Akár tanácsként, akár kioktatásként, akár jóindulattal, akár fölényeskedve hangzik el, elég sokan hallhattuk már használt autók kapcsán, hogy erre aztán inged-gatyád ráköltöd majd. Idősebb autóknál a fenntartási költségeken belül elég nehezen tervezhető, de ismétlődő szelet a javításoké.
Kocsival járni ezer okból jó, sokszor szükséges is, nem véletlenül költünk rá ennyire sokat. Az autózás kényelmével, gyorsaságával, függetlenségével járó anyagi terhekből a munkadíj egyre nagyobb hányad, de az autóalkatrészek ára is fontos tényezője az autótartással járó kiadásoknak.
Ebben a cikkben kategóriatárs autók alkatrészárait hasonlítjuk össze. Az egyik egy prémiumtermék, amihez fejben eleve magasabb alkatrészárakat társítunk, a másik egy tömeggyártó, szebb megfogalmazással volumenmárka autója.
Ahol a felhozatal ezt lehetővé tette, az ismertebb márkanevű utángyártók termékei szerepelnek. A cikkben nem fogtok fékbetétekkel és légszűrőkkel találkozni, mert ezeknek az árkülönbsége olyan csekély, hogy az a pár ezer forint aligha tántorít el vagy ejt rabul valakit, aki használt autót keres. De egy kettős tömegű lendkeréken vagy kormányművön már nagyobbat lehet bukni vagy nyerni.
10 év körüli autókban gondolkodtunk a cikkhez, ezekhez kerestünk utángyártott alkatrészeket. Ha nem jelöltük külön, akkor 2014-es autók pótalkatrészeire szűrtünk az internetes autóalkatrész-adatbázisokban. A kormányművek ára sok esetben felújított kormánygépeket takar, itt a meghibásodott, de ép fémházú, felújítható cseredarab leadása a feltétel, ami a legtöbb esetben nem gond.
MINI Cooper vs. Opel Corsa
Mivel az Audi A1 műszakilag legnagyobbrészt egy Volkswagen Polo és nem ígér különösebb izgalmakat alkatrészárban, emiatt az Opel Corsa E párja a brit MINI Cooper lett a harmadik újkori modellgenerációból, a 2014-ben bevezetett típusból.
Itt a háromajtóst F55, az ötajtóst F56, a kabriót F57 kóddal jelöli a BMW. Autóalkatrész-ár szempontjából nincs közöttük differencia. Szintén 2014-ben volt az Opel Corsa modellváltása, az ekkor érkező kisautó a D Corsa műszaki alapjainak átvételével újult meg, elsősorban külsejében és utasterében.
MINI Cooper 1,5 (102 LE) | Opel Corsa 1,4 Turbo (100 LE) |
|
Klímakompresszor | 172 600 (Nissens) | 117 400 (Denso) |
Kettős tömegű lendkerék | 293 200 (Sachs); 254 300 (Luk) | 198 200 (Aisin); 141 800 (Luk) |
Generátor | 116 800 (Denso) | 99 800 (Denso) |
Önindító | 63 300 (Bosch) | 55 600 (Bosch) |
Kormánymű | 225-436 ezer (több gyártótól) | 91-176 ezer (több gyártótól) |
Mivel a MINI-ből ebben a korszakban már nem volt szívómotor, az E Corsából a 100 lóerős 1,4 Turbót vetettük össze a 102 lóerős és 1499 köbcentis brit kisautóval. Mindkét motor benzines, a MINI-é soros háromhengeres, a Corsa erőforrása rendes négyhengeres.
Ha a 10 éves prémiumtermék egy átlagos kisautóval áll szemben és előbbi a MINI, utóbbi pedig a Corsa, akkor a puccosabb autó jócskán megfizetteti mindazt, amit kisugárzásával és a vezetés örömével az Opellel szemben nyújtani tud.
A lekérdezett pótalkatrészek közül a MINI Cooper mindegyiknél nagyobb, esetenként több tízezres vagy akár százezres többletráfordítást követel az Opelhez képest. A Corsához sokkal olcsóbbak az autóalkatrészek, utángyártott önindítókat például 30-35 ezer forinttól adott ki a márkafüggetlen autóalkatrész-adatbázis.
Testvérek között: Ford Focus III vs. Volvo V40
Egy korábbi, hasonló témájú cikkünkben is szerepeltek együtt testvérmodellek. Akkor a népi kompakt kategória autója a Volkswagen Golf volt, közeli rokonaként a prémiumszegmenst az Audi A3 képviselte, és a lekérdezett autóalkatrészekre forintra azonos árakat találtunk a gyűjtés során.
Ezúttal a közös technikájú modellpáros elegánsabb tagja a Volvo V40 második, 2012-től kapható sorozata, amely kompakt kombiból ferdehátú alsó középkategóriás autó lett. A másik a Ford Focus III, amely 2010 második felében váltotta le a C307-es Focus-generációt. Nem volt nehéz jól összevethető motort választani, az 1,6-os turbós benzinessel ugyanaz a négyhengeres hajtja mindkettőt.
Volvo V40 1,6 TGDi (150 LE) | Ford Focus 1,6 EcoBoost (150 LE) |
|
Klímakompresszor | 132 700 (Nissens) | 146 400 (Nissens) |
Kettős tömegű lendkerék | 155 800 (Sachs); 162 100 (Luk) | 171 200 (Sachs); 157 300 (Luk) |
Generátor | 139 000 (Valeo) | 138 100 (Valeo) |
Önindító | 60 100 (Valeo) | 65 900 (Valeo) |
Kormánymű | 178-233 ezer (több gyártótól) | 190-278 ezer (több gyártótól) |
Elég végigfutni az összevetésen és kiviláglik, hogy nem a volumenmárka és a prémiummárka autóinak újkori árfekvése hat az utángyártott alkatrészek áraira, amikor ezek az autók már tíz év körül vannak. A kigyűjtött alkatrészek közül a Focus egyik tétellel sem hagy több pénzt a tulaj zsebében, mint a V40.
Nem törvényszerű, hogy a prémiumtermék megkopasszon, amit az A3-Golf-párosítás is igazolt. Nagy szériás technikával a költségesebb kopóalkatrészek ára a tömegméretekben ontott autók szintjén maradhat.
SUV használtan: Mercedes GLK vs. Toyota RAV4
Számomra azért emlékezetes a GLK egyetlen generációja, mert a márka stratégái annyira rosszul mérték fel a Nagy-Britanniában várható keresletet, hogy az X204 kódjelű típusból nem is fejlesztették ki a jobbkormányos verziót.
Amikor kiderült, hogy valójában bőven megérné megcsinálni, addigra eldőlt az alapkonstrukció és nem volt már hely a kormányoszlopnak a jobb oldalon, mert az összkerekes modellekben a jobb első féltengely kivezetése elfoglalta a helyet. RWD elméletileg lehetett volna belőle, de tisztán hátsókerék-hajtással már tényleg kicsi lehetett a piaci potenciál, így az ausztrál, a brit és a japán piacot leírhatta a Mercedes.
Hasonló malőrről a RAV4 kapcsán nem tudok. Ez a 2012-ben bemutatott és 2013-ban bevezetett negyedik generáció autója, az első RAV4, amelyből hibrid is volt. A dízelek elterjedtsége és az összehasonlíthatóság kedvéért azonban a 2,2 literes, négyhengeres dízelek alkatrészárait látjátok a táblázatban.
Mercedes GLK 220 CDI (170 LE) | Toyota RAV4 2,2D (177 LE) |
|
Klímakompresszor | 150 700 (Valeo) | 154 900 (Sando) |
Kettős tömegű lendkerék | 369 700; (Sachs); 231 629 (Luk) | 309 700 (Sachs); 456 500 (Aisin) |
Generátor | 136 800 (Bosch) | 105 800 (Denso) |
Önindító | 58 800 (Bosch) | 105 500 (Bosch) |
Kormánymű | 220-273 ezer (több gyártótól) | 118-161 ezer (több gyártótól) |
Döntetlenre adnám a meccset a két típus között, a használt Mercedes GLK és a Toyota RAV4 autóalkatrész-árainak összehasonlításából nem az derül ki, hogy a prémiumtermék megkopasztana, a tömeggyártó autója pedig kevesebb pénzt venne ki a zsebedből. Nézzük a jó oldalról! Ha ezeket a tételeket kell beszerezni, egyik autó sem jelent többletterhet a másikkal szemben, bátran választhatjátok bármelyiket.
Középkategória: Audi A4 B8 vs. Renalt Laguna III
Középkategóriás kombipárosunk egyik tagja a B8-as Audi A4. Ennél a nemzedéknél váltott az Audi a moduláris hosszmotoros padlólemezre, amivel az autó kevésbé lett orrnehéz elődeinél és arányai is sikkesebbé váltak az első túlnyúlás megszelídítésével.
Az alvázszámában szereplő 8K kódjelről azonosítható generációban a differenciálművet az Audi áthelyezte a kuplung (illetve az automatikus sebességváltós autókban a hidrodinamikus nyomatékváltó) alá.
A módosított elrendezéssel az első tengely 154 mm-rel előrébb helyezhető, aminek több fontos előnye volt. A rövidebb első túlnyúlással és a hosszabb tengelytávval az autó esztétikusabb lett, javult a súlyeloszlása és nőhetett a belső tere. Cserébe a jobbkormányos autókban a pedálgép elhelyezésére kevesebb hely maradt, a pedálok állásán emiatt bosszankodtak a brit szakemberek.
Mivel az újrakonstruált A4-ben az első kerekekre kisebb súly jut, nem kell annyira feszes rugókat és lengéscsillapítókat használni, a szerencsésebb alapkonstrukció az autó kényelmén is javított. A vevők zöme mit sem sejthetett a technikai háttérről, de nekik ez nem is fontos. Az itt használt autóként bemutatott 8K-s Audi A4 hatalmas siker volt és használt autóként sem járatta le az Audit, persze a szervizköltségeit ne keverjétek össze egy szívódízel Nissan Almerával.
Volumenmárkás alternatívaként a Renault Laguna III szolgál, amely a 2007 és 2015 között gyártott B8-as A4-gyel szinte azonos korszakot fed le. 2007-ben mutatta be a Renault, a normandiai Sandouville-ben, Franciaország észak-nyugati részén gyártotta, és 2015-ben váltotta le a Talisman.
Audi A4 2,0 TDI (143 LE) |
Renault Laguna 2,0 dCi (150 LE) |
|
Klímakompresszor | 128 500 (Nissens) 131 500 (Valeo) | 143 100 (Nissens) 147 000 (Valeo) |
Kettős tömegű lendkerék | 151 700; (Sachs); 211 700 (Luk) | 238 900 (Luk); 559 700 (Aisin) |
Generátor | 99 400 (Bosch) | 105 800 (Denso) |
Önindító | 66 800 (Bosch) | 105 500 (Bosch) |
Kormánymű | 117-309 ezer (több gyártótól) | 104-314 ezer (több gyártótól) |
Gyártási periódusuk egyezése véletlen egybeesés lehet, nem emiatt szerepel a cikkben a Renault Laguna harmadik generációja. Azért választottam, mert a B91 kódjelű ötajtós és a K91 gyári kódú kombi (akárcsak a D91-es kupé) valódi titkos tipp a használtautó-kínálatban. Egy jól karbantartott példány megbízhatósága kétségeken felül áll, jó minőségét megbízható működéssel igazolja használt autóként, ahogy telnek a közös évek.
A kormányműárakat nagyban meghatározza, hogy egybe vannak-e a kormányrásegítés villanymotorjával, vagy egy mechanikus kormányműről van szó. Mintha a Lagunában a Nissannál fejlesztett dízelmotort az ázsiai dízelautók helyenként kiugró alkatrészára kísértené, egy Sachs-gyártmányú kettős tömegű lendkerékre 880 540 forintos árral konfrontálódtam, pedig nincs is titánból.
Szerencsére a láncos vezérlésű, nagyon megbízhatónak bizonyuló dízelmotorhoz van megfizethetőbb forrásból is kettős tömegű lendkerék, de a kiválasztott beszállítók és tételek alapján ebben az esetben nemhogy nem drágábbak a prémiumtermék autóalkatrészei, hanem kevesebbe kerülnek, mint a Lagunához.
Újonnan nagy megtakarításokat hozott a Volkswagen-konszernnek az autók műszaki egységesítése a modulstratégiával, de a hatalmas darabszámok, a több márkán és még sokkal több típuson belül, kategóriákon átívelően bevetett alkatrészek árcsökkentő hatása használt autókban is érvényesül. Legalábbis nekem ez jött le a számokból.
Bár ezt a hajtásláncot a Renault-Nissan-konszern más modellekben, a Latitude limuzinban, az Espace egyterűben és az X-Trail terepjáróban is használta, a méretgazdaságosság nagy úr. A Renault 2007 és 2015 között 351 384 darabot gyártott a Laguna harmadik generációjából, aminél egyetlen év alatt több készült az Audi A4-ből.
Ezúttal a költségek felől közelítettük meg a használtautó-vásárlást, de ez csak az egyik aspektusa egy autó értékeinek. Legalább ilyen fontos, milyen örömöket ad, mit fejez ki számodra, milyen érzés reggelente odamenni hozzá, beleülni és menni vele. A Vezess használt autós rovatában imádni való, de pénzigényes V8-as csatahajóról és kifejezetten olcsón megvehető autókról is találtok cikkeket és videókat.