Új autóként volt 10-15 jó éve a kisméretű egyterűeknek az ezredfordulótól nagyjából, de az új autók között mára a legtöbb márkánál a kisméretű aszfaltterepjárók vették át helyüket. Másod- és harmadkézből azonban, magas használati értékük és vállalható fenntartási költségeik miatt, ma is igen keresettek a kis egyterűek.

Vannak közöttük ritka autók, amilyen a Citroën C3 Picasso, a Lancia Musa vagy a Subaru Trezia, de a többségüket ismerhetitek az utcaképből a Honda Jazztől a Nissan Note-on át az Opel Meriváig.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 1

Legnagyobb előnyük univerzális használhatóságuk. Ott vannak anyataxiként az óvodák, sportpályák, iskolák parkolóiban, elviszik a családot nyaralni és akkor sem vallanak szégyent, ha a barkácsáruházban vagy a bútorüzletben drágállod a házhozszállítást. Valóban több célra használható autók, illik rájuk az egyterű kategória egyik angol neve, az MPV (Multi Purpose Vehicle).

Hyundai iX20 és Kia Venga: büszke árakon

2010-es piaci bevezetésével viszonylag későn érkezett a kategóriába a Hyundai és a Kia B-szegmensű MPV-je. A 2008 utáni autópiaci válság miatt Európában nem is adtak el kiugróan sokat a két kis egyterűből, de a közös technikájuk miatt egy füst alatt bemutatott Hyundai iX20 és a Kia Venga érdemes a figyelemre.

Míg a Vengának nincs közvetlen elődje, a Hyundai nem előzmény nélküli, a Matrixot váltotta le. Kezdetben mindkettő a Hyundai csehországi gyárában készült, de 2011 közepén a Venga gyártása átkerült a zsolnai Kia-üzembe.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 56

13 centis sínen állítható az iX20 és Venga hátsó üléspadja

Motorkínálatuk egyformán két-két dízelből és CVVT jelzésű, változó szívószelep-vezérlésű benzinesből áll. 90 lóerős az 1396 köbcentis alapverzió, a szintén turbó nélküli 1591 köbcentis négyhengeres 125 lóerős és csak ehhez lehetett hagyományos, bolygóműves automatikus sebességváltót választani, négy fokozattal.

Az 1,4 CRDi-ből volt ugyan 75 és 77 lóerős is, a benzinesekhez hasonlóan ötgangos váltóval, de a legtöbb a hatfokozatú kézi váltós 90 lóerősből fut. Az erősebbik dízel a 128 lóerős 1,6 CRDi, 260 Nm nyomatékkal, ami a jó felszereltséggel üresen 1,4 tonnás autót is igen jól viszi.

Műszaki alapjuk a Hyundai i20 és a Kia Soul padlólemeze, ám a tengelytávot 2615 mm-re nyújtották a fejlesztők a jobb térkínálat érdekében. A csomagteret itt is a 13 centis sínen mozgatható hátsó üléspad előrehúzásával lehet megnövelni az üléstámlák lehajtásán kívül. Az ix20 csomagtere alapesetben 440 literes.

Elszakadt vezérműlánccal is gazdaságosan megmenthető lehet egy Venga vagy iX20 benzines szívómotorjaA nevében a nyomás illetve gyere jelentésű spanyol szót viselő Venga ára a JóAutók adatbázisában 1 850 000 forintról ötmillió fölé ível a cikk írásakor. A Hyundai ix20 még ritkább autó, kínálati ára ennek is igen büszke, a cikk feltöltésekor 1,9-3,99 millió Ft közötti.

Használt autóként mindkettő hátránya a nagyobb volumenben gyártott konkurensekhez képest a sokkal kevesebb forrás bontott alkatrészek beszerzésére, ami a töréskárok javítását teheti jóval drágábbá használt karosszériaelemek szűkében.

A két benzines motor ismert baja a vezérműlánc nyúlása illetve elszakadása, de elég sok nepper ráállt a szakadt láncos, motorhibás Hyundai-ok és Kiák behozatalára, mert a motorok zöme elfogadható ráfordítással, gazdaságosan helyre állítható. A dízelek szelepvezérlésével nem jellemző hasonló gond.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 58

Megkérik az árát használtan a Vengának és az iX20-nak is, 1,8-4 milliós sávra számítsatok

Nissan Note: más is van, mint Honda Jazz

2004-ben a Vezessen is írtunk a Párizsi Autószalonon látott új japán kis egyterűről, aztán a Nissan Tone nagyjából egy évvel később már Nissan Note néven jelent meg a hazai piacon, jellegzetes bumeráng alakú hátsó lámpáival. 4100 mm-es hosszával, 1690 mm-es szélességével, 1550 milliméteres magasságával és 260 centis tengelytávjával a Note a kategóriában jellemző méreteket hozza.

2008-2009 fordulóján volt a nagyobbik modellfrissítés a 2007-es minimális módosítások után. A 2009-es továbbfejlesztéssel sötétebb lett a hátsó lámpa, elöl szélesebb az alsó levegőbelépő a hűtőrácson, másmilyen a hűtőmaszk, a lökhárító, a ködlámpafészek és nagyobb lett az első fényszóró.

Japánban az E11 kódjelű Nissan Note-ból 1,5 literes benzines is létezett, Európában viszont a 88 lóerős és 1386 köbcentis egy-négyes és az ezerhatos Otto-motor futott benzinesként. Utóbbi 110 lóerős és volt hozzá négyfokozatú automatikus sebességváltó is az ötfokozatú kézin kívül.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 60

Jellegzetes a bumeráng alakú hátsó lámpa. A Note takarékos autó két benzinessel és az 1,5 dCi dízellel is

68 lóerővel és 160 Nm-rel igen harmatos az 1,5 dCi alapváltozata. Sokkal élhetőbb és hasonlóan madárétkű a 86 lóerős, 200 Nm nyomatékú dízel és a későbbi 103 lóerős 240 newtonméteres dízelmotor.

Ebben a modellgenerációban a benzines motorok láncos szelepvezérlésének gondjaira érdemes odafigyelni. A megnyúlt vezérműlánc először a napi első hidegindításkor csörren meg pár másodpercre, amikor a láncfeszítőben még nem épült fel a megfelelő olajnyomás a lánc kifeszítésére.

Később már melegen is hallható lehet a vezérműlánc jellegzetes csörgése. Ez a hiba az 1,4-es és az 1,6-os benzinest is sújthatja, hideg motorral érdemes őket meghallgatni. A lánc, a láncvezetők és a vezérműkerekek cseréje jelentős kiadás.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 61

650-700 ezer forintól kaphatók a legolcsóbbak használtan, zömmel dízelmotorral, a legtöbbe kerülő benzineseken 2,5-2,9 milliós árcédulát látni. 2009-ben jött ki a nagyobb ráncfelvarrás utáni Note

650-700 ezer forintól kaphatók az első generációs Nissan Note-ok használtan, a legtöbbe kerülő autókon 2,5-2,9 milliós árcédulát látni. 2012-től a Note következő generációja már a Ford B-Maxszal és a szekrényajtós Meriva B-vel küzdött a vevők kegyeiért.

Opel Meriva: mindentudó, pár súlyos hibával

2003-ban én is ott voltam az Opel Meriva sajtóbemutatóján, ahol egy érdekes konstrukciójú és nagyon praktikus modellt vezettünk. Technikája nagyrészt a 2000 utáni C Corsára épült, de a hátsó futóművet a G Astra adta.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 62

2007-től a modellfrissítéssel fedél takarta el a csomagtartó csúf nyitógombját

Ritka okos és praktikus autó lett az Opel Merivva. A háromszemélyes hátsó üléspadból a szélső ülések 7,5 centivel beljebb és akár héttel hátrébb tolhatók, akárcsak a jobban felszerelt C214-es Ford Focus C-Maxokban, így nagyobb a lábtér hátul és a két utas válla is jobban elfér. A pont az i-n a háromféle állásban rögzíthető háttámla. Az ülés középső része az ügyes mechanizmussal ilyenkor lesüllyed, nem a csomagtérből vesz el helyet. Ehhez jön a felszereltségtől függően lehajtható utas oldali első üléstámla.

Használtan és újonnan is a kategória talán legmeghatározóbb autója volt Magyarországon az Opel Meriva első generációja. Az A Meriva a használtautó-behozatali statisztikákban is rendre bekerült az első tízbe, amikor az import az Audi A4-A6 és a BMW 3-as-5-ös sorozata helyett a kisebb költséggel fenntartható autók felé fordult. 2016-ban az Opel Meriva A még az első 20 között sem volt az importált használt autók között, két évvel később az első tízben szerepelt.

Gyengesége és a biciklikre való vezérműlánc megnyúlása miatt az 1,4-es benzines nem igazán vonzó a Merivából, érdemes a 100 vagy 105 lóerős, 1596 köbcentis benzinest preferálni, mert ezeknek a szíjas szelepvezérkése sokkal jobban sikerült.

Egy Opel Meriva A bölcsője alulról. Korrodált és meggyengült segédalvázzal simán megbuktatható a műszaki vizsgán

Motortól független probléma a Merivákkal a rozsdásodás. Előfordul korrózió az ajtók alján és a küszöbökön. Nézzétek meg jól az első futómű alsó segédkeretét is! Itt is gyakori a rozsdásodás, szerencsére ez az elem a C Corsák bölcsőjével is pótolható bontottan. Az új ára három évvel ezelőtt is 200 ezres tétel volt, a bontott ennek töredéke, de csak akkor érdemes megvenni, ha nem megy át rajta a csavarhúzó.

Jelenleg a JóAutókon hirdetett első generációs használt Opel Merivák alku előtti ára  690 ezer és 1 949 000 Ft között mozog. A teljes piacon jellemzően 400-450 ezer forinttól indulnak felfelé az árak és kétmillió forint körül kopnak ki a használtautó-keresőkből a legtöbbre tartott első generációs Merivák.

A szívó benzines motorok ázsiója magasabb, mint a feltöltött, közös nyomócsöves befecskendezésű 1,3 CDTI és 1,7 CDTI dízeleké. Az ársáv felső negyedében a 90 lóerős 1,4-es és a 100 vagy 105 lóerős egy-hatos Ecotec-benzineseket találjuk.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 64

Utastéri variálhatóságban zseniális a Meriva A. Lehajtható támlájú első ülés is van hozzá. jobbra fent a két utasnak kényelmes beállítás, középső ülés nélkül

FIAT Idea és Lancia Musa: nem rossz, csak mert ritka

Nem maradt ki a FIAT konszern sem ebből a kategóriából, ahonnét egy tömegmodell és egy elegánsabb kis egyterű is kikerült. A Punto-alapú kis egyterűből az 1242 köbcentis vagy az 1368 köbcentis benzineseket érdemes keresni. Mindkettő négyhengeres, előbbi 80 lóerős utóbbi lehet 75 vagy 90 is, attól függően, hogy 8 vagy 16 szelepes-e az 1,4-es hengerfeje. Az 1,4-es motor a Grande Puntókban és a Punto Evókban is bizonyító, tartós darab.

A lágy futóművel mutatott billegése miatt sem hozza egy Meriva színvonalát vetés közben, utastere viszont kitesz magáért. Tágas, ötletes, jól variálható autó osztottan állítható hátsó üléspaddal, 40:20:40 arányban ledönthető háttámlával bővíthető csomagtartóval, kényelmes ki-beszállással.

Ezekkel a használt autókkal jól járhattok 65

Használtan jött be szinte mindegyik IDEA. Punto-alapú kis egyterűből az 1242 köbcentis vagy az 1368 köbcentis benzineseket érdemes keresni

Kedvező alkatrészáraival arra is jó, hogy valaki elkezdjen vezetni, de aki meg tud barátkozni a bizonytalan futóművel, családi autóként is jó hasznát veheti. Testvérmodellje, a Lancia Musa műszakilag nagyon hasonló autó, de szebb belső kivitellel, jobb felszereltséggel és elegánsabb külsővel. Az ajánlott motor itt elég egyértelműen a 90 lóerős 1,4-es benzines.

Használtan igen vonzó autók a kis egyterűk, értéktartásuk stabil, használati értékük kiugróan jó és a kisautós alapok miatt fogyasztásuk is elfogadható.

Ebben a kategóriában kifogástalan korrózióvédelme, megbízható és takarékos benzines szívómotorjai, vidám belső tere miatt a Renault Grand Modus is érdemes a figyelmetekre. Itt is adott a tologatható hátsó üléspad, viszont a kisautókénál nagyobb csomagtere csak a nyújtott Grand Modusnak lesz az ülések előrehúzásával, a sima Modus csomagtere mérsékelt. Izgalmas az autóban a Triptic hátsó ülés, ami háromszemélyes pad lehet, vagy két személynek kényelmesebb ülőhely a középső rész. A megbízhatósága miatt is ajánlható francia autót a fenti cikkben méltattuk.