Röviden – használt Lancia Delta (844), 2008-2014
Mi ez? 2008 és 2014 között gyártott, 2011-ben felfrissített, prémiumigényű kompakt autó. A Lancia Delta harmadik generációja.
Melyik motor jó bele? Használt autóként a benzinesek közül a legkevesebb kockázatot a 120 lóerős turbós benzines tartogatja. Dízelből 105-190 lóerős motorok vannak, a legerősebb benzines 200 lóerős.
Mennyibe kerül? Körülbelül 1,3 és 3-3,5 millió forint közötti irányáron vár vevőre használt autóként a 844-es modellkódú Lancia Delta.
Mi van helyette? Többek között Audi A3, BMW 1-es, Lexus CT, Mercedes A-osztály, CLC és C- Sportcoupé, Volvo C30.

Vannak emberek, akiknek egy csak autó nyers használati értéke számít, nekik a szívódízel, üléspados Toyota Hiace a legjobb autó a Föld kerekén. De nagyon sokan mást várnak el egy autótól, stílusa, arculata, belső dizájnja és külső formaterve is fontos, vagy ez fontosabb is, mint a gazdaságosság vagy hogy hány raklapot raksz bele targoncával.

Stílusos, nem nagy, nem kicsi használt autóként kétmillió forint körül adja magát az Alfa Giulietta, az Audi A3, a BMW 1-es, a Lexus CT, a Mercedes A-osztály. Még inkább valódi Mercedesnek tekinthető, hosszmotoros, hátsókerék-hajtású C Sportcoupé vagy CLC, ott a Volvo C30, esetleg a Subaru Impreza és az XV. A prémiumtermékként pozícionált kompakt autókról nemsokára önálló használt autós cikket közlünk, de a kategória egyik autójával most külön is foglalkozunk.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 1

Aki egyszerűen egy jól felszerelt és viszonylag csekély szervizköltségű autót keres, annak különösebb olasz autós kötődés nélkül is érdekes lehet a három nemzedéket megélt, egykor ralisikerekben fürdő Lancia Delta utolsó generációja. A cikkhez egy igen jól felszerelt 1,6-os dízelt fotóztunk, órájában 273 617 kilométerrel.

Modelltörténet: Lancia Delta III

Nehéz korban lépett piacra a 844-es gyári kódjelű Lancia Delta. A második nemzedék búcsúja és a harmadik generáció érkezése között majdnem 10 év telt el úgy, hogy a márka nem volt jelen a legfontosabb szegmensben. A Lancia kínálatában a Delta újjászületéséig az Ypsilon kisautó és a Musa kis egyterű, illetve a felső kategóriás Thesis/Phaedra páros között nem volt semmilyen modell.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 75

Rögtön az Év Autója lett a Delta első generációja Giorgetto Giugiaro formatervével

Konszernen belül közeli rokon a 198-as, 2007 utáni FIAT Bravo és kisebb részben az Alfa Romeo Giulietta is. A padlólemez alapvetően a Bravóé. A Deltánál nem volt annyira fontos a vezethetőség, mint a független hátsó futóművet kapó Giulietta esetében, ezért itt megmaradt a Bravo csatolt hosszlengőkaros hátsó hídja.

Elődjeinél és közvetlen konkurenseinél is jóval nagyobb autóval nevezett újra a Lancia az alsó középkategóriába. A szélesség 1797, a magasság 1499 mm. A 2700 mm-re nyújtott tengelytávhoz hasonlóan a 4520 mm-es hossz is közel állt a középkategóriás autókéhoz. Az E90-es BMW 3-as limuzin hosszúsága 4520 mm.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 77

2011-ben a modellfrissítéssel jöttek a vízszintes lamellák, addig függőleges osztású volt a hűtőmaszk

2011 nyarán volt a modellfrissítés, amit a legegyszerűbben a hűtőmaszk kialakításáról ismerhettek fel. A függőleges lamellák helyett akkortól vízszintes díszlécek osztják meg a hűtőnyílást a modellciklus második felében gyártott autóknál.

Jobbkormányos Lancia Deltából belefuthattok Chrysler Delta típusjelzésű példányokba. 2010-től a brit piacra szánt autókat Chrysler néven értékesítette a nemes olasz prémiumárka, amelynek az a tragédiája, hogy tulajdonosa, a FIAT-konszern a nullánál kevesebb érzékkel bánt és bánik a patinás márkákkal, modellpolitikai katasztrófákkal bukdácsolva.

A Lancia már ráment erre, szerencsére az Alfa Romeo túl erős volt ahhoz, hogy végérvényesen kicsinálják a konszernen belüli hibákkal. A Delta szereplését megnehezítette a 2008 őszi bevezetésekor kitörő pénzügyi krízis és a többéves recesszió a Lehman Brothers pénzintézet csődje után.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 78

Jó nagy kompakt autó. Hossza 4520, szélessége 1797, magassága 1499 mm. A tengelytávot 2700 mm-re nyújtotta a Lancia

Motorok: mind turbós

Nagyrészt közös a 844-es Lancia Delta illetve a 198-as kódjelű FIAT Bravo és a 940-es Alfa Romeo Giulietta motorkínálata. A Deltában csak turbófeltöltős motorok voltak. Benzinesből a legjobb választás használtan a forgalmi szerint 88 kilowattos, azaz 120 lóerős 1,4 literes. Erős, jó a karakterisztikája, megbízható, kiforrott négyhengeres. Ez még nem egy agyonkönnyített, csekély élettartamú gépezet, aminél csak a fogyasztás, a CO2-emisszió és a költségek lefaragása számított.

150 lóerővel vagy 110 kW-tal is vonzó ez a benzines. A maximális forgatónyomaték egyformán 206 Nm, de a két motor nem egyforma, sokkal több van köztük némi szoftveres variálásnál. Más például a turbófeltöltőjük, 1,0 helyett 1,3 barig felmegy a relatív töltőnyomás, vastagabb a töltőlevegő-hűtő és módosított a vezérműtengely is.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 79

Burkolat nélkül a 120 lóerős dízel. Stabilan működik, 300 Nm-rel jó erőben van, átlagfogyasztása 6,2 liter/100 km

Míg a 120 lóerős végig elérhető volt és ebből fakadóan van is belőle választék használtan, a 150 lóerős 1,4 T-Jet csak 2010 nyaráig maradt gyártásban. A 2011-es modellévvel leváltotta a 103 kilowattos, 140 lóerős MultiAir-motor, amely több hibalehetőséget rejt.

FIAT  és Alfa modellekben is találkozhatunk a fejlett MultiAir szelepvezérléssel. A rendszer nemcsak a szelepvezérlés időit változtatja, de a szelepemelést, a szelepnyitás mértékét is. A hidraulikus szelepmozgatás az olajnyomás változtatásával módosítja a szelepvezérlést. Jelentős előnye, hogy megspórolható vele a motorműködés hatásfokát rontó fojtószelep vagy pillangószelep. Az alábbi videónkból részletesen megismerhető a működése.

Nagyon ritka az 1,8 DI T-Jet 16V nevű motor, amely az Alfa 159 1750 TBi turbós benzinese, itt is 200 lóerővel.

1598 köbcentis a 105 vagy 120 lóerős dízel, amelyet a FIAT az SX4 S-Crosshoz is szállított. Emlékezetes motor, mert részben ezen a szerződésen bukott meg a Volkswagen és a Suzuki kérészéletű együttműködése, amikor a japán fél a VW 1,6-os TDI-je helyett ezt választotta, mert ezt tartotta jobbnak.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 81

Kedvezőek az alkatrészárak, az egyszerű hátsó futóműben sincsenek taposóaknák

Egyformán 300 Nm a két dízel nyomatékcsúcsa, nem nagy lemondás a kisebb teljesítményűt választani. A Nettuno Blu fényezésű Deltában az erősebbik 1,6 Multijet dolgozik, kissé rusztikus hanggal, igen jó vonóerővel és a Spritmonitor.de tankolási naplói szerint 6,16 l/100 km-es átlagfogyasztással. Mivel a tank 58 literes, a Delta országúton és autópályán négyjegyű hatótávra képes.

360 Nm a 165 lóerős, 1956 köbcentis dízelmotor két fő paramétere, de nem ez a legerősebb dízel a 844-es Lancia Deltához. Az 1910 köbcentis négyhengeresből a Delta is megkapta a lépcsőzetes feltöltésű, két turbófeltöltős verziót, ami többek között a Saab 9-3-at és a Cadillac BLS-t repíti.

400 Nm nyomatékcsúccsal ez a 190 lóerős motor országúton és autópályán, amikor már nem pörögnek ki az első kerekek, gran turismós kvalitásokat csillogtat meg a Deltában.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 82

Elegáns a belső tér, jól bírta a megtett 273 617 kilométert

A belső tér anyaghasználata, minőségérzete, a kárpitok szépsége is illik a Lancia prémiumigényéhez. A cikkhez fotózott autó 274 000 km után elfogadhatóan öregedett, megszabadult a ragacsossá váló, gusztustalan műanyagoktól, amivel az új korában szintén nemesnek ható Lybra és az Alfa 147 keseríti meg a tulajok életét használt autóként.

Hibalehetőségek

Idén 15 évesek a legidősebb 844-es használt Lancia Delták. Ez fél emberöltő, nem egy japán és koreai autónak ennél jóval kevesebb is elég volt igazolnia a gyári korrózióvédelem silányságát. A Delta rozsdagátlása azonban jónak bizonyult, nem kell kézzel morzsolható sárvédőívektől, rojtos küszöböktől, rozsdalétől áztatott csomagtérajtótól, pláne nem strukturális gondoktól, szétrohadó rugótornyoktól, átlyukadó tűzfaltól tartani.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 83

Gond adódhat a fűtésállítás léptetőmotorjával. Az alkatrész olcsó, a csere drága a magas munkaidő-ráfordítással

Belül egy drágán cserélhető apróság adhat okot bosszúságra. A fűtésállítás léptetőmotorjával lehet baj, konkréten a motort és a befúvott levegőt terelő lapot összekötő műanyag közdarabbal. A cserélendő alkatrész olcsó, de a műszerfal szétszedése és összerakása cseppet sem az.

Utólag már látszik, mennyire szerencsétlen kombináció volt a MultiAir szelepvezérléses motorokban 30 000 km-ig elengedni a gyári olajcsere-periódus felső határát. Ezt le kell rövidíteni, mert túlhasznált motorolajjal végképp nehezen úszható meg a rendszer meghibásodása, amire már 80-100 ezer km megtétele után akad példa.

Aki meg szeretné óvni az érzékeny szelepállítást, 10 000 kilométerenként cseréljen olajat és igazodjék a gépkönyvben ajánlott kenőanyaghoz és motorolaj-viszkozitáshoz, jellemzően az 5W40-es olajokhoz. Ja, és a normál olajszűrőn kívül a MultiAir-rendszernek is van egy külön kis olajszűrője. Időnként ezt az apró, ceruzaelemnyi szűrőt is ellenőrizni kell és cserélni, ha szükséges.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 84

Hosszirányban állítható a hátsó ülés, van levegőbefúvás hátul is

Nehéz ügy a robotizált sebességváltó. Ebben az autóban 274 000 km után rendben üzemelt, de a kuplungműködtetésben és a rendszer érzékelőiben bőven van hibaforrás és cserébe nem kapjuk meg a fejlettebb, valódi automatikus sebességváltók kényelmét, legyen az duplakuplungos vagy hidrodinamikus nyomatékváltós, bolygóműves automatika.

Megbízhatósági szempontból az 1,6 és a 2,0 literes dízelek is jók, mindkettő eltalált dízelmotor és a nagyobbiknál sem kell a kortárs Opel Insignia A-t sújtó hibatömegtől tartani. Az 1956 köbcentis dízelek nem egyformák. Az 1,6os dízelnél az az olajszivattyú gumi tömítőgyűrűjére figyeljetek, hogy nem szivárog-e a kenőanyag.

Használt Lancia Delta-árak

Cikkünk írásakor nagyjából 40 használt Lancia Delta vár új tulajra a HaHun. Körülbelül 1,3-1,4 millió forintról indulnak az árak, az eladó autók zöme az 1,9-2,5 milliós ársávban mozog. Nagyon kevés autó alku előtti ára emelkedik 3-3,5 millió forintig.

Mit esznek a magyar nők ezen az olasz használt autón? 85

Kevés 844-es Delta ára megy használtan 2,2-2,5 millió Ft fölé

Argento, Oro és Platino felszereltségi szinttel futott a Lancia Delta. A kortárs kompakt autókhoz képest az Argento (ezüst) nevű alapverzió is jól felszerelt. A hazai beszerzés alternatívája elsősorban az olaszországi behozatal, mert hazáján kívül a Lancia nagyon visszaszorult, így használtan sincs belőle jelentős választék.

Mellette – Ellene
 
  • Tágas belső tér tologatható hátsó üléssel
  • Kedvező alkatrészárak
  • Átlagon felüli felszereltség
  • Kiváló 1,4-es T-Jet motorok (120, 150 LE)
  • Stabil dízelmotorok 105–190 LE között
 
  • Lassú, érzékeny robotizált automata
  • Drágán cserélhető MultiAir-szelepvezérlés
  • Kényelmetlen első ülések