük, a BMW utastéri szűrőjének darabonkénti ára valamivel még alacsonyabb is, mint a Dusterhez az az egy darab, de természetesen az összköltség számít, ami kerekítve kétszeres.

  Dacia Duster 1,5 dCi, 2015 BMW X1 16d (F48), 2015
Klímakompresszor 104 767 Ft (Lucas) 109 248 Ft (Lucas)
Kettős tömegű lendkerék 143 231 Ft (Sachs) 339 464 Ft (Sachs)
Generátor 94 936 Ft (Bosch) 220 055 Ft (Bosch)
Első féktárcsa 17 276 Ft (TRW) 19 511 Ft (TRW)
Utastéri légszűrő 4049 Ft (Hengst) 7806 Ft (Hengst)

 

Fékalkatrészből mindkét autóra a TRW márkától választottam első féktárcsát. A Dusterre a katalógus 280 mm-s átmérőjűt hoz (van 269 mm-es is), a BMW-é 294 milliméteres. A román SUV féktárcsája 12,9 százalékkal kerül kevesebbe, mint a BMW X1-hez a legolcsóbb ugyanattól a cégtől. De ha feljebb lépünk az Ate féktárcsáihoz, ott már a 20 340 forintossal 32 361 forintos ár áll szemben és 60 százalék a felár.

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 49

Kidomborodik az F48-as X1-nél a prémiumtermék alkatrészeinek felára a volumenmárkához képest

Kiugró a kettős tömegű lendkerék árkülönbsége, ez azonban a változatosság kedvéért kiválasztott beszállítón is múlik. Ha a Luktól veszitek a motort és a váltót védő lendkereket, az F48-as BMW-é kijön 261 248 forintból, tehát 95 825 forintra mérséklődik a felár. Itt ennek ellenére alaposan kidomborodik a prémiumtermék alkatrészeinek felára a volumenmárkához képest.

Drágább a prémiumautó alkatrésze? Igen.

Középkategória: Ford Mondeo vs. Volvo V60

Amikor a Vezess Értékbecslő forgatásán először láttam megemelve egy második generációs 60-as Volvót, azt hittem, hogy összekeverem egy másik autóval, mert alulról felismerni benne a 2007 utáni Ford Mondeót. Utánaolvastam és kiderült, a két típus között valóban rokoni kapcsolat van, abból fakadóan, hogy fejlesztésük idején a Ford-konszern volt a Volvo tulajdonosa is.

Mivel 2015 előtti V60-ast választottam, a kétliteres dízelmotor itt még a rajongásig szerethető soros öthengeres, csak 2015 tavaszától váltotta le négyhengeres motor a csodálatos hangú sorötöst. Mindkét példaautó orrában 163 lóerős a dízelmotor, a Mondeóé négyhengeres. Lássuk, mennyi pénzt emészt fel 2012-es évjáratból a használt Mondeo és a V60!

Milyen autóhoz olcsóbb az autóalkatrész? 51

2015 előtt a V60 D3-ban a kétliteres dízelmotor még a rajongásig szerethető soros öthengeres volt

Egyforma átmérőjű és vastagság féktárcsákat választottunk az összevetéshez, tehát 28 mm vastag és 300 mm átmérőjű pótalkatrészeket. Az összegeket látva a Volvo V60 némi prémiumfelárat követel.

  Ford Mondeo (BA7/Mk4) 2,0 TDCi, 2012 Volvo S60 (Y20) 2,0 D3, 2012
Klímakompresszor 109 553 Ft (Nissens) 127 374 Ft (Nissens)
Kettős tömegű lendkerék 115 242 Ft (Luk) 124 169 Ft (Luk)
Generátor 125 542 Ft (Valeo) 144 381 Ft (Valeo)
Első féktárcsa 26 896 Ft (Zimmermann) 28 872 Ft (Zimmermann)
Utastéri légszűrő 5589 Ft (Mahle) 4753 Ft (Mahle)

Javítása utángyártott autóalkatrészekkel valamivel több pénzt emészt fel, mint azonos gyártótól a használt Ford Mondeóhoz beszerzett tételekkel, de a prémiumtermékhez való pótalkatrészek felára a vizsgált alkatrészek esetében 20 százalékon belüli. Az öt autóalkatrész közül egyedül a pollenszűrőnek hívott utastéri szűrő jutányosabb a Mondeo-alapú svéd autóhoz.

Drágább a prémiumautó alkatrésze? Igen.

Ti mit tapasztaltatok, milyen árakba futottatok bele, ha volt szerencsétek volumen- és prémiummárka autójához is? Várjuk és köszönjük a hozzászólásokat!