Kevés használtautó-vásárló van, aki csak és kizárólag a kinézett, fejben már megvett autóban képes elképzelni magát, legyen az ultraritka Subaru SVX vagy mindenütt előforduló Opel Astra G. Ezzel a cikkel azoknak szeretnénk segíteni a használtautó-vásárlásban, akik tágas, kényelmes és biztonságos családi autót keresnek dízel- vagy benzines motorral, inkább 2-3, mint 5-6 millió forintból. A középkategóriás autók közül a nagyobb presztízsű és többe kerülő Honda Accord ellenfele a jóval alacsonyabb ársávban mozgó Ford Mondeo.
Honda Accord vs. Ford Mondeo
2007-ben váltotta le a Ford Mondeo harmadik nemzedéke az előzőt, az autót mégis Mark 4-es vagy Mk4-es Mondeóként ismerjük, mert sokan külön számolják az első generáció 1996-os modellfrissítését, a szilvamaszkos verziót.
Ford Mondeo Mk4 (BA7) |
Honda Accord 8. gen. | |
Évjárat | 2007-2015 | 2008-2015 |
Benzinesek | 110-220 LE, 1,0-2,5 liter | 156-201 LE, 2,0/2,4 liter |
Dízelmotorok | 100-200 LE, 1,6-2,2 liter | 150/180 LE, 2,2 liter |
Ajánlott motor | 1,6 Ti-VCT, 2,3 Duratec, 2,0 és 2,2 TDCi, 2,5T | 2,0 és 2,4 16V, 2,2 i-CTDi |
Ársáv használtan | Kb. 1,1-3,8 millió Ft | Kb. 2-6 millió Ft |
Európai csúcsmodelljeként a Ford sokkal nagyobbra tervezte és jóval kényelmesebbé tette az immár 4778-4856 mm közötti autót elődjénél. Főleg szélessége mutatott túl a kategória akkori dimenzióin, de a következő évben érkező Opel Insignia méretei is azt jelzik, hogy a Ford jól ráérzett a terebélyesedési trendre.
A V6-os szívómotorok eltűnését az akkor a Ford-konszernhez tartozó Volvo öthengeres turbómotorja tette könnyen emészthetővé, amely az S-Maxon kívül a Mondeót is sokkal nemesebb autóvá teszi.
Az eladások zöme persze a cégautókban preferált dízel volt, a 115 lóerős 1,6-os dízelnél sokkal több Ford Mondeo talált gazdára a 115-163 lóerős 2,0 TDCi motorokkal. A csúcsmodell a 2,2 literes dízel akár 200 lóerővel és 420 Nm-rel, az 1,8 TDCi rövid ideig volt csak a kínálatban, 100 vagy 125 lóerővel.
2010-ben volt a nagy modellfrissítés a vezetőtámogató rendszerek kirajzásával, és ebben az évben újult meg a motorkínálat is, amiről itt részletesen olvashattok.
Accordból szűkebb a választék
Sokkal szűkebb az Accord motorválasztéka, a 156, illetve 201 lóerős, 2,0 és 2,4 literes szívó benzinest 150 és 180 lóerős dízelmotorok egészítették ki.
Nagy előrelépés volt egy japán márkától a 150 lóerős dízel kombinálása az egyébként a többi nyolcgenes Accordban is csak ötfokozatú, automatikus sebességváltóval. Ezt az európai flottapiacon keresett konstrukciót a japán márkák évtizedeken át negligálták, ekkoriban azonban a Toyota is meglépte az Avensis szintén 2008-as leváltása után.
Nemcsak motorból van sokkal többféle a Mondeóhoz, de karosszériából is. A hatodik generációs Accord kifutásával eltűnő ferdehátút nem pótolja a más kontinenseken elérhető kupéverzió. A BA7 kódjelű Mondeóból végig adott volt a nagyon praktikus ötajtós, a Honda csak lépcsős háttal és kombiként szállította az Accordot.
2008-ban a modellváltással az Accord Tourer csomagtere kisebb, formája viszont jóval sikkesebb lett közvetlen elődjénél. Defektjavító készlettel az ötajtós Mondeo adata 540, a limuziné 550, a kombié 554 liter. Az Accord szedán csomagtartója 476 literes, a Toureré viszont a hetedik generáció 576 literjéről 406-ra csökkent.
Vannak szívó benzinesek
Aki a Mondeóból venne szívó benzinest, a 110-120-125 lóerővel létező, leggyakrabban a 125 lóerős verzióban megvásárolható 1,6 Ti-VCT-n kívül a 145 lóerős kétliterest választhatja. Előbbi gyenge, de egy jól sikerült Ford-motor, amelynek szelepvezérlés-állításával ritkán van baj, egyedül a két katalizátor és a négy lambdaszonda fokozza a kockázatait használtan. A 2,0 literes nem a Fordtól, hanem a Mazdától származik, jóval gyakrabban sújtja heveny olajfogyasztás a Ford sajt motorjainál, akárcsak elődjét.
Használtan nagyon ritka a csak automatikus váltóval és igen rövid ideig gyártott 2,3-as benzines. A 160 lóerős négyhengeressel a benzinigény lesz a gond, de mivel sebességváltója hagyományos bolygóműves automata és nem a duplakuplungos, autógázra átállítva akár jó alternatíva is lehet, ha sosem siettek.
Hogy jót is írjak róla, az SCTi, illetve EcoBoost jelölésű, közvetlen befecskendezéses turbós benzines motoroknál kevesebb gondot ígér. A feltöltött benzinesek közül az 1,6 és a 2,0 literesből is elég sok vár új gazdára használtan. Előbbi 160, utóbbi 203 vagy 240 lóerős.
Velük szemben szinte ismeretlen a használtautó-kínálatban a 125 lóerős 1,0 EcoBoost turbós háromhengeres. Jól is van így, mert ha több léteznék belőle, több ember járhatna rosszul vele a Vezess olvasói közül is.
Ez a motor a lökettérfogat-csökkentéssel kombinált turbófeltöltés, a downsizing olyan vadhajtása a Mondeóban, mint a FIAT kéthengeres benzines motorja. Ha érdekelnek a Ford Mondeo hibalehetőségei, ebben a cikkben részletesebben olvashatsz a típusról, akárcsak ebben az összevetésben a Mazda6 GH-val.
Kézi vagy automatikus váltóval?
Akár dízel, akár benzines Ford Mondeót kerestek használtan, lehetőleg kézi váltóval vegyétek meg! A 6DCT450 kódú Getrag dupla kuplungos váltó többféle javítással is kivehet félmillió forintot a tulajdonos zsebéből, legyen az kuplungcsere vagy a váltóvezérlés hibája. A váltóvezérlés mintegy 550 000 forintos mechatronikaegységéből csak gyári van, utángyártott alkatrésszel nem pótolható.
Inkább előbb, mint utóbb a PowerShiftnek hívott dupla kuplungos, automata váltóban is elkopnak a kuplungtárcsák, amiből kettő van, nem egy, mint a manuális váltós modellekben. Ha mindenképp automatikus váltós Mondeót szeretnétek, inkább a DuraShift nevű hagyományos automata legyen.
A Honda Accord már szerepelt a Vezess Értékbecslőben, egy 320 000 kilométernél is többet futott autót vizsgáltunk át. Sosem szabad egy darab autóból kiindulni, de az Accordok tartós technikája nem sorolható az autós legendáriumba.
Jó használtan az Accord, de a Mondeo is
A nyolcadik generációs Accord valóban időtálló autó, ami a dízelekre is vonatkozik, a benzines szívómotorokra úgyszintén. Nincs azonban olyan minőségi fölényben, amitől a tágasabb, hátsó ülésfűtéssel is elérhető Mondeo ne maradna lőtávolon belül.
A 2008-2015 közötti Honda Accord megbízhatóan működik, de a gyorsan hámlásnak induló váltógombot, a meghibásodó fűtőventilátort, a szélvédőkeret felső műanyag díszléceinek leválását megtapasztaló tulajban felmerülhet, hogy régen azért nem voltak ilyenek egy Hondában.
Fokozott olajfogyasztás a benzineseknél fordulhat elő, vélhetően az olajlehúzó gyűrűk miatt, főleg akkor, ha az olajcserék nem voltak elég sűrűek vagy a kenőanyag minősége nem érte el a gyáriét, de rendes karbantartással is előfordul olajevés.
Drága gond lehet a használt Honda Accordokban a kormányműhiba, de ez felújítással is orvosolható lehet, nem kizárólag a kormánymű cseréjével.
Árak: sokkal feljebb nyit a Honda Accord
Sokat futott dízelmotoros használt Honda Accordot 2-2,4 millió forint körül induló árakon vehettek, de itt le kell nyelni a 400-600 ezer kilométeres óraállást. Cserébe az autópályás utazóautók a leolvasott futásteljesítményhez képest váratlanul jó állapotban lehetnek a sok kilométer ellenére.
2,8-3,2 millió forint körül szór a Hondák esetében hagyományosan sokra tartott szívó benzinesek alapára használtan, ami a csekély óraállású, 100-150 ezer kilométert mutató nyolcadik generációs használt Honda Accordok esetében 5,5-6 millió forintig mehet fel 2014-2015-ös gyártásból.
Jóval kevesebbe kerülnek a használt Ford Mondeók, jóllehet csak egy évvel idősebbek a legkorábbi autók. Nem csak extaxik kaphatók 1-1,5 millió forint között. A viharvert külsejű dízelek ára könnyen lesüllyed 1-1,3 millió Ft közé a HaHun hirdetett autók alapján, köztük akár magyarországi, K-s, L-es rendszámú autókkal, 350-450 ezer kilométeres óraállással.
De az ársáv legalját elkerülni igyekvők is találnak rengeteg BA7-es vagy Mk4-es használt Ford Mondeót 1,7-2,3 millió forint között.
Mivel egyetlen dízelinjektor cseréjének vagy felújításának árából 2-3 autót kompletten át lehet vizsgáltatni a törésnyomok felismerésével és a porlasztók korrekciós értékeinek, állapotának ellenőrzésével, én inkább a használt autók átvizsgáltatására szánnék több pénzt és a keresgélésre több időt.
Mert a választék hatalmas, 300-nál több autót ölel fel a Használtautón. 3,7-4 millió forint fölé nemigen megy az utolsó előtti Mondeo generáció ára, mert a 2014-től bevezetett utód legolcsóbb példányai is elérhetők négymillió forint körül.
Accord vagy Mondeo? Mondeo vagy Accord?
Jelentős árelőnye, nagyobb csomagtere, a ferdehátú ötajtós megléte, a sokkal szélesebb motorkínálat és a felszereltségi szintek, extrák bővebb választéka a józanul kalkuláló autóvásárlók szemében a használt Ford Mondeót a nyolcadik generációs Honda Accord vonzó alternatívájává teheti.
A két autó valós használati értéke, tényleges megbízhatósága és fenntartási költsége közel van egymáshoz, árkülönbségüket a két márka és a két típus presztízse közötti különbség generálja. Jelentős árkülönbségük miatt sokszor az az alternatíva, hogy egy elhanyagoltabb és/vagy sokkal többet futott Accord áránál kevesebbért vehetünk egy igazán takaros Mondeót.
Terveink szerint ezekből a páros használtautó-bemutatókból sorozatot közlünk. Legközelebb a benzines városi kisautók között a sztárként keresett Honda Jazz GD1 találkozik a Mitsubishi Colt CZ3-mal az underdog szerepében.