Akár mámoros bulival, akár korai fekvéssel telt a szilveszter, ébredés után fájdalmas üzemanyagárakkal találkozhattunk a benzinkutakon. A jövedéki adó emelése még feljebb verte az üzemanyagok árát, ebben a cikkben olvashattok az adóemelés hátteréről és arról, milyen csapásokat jelentettek a kormány döntései a versenyhelyzetre az üzemanyagpiacon.
Egyszeri autósként marad az a kérdés, hogy milyen autóval lehet tompítani a 20+20 forintos áremelkedés hatását? Érdemes lehet a sokak által eleve elutasított dízelek felé fordulni? Az öngyulladásos motorú autók ázsiója sokat csökkent az elmúlt nyolc évben. Az egyik fő tényező a Volkswagennél kipattanó és sok más márkát is érintő emissziós csalási botrány, a másik a nem ritkán gusztustalanul visszatekert órás dízelek fenntartásával szerzett rossz tapasztalat, mert a 150-200 ezer kilométeresnek hazudott autók azokat a hibákat produkálták, amik a valójában megtett 400-600 ezer kilométer után jönnek elő.
Megkönnyítendő a döntést, a használtan népszerű autók közül összegyűjtöttünk néhány típust a benzines és a vele összevethető dízelváltozat üzemanyagköltségének kiszámításához. Itt a legtöbb esetben benzines szívómotort vetünk össze a teljesítményben vele összemérhető turbódízellel. (A kivétel a BMW 535i és a második generációs Peugeot 308.) Az adatok sok autóhasználó által megadott értékekből számított átlagok, amelyek tapasztalataink szerint valóságosak.
Használt autók átlagfogyasztása benzines és dízelmotorral
Típus | Fogyasztás benzinből l/100 km | Fogyasztás dízelből l/100 km |
Toyota Avensis III (2008-2018) | 7,46 (1,8-147 LE) | 6,10 (2,0 D-4D-126 LE) |
Ford Mondeo Mk4 (2007-2015) | 8,67 (2,0-145 LE) | 6,68 (2,0 TDCi-140 LE) |
BMW 5 (F10, 2010-2017) | 10,55 (535i-306 LE) | 8,35 (535d-300-313 LE) |
Citroën Berlingo (B9, 2008-2018) | 7,98 (1,6 VTi-98/120 LE) | 6,13 (1,6 HDi-90-120 LE) |
Volkswagen Touareg (7L, 2002-2010) | 15,69 (3,2-220/241 LE) | 11,52 (3,0-224/240 LE) |
Peugeot 308 1,6 (T9, 2013-2021) | 6,87 (1,2 PureTech-110/130 LE) | 5,10 (1,6 HDi-100-120 LE) |
Opel Zafira B (2007-2012) | 8,24 (1,8-115/140 LE) | 6,54 (1,9-120 LE) |
Renault Fluence | 7,12 (1,6 16V-110 LE) | 5,26 (1,5 dCi-110 LE) |
Mazda6 (GJ/Gl, 2012-től) | 7,17 (2,0 Skyactiv-G-145/165 LE) | 6,16 (2,2 Skyactiv-D-150 LE) |
Suzuki SX4 | 6,86 (1,5-99 LE) | 5,73 (1,6 DDiS-90 LE) |
Közúti átlagfogyasztási adatok, liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de
Ökölszabályként úgy érdemes számolni, hogy a dízelnél nagyjából 30 százalékkal fogyaszt többet a benzines. A táblázatban szereplő autók között van ennél nagyobb különbség a Volkswagen Touareg és Renault Fluence esetében, és kisebb is, ha egy benzines a maga mezőnyében különösen takarékos.
Ilyen motor a kettővel ezelőtti 5-ös BMW benzinese az 535i-ben. Az N55B30 igazán takarékos motor a kettős megfúvású turbófeltöltővel és a Valvetronic-rendszerrel, amiben a fojtószelep funkcióját kiváltja a szelepemelés módosítása. (De azért a motorban ott van a pillangószelep is.)
Az üzemanyagköltségeket egy diszkont benzinkút 2024. január 2-án érvényes árai alapján számoltam, ahol az első körös januári emelés után és a második emelés előtt a 95-ös literje 554 Ft 90 fillérbe került, a gázolaj ára 594,9 Ft literenként. Ez a szint alacsonyabb a legtöbbünkhöz legközelebb eső töltőállomások árainál és a NAV 2024-es üzemanyag-elszámolási iránymutatásánál. Az adóhatóság összege a benzinre 583, a gázolajra 614 Ft literenként, ehhez van közel a mindenkori piaci átlagár is, de akinek fontos az üzemanyagköltség, eddig is megtalálta a kevésbé drága lehetőségeket.
Rövid távra, kis időre nem éri meg a dízel
Lássuk, hogy ezek az autók mennyivel hagynak több pénzt a zsebünkben dízelmotorral! Kétféle távon kalkuláltuk a megtakarítást. Mivel a spórolás nem az idővel arányos, hanem a megtett kilométerekkel, a saját autóhasználata alapján mindenki megbecsülheti, hány évi használatnak felel meg ez a futásteljesítmény az ő esetében.
Dízelmotorral elérhető üzemanyagköltség-megtakarítás 30 és 150 ezer km megtételével, forint
Típus | Ft/30k km | Ft/150k km |
Toyota Avensis III (2008-2018) | 153.199 | 765.996 |
Ford Mondeo Mk4 (2007-2015) | 251.115 | 1.255.575 |
BMW 5 (F10, 20010-2017) | 266.034 | 1.330.170 |
Citroën Berlingo (B9, 2008-2018) | 234.410 | 1.172.050 |
Volkswagen Touareg (7L, 2002-2010) | 555.940 | 2.779.700 |
Peugeot 308 1,6 (T9, 2013-2021) | 233.452 | 1.167.260 |
Opel Zafira B (2007-2012) | 204.519 | 1.022.595 |
Renault Fluence | 246.514 | 1.232.570 |
Mazda6 (GJ/Gl, 2012-től) | 94.215 | 471.075 |
Suzuki SX4 | 119.351 | 596.755 |
Sok múlik a helyes döntésben a kinézett autó dízel-benzines párjainak fogyasztáskülönbségén. A kiugróan takarékos benzinesekkel az a helyzet, mint a Suzuki SX4-nél: túl kicsi a dízel megtakarítási potenciálja ahhoz, hogy nyerő legyen. A 100 km-en 7,5 litert fogyasztó harmadik generációs Avensisből is vonzóbb az 1,8 Valvematic a vonatkozó dízelnél. A 2012 utáni Mazda6-ból a dupla turbós dízelmotorokkal akkor sem foglalkoznék a rossz szerviztapasztalatok miatt, ha 4 liter volna a fogyasztáskülönbség 100-on, nem pedig ennek negyede.
Mennyit költhetünk, ha javítani kell egy modern dízelt?
Injektorok bevizsgálása és felújítása: kb. 75 ezer Ft/befecskendező
Injektorok cseréje feltanítással: kb. 120 ezer Ft/befecskendező
Adagoló és nagynyomású üzemanyag-szivattyú felújítása, ill. cseréje: 150-400 ezer Ft
Kettős tömegű lendkerék: kb. 180-300 ezer Ft + a kuplungcsere költsége munkadíjjal
Turbófelújítás, feltöltőcsere: kb. 150-350 ezer Ft
Kipufogógáz-visszavezető szelep cseréje (EGR-szelep): kb. 100-150 ezer Ft
Egy közös nyomócsöves dízelnél az injektorok állapotára a mennyiségi korrekciós értékekből következtethetünk, ami működő motornál kiolvasható a motorvezérlésből. A kettős tömegű lendkerék elhasználtságának felismeréséről itt olvashattok, ebben a cikkben a modern dízelekkel adódó javítások költségét jártuk körül.
Nem elég csak tankolni a benzinesbe sem
Más autóknál viszont erősen megfontolandó a dízel, ha nem akarunk egy-két év után autót cserélni. Két faktor nagyon fontos a döntésben a lehetséges dízeljavításokkal kapcsolatban. Biztosan ne gondoljátok, hogy egy benzines autó motorjával nem lesz semmi gond ugyanezen a távon! Az ékszíjtárcsa elnyíródása tényleg tipikus dízelbaj, de ne bízzatok abban, hogy az Otto-motorral (benzinessel és LPG-ssel) nem kell a keverékképzésben a befecskendezőkre, benzinszivattyúra vagy a gyújtásban a kábelek, trafók cseréjére költeni. Ezek egyenként inkább tízezrek, mint százezrek, de kiadások.
Az sem biztos, hogy ez a benzines szívómotor az olajfogyasztás miatt nem igényel legalább egy kisebb javítást a dugattyúgyűrűk és a szelepszárszimeringek cseréjével, úgy 250-300 ezer forintból. És itt az elméleti összehasonlítási alap egy szívó benzines motor szívócső-befecskendezéssel, nem pedig a méretcsökkentés korának kis hengerűrtartalmú, közvetlen befecskendezéses, turbófeltöltős, nagynyomású befecskendezős motorgenerációja, amiknél a fő fejlesztési cél a CO2-emisszió leszorítása és a flottaemissziós büntetőadók elkerülése, illetve mérséklése volt. És amely motorok 50-80 ezer km megtétele után is súlyos hibákat produkálhatnak.
A másik a drága dízeljavítások bekövetkezésének valószínűsége. Nagyon kevés esély van rá, hogy valakinél az összes esedékes legyen pár éven belül, tehát cserélnie vagy felújítania kelljen az injektorokat, a nagynyomású szivattyút, a turbófeltöltőt, a részecskeszűrőt és a kettős tömegű lendkereket, valóban egymillió Ft feletti összköltséggel.
Van, aki így jár és kifizet mindent, de ő az összes drága javítás után legyen annyira racionális, hogy használja az autót minél tovább! Mert ezzel a kocsiba eddig beleborított százezreket és milliókat ő tudja amortizálni, nem a következő gazda, akinek erre már nem kell költenie. De megértjük, hogy mennyire nehéz kitartani egy autó mellett, amelyik csak viszi a pénzt és látszólag nincs vége. Ám a bármilyen használt autón előforduló hibákat el kell választani az üzemanyagfajtához kötődő meghibásodásoktól, a fűtőmotor, a generátor, a klímakompresszor, az óracsoport és a légkondicionálás ilyen-olyan csöve elromolhat bármilyen autóban.
Biztos megtakarítás vs. lehetséges szervizkiadás
Arra is gondoljatok, hogy a fogyasztáskülönbségen megfogható összeg biztosra vehető kiadáscsökkentés, a drága javítások bekövetkezte viszont nem az. Van, aki nem ússza meg, más igen. Használtan vett autóknál ez sokszor szerencse dolga, még gondos átvizsgálás után beszerzett autóknál is.
Tehát a megtakarítás reményében használt dízel autót venni rizikóval jár. A keveset autózók közül azoknak jó megoldás, akik képesek ennek a kockázatát belátni és elfogadják, hogy időnként otthagyhatnak a szerelőnél 200-500 ezer forintot az autó egyes főegységeire, hogy utána ezekkel az alkatrészekkel 150-250 ezer kilométert újra megtehessenek.
Akinek ez nem passzol az életviteléhez és nem tud a megtakarításaiból előrántani hasonló összeget az autó javítására, ráadásul a kuporgatás idejére autó nélkül maradna, az vegyen inkább egy szívó benzines motorú autót, amire a tankolásokkal a végén többet költhet, de kisebb tételekben és kevésbé fenyegetik egyszeri nagy kiadások.
Aki sokat megy a kocsival, évente 25-30 ezer kilométernél többet és hosszabb időre megtartja az autót, annak a dízelt javasoljuk a benzines helyett. Az egyik tényező a megtakarítás a kisebb fogyasztáson, ami biztos, szemben a javítások szükségességével. A turbós dízelmotor nagyobb ereje biztonságosabbá és kényelmesebbé teszi az utazásokat.
Nem mindegy, hogy a 130-nál ötödikben 3900-as fordulatszámon vonító motorral küzdesz, vagy 2400-as fordulat körül, hatodikban, jelentős erőtartalékokkal utazol egy dízelben. Minél közelebb érünk az új autókhoz és minél inkább egy kis köbcentis, benzines turbómotor az alternatíva, annál több érv szól a dízel mellett. De a dízelt itt európai márkák autóira értsétek, ezeknek az alkatrészköltsége jellemzően kedvezőbb, mint az ázsiai modelleké.
Jó lehetőség az autógáz is
Aki pedig kis kockázatvállalási hajlammal szeretne a dízelek árszintjén vagy jóval alatta autózni, gondoljon a benzin- és autógáz-üzemű autókra! A literenként most is 300 forint körül tankolható LPG-vel szívó és a nem közvetlen befecskendezéses turbós benzinesek is nyerő alternatívát jelentenek. Mert az olcsóbb üzemanyagon sokkal többet lehet spórolni az autógázas kocsikkal, mint 100 kilométerenként kétliternyi fogyasztáskülönbségen a dízelekkel.