Nem létezik költségmentes használt autó, olyan viszont annál több, amire valaki nem költ vagy nem költött, mielőtt eladta. Bármilyen használt autót is vesztek, számolni kell a kocsi korából, használtságából fakadó alkatrészcserékkel. Pár héttel ezelőtt prémiumgyártók és volumenmárkák autóinak alkatrészárait hasonlítottuk össze a Vezessen, annak eldöntésében segítve cikkünkkel, hogy a kopóalkatrészek között van-e felára a prémiumtermékekhez valóknak vagy az utángyártott tételek hasonló árszinten beszerezhetők?
Ezúttal abban igyekszünk tanácsot adni, hogy tényleg drágábbak-e az alkatrészek a japán autókhoz, mint az európaiakhoz? A jobb összehasonlíthatóság kedvéért és a piaci valósághoz igazodva utángyártott autóalkatrészek beszerzéséből indultunk ki és nagy volumenű autók különféle alkatrészeit gyűjtöttük ki ugyanabból az internetes autóalkatrész-adatbázisból.
Ahol lehetséges, azonos beszállítótól szerepelnek az összegek. Amennyiben nem volt mód azonos beszállítótól vadonatúj és felújított alkatrész árát összevetni, ott a felújítottat egyenértékűnek vettük az újjal, ami a Lancer jobb oldali hajtó féltengelyével fordult elő.
Ebből csak felújítottat hozott a sok netes alkatrészáruház közül kiválasztott forrás. A közhiedelem szerint a japán autók árazásában az alkatrészeken kell behozni azt a pénzt, amit a kocsik ára újonnan nem bírt el, emiatt drágább hozzájuk minden. Ez azonban legfeljebb a gyári alkatrészekre lehetne igaz, az utángyártott alkatrészeket biztosan nem érinti.
Toyota Aygo vs. FIAT Panda
Pár éve összehasonlítottuk használt autóként ezt a két olcsó és egyszerű városi kiskocsit, amelyekben közös az alacsony fenntartási költség és a vidámság, amit kisugároznak. Az AB10 kódjelű Aygo hozza a Toyota-erényeket megbízhatóságban, fogyasztásban és értéktartásban is. Ám a 2003 utáni, fejlesztési kódjele alapján 169-esként ismert FIAT Panda kényelmesebb és a hosszirányban mozgatható, különálló hátsó üléses verziókban sokkal jobban variálható autó. Részletek az alábbi cikkben.
Jelentős eltérés a klímakompresszorok között van, a japán kisautóhoz több mint 45 000 forinttal többe kerülne a klímaberendezéshez egy új szivattyú, mint azonos forrásból az olaszhoz. Kisebb, mintegy 20 százalék az alkatrészár különbsége, ha generátort kellene cserélni, de ebben is a Toyota alkatrészei kerülnek többe ugyanattól a beszállítótól, akárcsak az első féktárcsa esetében.
Toyota Aygo 1,0, 2006 | FIAT Panda 1,2, 2006 | |
Klímakompresszor | 133 750 Ft (Nissens) | 87 100 Ft (Nissens) |
Hajtó féltengely, jobb | 47 530 (SKF) | 75 450 Ft (SKF) |
Generátor | 75 700 Ft (Denso) | 64 210 Ft (Denso) |
Első féktárcsa | 18 580 Ft (Ate) | 8600 (Ate) |
Utastéri légszűrő | 5230 Ft (Mann Filter) | 6960 Ft (Mann Filter) |
Más a helyzet a komplett féltengelyekkel, itt a Toyotához kedvezőbb az ár. Legtöbbször elég ennél kevesebb pénzből a külső csuklót kicserélni, néha csak a csillagot külön. Természetesen a Pandához kaptok olcsóbban is féltengelyt, akár 35-50 ezer Ft között, de olasz beszállítóktól 85-110 ezer forintos komplett hajtó féltengelyeket is hoz az adatbázis. Keresztben beépített orrmotoros autóknál a bal oldalinál rendszerint hosszabb a jobb oldali, így a kettő közül ez szokott drágább lenni.
Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan 15,8 százalékkal.
Suzuki Vitara vs. Renault Captur
Új autóként nem egyszerűen meghatározó a magyar piacon 2015-ben bevezetett Suzuki Vitara, de több évben piacvezető volt hazánkban. Sikere annál is érdekesebb, mert végig ott volt vele egyazon szalonban a kényelmesebb, tágasabb és valamivel fejlettebb, de gyakorlatilag nem drágább SX4 S-Cross illetve S-Cross, amely tavaly végül megelőzte a Vitarát a forgalomba helyezési rangsorban.
Használt autóként a Suzuki Vitara, pláne a benzines szívómotorral, az értéktartás csodája. A most 7-8 éves autók 210-280 ezer kilométerrel kerülnek 3,9-4,2 millió forintba, miközben vadonatújan egy Vitara 1,6 GL 3,8 millió forintról indult évekig és 4,2 millió forintos árral hasított az 1,6 GL+, a középső felszereltségi szint.
Alternatívaként az olasz után jöjjön egy francia kategóriatárs! A Renault Captur sosem volt olyan domináns Nyugat-Európában, mint a Vitara itthon, de a kis aszfaltterepjárók bestsellereként itthon is népszerű. Használtan 3,3-3,5 millió forinttól mennek felfelé a 2013-ban bevezetett első generáció árai.
Suzuki Vitara 1,6, 2015 | Renault Captur 0,9 TCe, 2015 | |
Klímakompresszor | 122 600 Ft (Denso) | 111 890 Ft (Delphi Technologies) |
Hajtó féltengely, jobb | 47 790 Ft (GSP) | 57 000 Ft (GSP) |
Generátor | 120 020 Ft (Denso) | 91 380 Ft (Valeo) |
Első féktárcsa | 18 890 Ft (Ate) | 20 690 Ft (Ate) |
Utastéri légszűrő | 5450 Ft (Hengst) | 4695 Ft (Mann Filter) |
Közel vannak egymáshoz az alkatrészárak a Suzuki Vitara és a tologatható hátsó üléspaddal nagyobb használati értéket nyújtó Renault Captur között. A francia autóhoz egymással összevethető forrásból a klímakompresszor kicsit, a generátor jóval olcsóbb, a belső téri szűrők árkülönbsége jelentéktelen, egy gombóc fagyi ára.
Árban 10 százalékon belül van a két városi SUV első féktárcsája, ha a német Ate a forrás, a hajtó féltengely nagyságrendileg ötödével kevesebbe kerül a Vitarához. Ha összeadjuk ezt az öt tételt, a végeredmény 314 750 forint a Suzukinál és a 285 655 Ft a Renault esetében. Nem hiszem, hogy ez döntene a két autó között.
Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan 10,2 százalékkal.
Mitsubishi Lancer vs. Ford Focus
Újabb márkacserék a változatosság kedvéért, az alsó középkategóriában a felkelő nap országát a Mitsubishi képviseli a CY0 kódjelű Lancerrel. A Lancer (magyarul lándzsás) nyolcadik generációja 2008 és 2016 között volt piacon, négyajtós limuzinként illetve Sportback néven, ötajtós ferdehátú kasztnival.
Európai riválisának a Ford Focus harmadik generációját választottuk, amely 2011 és 2018 között készült. Elődeivel együtt meghatározó típus volt újonnan és erős szereplő a használtautó-kereskedelemben is, ideértve a behozatalt is. Mindkét típusból 2013-as, 1,6 literes benzines szívómotorú autókhoz szűrtük le az árakat, mert ezek a motorverziók jól illenek a magyarországi használtautó-vásárlók igényeihez.
Mitsubishi Lancer 1,6 MiVEC, 2013 | Ford Focus 1,6 Ti-VCT, 2013 | |
Klímakompresszor | 89 470 Ft (Delphi Technologies) | 79 570 Ft (Delphi Technologies) |
Hajtó féltengely, jobb | 63 000 Ft (GSP) | 53 440 Ft (GSP) |
Generátor | 132 190 Ft (Bosch) | 81 580 Ft (Bosch) |
Első féktárcsa | 17 220 Ft (TRW) | 14 070 Ft (TRW) |
Utastéri légszűrő | 5380 Ft (Mahle) | 5080 Ft (Mahle) |
Szerintem nem vagyok egyedül azzal, hogy ennél a párosításánál számítottam a legjelentősebb felárakra a japán autóhoz. Amíg azonban gyakran cserélendő kopóalkatrészeket és nagy tömegben beszállított komponenseket kell venni, a Lancerhez egyedül a generátor kerül sokkal, bő 50 000 forinttal többe, mint a Focushoz. A másik négy tétel ára kiegyenlített.
Más forrásból más márkákkal eltérő a helyet, de ragaszkodtam a neves és lehetőség szerint azonos beszállítóhoz továbbá az utángyártott alkatrészek gyártóit is igyekeztem rotálni a kiegyensúlyozottság kedvéért.
Drágább volt a japánhoz az alkatrész? Igen, átlagosan 31,45 százalékkal.
Bár a gyári alkatrészek esetében ennél sokkal kiugróbb árkülönbségek lehetségesek európai és japán autógyártók márkaszervizei között, a cikkben tárgyalt autóalkatrészek ára nem mutatott olyan eltérést ennél a három párosnál, ami jelentős hátrányba hozná a japán használt autóban gondolkodó vagy használt japán autóval járó olvasóinkat.