De jól szól az öthengeres – örültem nemrég a 124-es dízel kombiban az ércesebbé váló kipufogóhangnak, egészen addig, amíg meg nem láttam a félrebillent kipufogódobot a lökhárító alatt. Elszakadt a dobot felfüggesztő gumikarika, amit hamar, de provizórikusan pótoltam.
Nem sajnáltam a drótot, mintha vontatókötelet fontam volna belőle, tartotta rendesen a keresztdobot. A telefonban csak Kipufogós Józsiként tartalékolt szakembertől később megtudtam, hogy a rugalmas tag (flexibilis cső) nélküli, régi konstrukciójú kipufogórendszerrel nem volt jó ötlet ennyire mereven felfüggeszteni a dobot, de hozzam el, megjavítja.
Élveztem az autó hangját, de pár száz kilométert mehettem csak, amikor a fület simogató zengés egyre ordenárébb traktorhangnak adta át a helyét. A rozsdás kipufogócső középső része is eltört, épp a vezetőülés alatt, és az autó megmutatta, milyen vállalhatatlanul bömböl, ha nem tompítja a zajokat a kipufogórendszer.
Átgurultam a kocsival Pátyra, az aranykezű mester kivágta a rossz részt és belehegesztett egy új csőszakaszt. Munka közben ömlöttek a perzselő szikrák Józsira, aki rövidujjúban, rezzenéstelenül tűrte az izzó parázsszilánkokat. Egyszer egy ügyfele megkérdezte tőle, hogy hideg-e a szikra, azért nem ugrál előle. Nem válaszolt neki semmit. A hölgy valószínűleg még nem látta, ahogy a szikraeső lángra gyújtja a padlón az olajfoltokat felitató forgácsot.
Amikor még szépen szólt az elején a repedt kipufogó
Esztétikai igényeim nem voltak a hegesztési varrat szépségével kapcsolatban, a csövön úgysem ez volt az első javítás. Jót beszélgettünk, megcsodálhattam a mester 30 év körüli, de újszerű szívódízel Corolláját a műhely előtt és jattal együtt 15 ezer forintot fizettem a beavatkozásért.

Elszakadt a dobot rugalmasan felfüggesztő gumikarika, a lefittyedő dobtól eltört másutt a korrodált cső is
Nem nagy kiadás ahhoz képest, hogy az éktelen zajjal megérkező kombival duruzsolva tolattam ki a műhelyből és ismét abba az illúzióba ringathattam magamat, hogy a mechanikus adagolós szívódízellel a világ végére is eljutnék. Még akkor is, ha az én 124-esem sajnálatosan messze van a 3 990 000 forintra kiírt hathengeres, egygazdás és rozsdamentesnek hirdetett W124 280 E állapotától.
Mi megy tönkre a kipufogóban?
Innen jött az ötlet, hogy írjunk a kipufogójavításról, a téma feldolgozásához a Kipufogó Klinikán kértem segítséget, hol másutt? Az itt megismert szakemberek 2-3-4 évtizede foglalkoznak kipufogók javításával, komplett kipufogórendszerek legyártásával a leömlőtől a polírozott nemesacél végekig, ideértve a katalizátorhibás autók gyógyítását is.

Többnyire erős motorokhoz való a rövid és átlagos autókhoz a hosszabb flexibilis cső. Ez megy tönkre a leggyakrabban
Tapasztalataik szerint a mai autókban legtöbbször a rezgéscsillapító tagok mennek tönkre a rendszerben. Flexibilis csőből lehet egy vagy kettő a motor közelében, egészen ritkán három is a kipufogórendszerben. Utóbbira a bokszermotoros Subarukban van példa.
Miért kell cserélni, ha szemre jó?
Ha valahol tömítetlen a kipufogórendszer, a kifújó égéstermék feketére színezi azt a helyet. Tehát a sötét foltoknál keressétek a repedéseket! A kipufogórendszer tömörségét mosogatószeres, habos víz ráspriccelésével is ellenőrizhetitek lehetőleg még hideg motornál. Ahol bugyborékol, ott a hiba.

Ha valahol tömítetlen a kipufogórendszer, a kifújó égéstermék feketére színezi azt a helyet. Kívülről sokszor nem látszik, hogy elhasználódott a dob, mert gyakran a teteje megy tönkre
Sokszor nem látszik kívülről a hátsó hangtompító dobon, ha elhasználódott. Belülről rohad szét, a lemezeket megeszi a hő és kipufogógáz vízgőztartalmából kicsapódó kondenzvíz. A dob külső palástja alul még ép lehet, amikor felül már szétnyílt a kormos lyukaknál, de ez csak akkor látszik, ha leakasztjátok a kipufogót.
Ennyibe kerül a javítás
Érdekes, hogy a tömör, de rugalmas fémhálóként működő flexibilis csövekből a nagyobb teljesítményű autókban inkább rövidebbekkel találkozni, a kis benzines szívómotorú átlagautókban hosszabbakkal. Tehát nem a Jaguar XF-hez való a 200 milliméter körüli flexicső és a C Corsához 100-120-as, hanem fordítva. A javítás költségét viszont nem a rezgéscsillapító elem mérete határozza meg, hanem a hozzáférhetősége.

Már körbe van vágva a hibás alkatrész, nemsokára felhegeszti a szakember az újat. 30-50 ezer Ft körül van az ára átlagos autókra
Ha a flexicsőnek is hívott rugalmas rezgéscsillapító tagot kell cserélni, az 10-15
év körüli átlagos autókra 30-50 ezer forintba kerül itt a munkadíjjal együtt. Az árkülönbség nem az alkatrészáron vagy a flexibilis cső hosszán múlik, inkább a csere munkadíja térhet el felfelé.
V6-os és V8-as motorú autókon sokkal nehezebb lehet eljutni a hibás alkatrészhez, megtalálni az egérlyukat, amin át hozzáférhető a hibás alkatrész csavarja. Egyes autókban elég sok mindent le kell bontani, majd visszaépíteni a műtéthez.
Macerás autó ebből a szempontból a Porsche Cayenne és a rokonsága is, az Audi Q7 vagy a VW Touareg. A kipufogórendszer motorközeli elemeinek cseréjéhez szükséges lehet lejjebb ereszteni a bölcsőt, az első futómű segédvázát, vagy ki kell venni a klímahűtőt, legrosszabb esetben az egész motort és a sebességváltót.

Évtizedes tapasztalattal dolgoznak az itteni mesterek
Drágább a hosszirányú doboknál a keresztben elhelyezett kipufogódobok cseréje. Sok népszerű autó fut keresztdobbal, köztük a Suzuki SX4 és a VW-konszern PQ35-ös padlólemezére épülő autók, így a 2003 utáni Audi A3 8P, a Golf V, az Octavia második generációja, de a 2008 utáni szép Mitsubishi Lancerben is ilyen van.
Árcsökkentő tényezők
Csökkentheti a javítási költségeket, hogy a szakismeretből és a helyi gyártásból fakadóan itt kis elemek cseréjével is meg tudják javítani a kipufogót, ami szükségtelenné teszi egy nagyobb és drágább egység cseréjét. Ennek különösen az összetettebb kipufogógáz-utánkezelést igénylő modern dízeleknél van jelentősége.

A javítás munkadíja a cserélendő alkatrész hozzáférhetőségétől függ
Mérsékelheti az is a kiadásokat, ha a gyári díszítő krómvég jó állapotban van, így egy ép csőszakasszal együtt leflexelhető a régi csőről, és a végződés egy polírozás után visszahegeszthető az újra. Ha díszes újat veszel, az egy oldalra nagyságrendileg 15-20 ezer forintba kerül, két oldalra ennek a duplája, 30-40 ezer forintos tétel.
Ennyibe kerül egy hátsó dob
Sok autóban a kipufogódobot is cserélni kell. Az alábbi autókhoz utángyártott hátsó hangtompító dobot kerestünk internetes autóalkatrész-adatbázisokban, az alábbi eredményekkel.
Hyundai i10 1,0 (2013-2019, IA/BA) – 24 500-76 100 Ft
Toyota Yaris 1,33 (2005-2011, XP9) – 24 700-49 800 Ft
Opel Astra H 1,6 kombi (2003-2014) – 23 900-62 700 Ft
Renault Mégane III 1,5 dCi (2008-2016) – 41 100-58 500 Ft
Škoda Octavia II 1,2 TSI (2004-2012, 1Z) – 59 800-93 100 Ft
Pár óra elég a gyártáshoz és a cseréhez
Mivel az itteni szervizmunkatársak fejében, kezében több évtized tudása összpontosul, számomra váratlanul gyorsak voltak a javítások. Másutt néha még az udvarról sem állnak be a műhelybe a kocsival annyi idő alatt, amíg itt már a következő kocsi araszol az emelőre. Amíg a szakemberektől okosodtam a témában és fotóztam, pár óra alatt elkészült és felkerült egy komplett, kétágú kipufogórendszer a Subaru Forester alá, három flexibilis taggal és két hátsó dobbal.

Kész az új kipufogórendszer. Saját gyártású dobokból és itt hajlított csövekből készül
Mint az autójavítás más területein is, itt is ráfizetés a gagyi pótalkatrész. A legsilányabb utángyártott rezgéscsillapító tagok akár egy évet sem bírnak ki, míg egy normálisnak 4-5-6 évet el kellene mennie, amennyit általában a kipufogórendszer csövei és a dob vagy dobok is kibírnak, bár turbódízel autókban – a feltöltő fojtó hatása miatt – hangtompító dob nélkül is működhet a kipufogó.