Röviden – Mitsubishi Pajero (V80, V90) használtan | |
---|---|
Mi ez? | Strapabíró, ám a hétköznapi életben is használható japán terepjáró, három- és ötajtós kivitelben. Az utolsó széria 2007-2008-tól volt elérhető itthon, a Pajero értékesítése 2021-ben a Final Edition szériával szűnt meg. |
Mibe kerül? | A 2008 környéki példányok 3,2 millió forint környékén indulnak, míg a legdrágább, 2018 körüli, jól felszerelt darabok ára akár 13 millió forint is lehet. |
Kinek jó? | Azoknak, akik olyan környezetben élnek, ahol az utak minősége nem a legjobb, esetleg sokat kell sáros földúton vagy komolyabb terepen is közlekedniük, de nem akarnak csak erre külön autót, ezért ezzel járnának városban is. Ha gyakran vontatnak, akkor is megfelelő. |
Melyik motor legyen? | Nincs nagy választék, nagyjából 98 százalékban a 3,2-es dízelmotorral van jelen a hazai használtautó-piacon. Elvétve benzinesbe is bele lehet futni, az sem számít csapdának. |
Amennyiben olyan autót keresel, amelybe adott esetben a család is befér cuccokkal, ráadásul az eldugottabb, vidéki életmódhoz is passzol és valódi terepjáró képességekkel bír, akkor a Mitsubishi Pajero utolsó szériája jó választás lehet, ha odafigyelsz a kritikus pontjaira.
Modelltörténet
A Mitsubishi Pajero története az 1980-as évek elején kezdődött, eleinte csak háromajtós, rövid tengelytávú kivitelben készült négy- és hathengeres motorokkal. 1991-ben jött a második széria, itt már kezdettől fogva megjelent a hosszabb, ötajtós kivitel is, szélesebb motorkínálattal. Kis testvére a Pajero Junior, majd az ezredfordulón érkezett a harmadik generáció.
Ez élte meg a legrövidebb gyártási periódust, hiszen 2006-ig volt piacon, ezután nem sokkal érkezett az utolsó generáció. Itt több ráncfelvarrás is történt, ám egy Final Edition kiadással végleg nyugdíjba ment 2021-ben (igaz, a Pajero Sport verzió még a mai napig él egyes piacokon). Hazánkban egy időben különösen kedvelt volt a tehetős vásárlók körében, majd helyét a hasonló méretű szabadidő-autók vették át.
Milyen használni?
A negyedik generációs Pajero valójában egy erősebben frissített harmadik szériát takar, az alapjaik megegyeznek. Utastere tágas, az ötajtós kivitelben lévő hátsó két extra ülést (padot) felhajtva hétülésesként is funkcionál, de az első öt helyen kényelemben utazhatnak a bent ülők. A jól felszerelt példányokban a középkonzolba épített kijelző is van, a hőmérsékletet pedig a hátsó sorból is lehet szabályozni tekerőgombbal.
Okos megoldás például a napellenző kiegészítése a belső tükör felé, így azon a kis résen sem süt be a nap a sofőr szemébe. A csomagtér 215-től 1790 literig variálható, kis problémája azonban, hogy az ajtaja egyben nyílik, jobbra. Ez szűkösebb helyeken megnehezíti a bepakolást az autóba.
Alapvetően terepre tervezett autó, így aszfalton ne várjuk, hogy Ford Focusként fog viselkedni. Kanyarokban kenődik, billen, a nullára fékezés is terepjárós távolságot vesz igénybe. Az automata váltó nem egy kapkodó őrült, inkább a nyugodt vezetési stílus illik hozzá. Terepen viszont elég nehéz zavarba hozni, főleg a rövidebb, 3 ajtós verziót. Hajtásrendszere működhet csak hátsókerék-hajtással vagy aszfalton is kapcsolható 4×4-es hajtással, van felező és zárható középső, valamint hátsó diffi.
Főbb Mitsubishi Pajero-visszahívások
Nem volt őrületesen sok visszahívási akció ennél a szériánál, 2011-ben az akkumulátor problémái miatt, 2014-ben a vezérműlánc feszítője, két évvel később pedig az indexkapcsoló hibája miatt rendeltek el visszahívást. Sajnos ez a széria is érintett a Takata légzsákok ügyében, 2020-ban pedig a jobb alsó keresztlengőkar eltörésének veszélye miatt volt visszahívási akció. Emellett a dízelnél a részecskeszűrő (DPF) problémáját is orvosolták bizonyos példányoknál.
Vásárlás előtt tehát célszerű azt is megnézni szakszervizben, hogy a kiszemelt példány érintett volt-e valamelyik akcióban, és hogy átesett-e a szükséges beavatkozásokon. Így könnyebben elkerülhető, hogy kellemetlen pillanatokat éljünk át a frissen vásárolt Pajeróval.
Motorkínálat
Nincs túlbonyolítva a motorkínálat, lényegében idehaza csak a 3,2 literes, négyhengeres DI-D dízelmotorral vitték a vásárlók. Egyes piacokon V6-os benzinessel is fogyott, de nem ez volt a jellemző, a magyar használtautó-piacon is legfeljebb 1-2 benzines példányt találni.
Az évek során a 4M41 kódjelű 3,2-es turbódízelnek is voltak különböző teljesítményszintjei, 170, 190 és 200 lovas változattal is szerelték, ezek mellé 373-441 Nm közötti forgatónyomaték társult verziótól függően. Nem lehet tehát azt mondani, hogy egy kihegyezett, túlfeszített motorról lenne szó.
Ennyit fogyaszt a dízel Pajero
A Spritmonitor.de oldalon tankolási naplót vezető felhasználók több száz tankolási ciklust tartalmazó adatai alapján az mondható el, hogy a gázolajos Mitsubishi Pajero vegyes fogyasztása átlagosan 11 liter/100 km körül mozog. Városban persze ennél többet, akár 13 litert is kérhet, de autópályán a tíz litert sem lehetetlen elérni vele.
Típushibák, hibalehetőségek
A negyedik szériás Pajero típushibái kapcsán felkerestem Doma Károlyt, a Mitsubishi modellekre specializálódott Nippon Autó szerviz szakemberét, aki elmondta tapasztalatait a modellel kapcsolatban. A japán autóknál sarkalatos pont a rozsdásodás, ami a Pajero harmadik szériáját is erőteljesen érintette. Mivel az utolsó generáció is nagyjából azonos alapokon nyugszik az elődjével, érdemes odafigyelni például az üzemanyagtankra, ami szintén korrodálhat, valamint a betöltőcső is kívülről a rengeteg felrakódó sár miatt, belülről pedig az etanoltartalmú üzemanyagtól. Összességében azonban kevésbé hajlamos a rozsdásodásra, mint 2000 és 2006 között gyártott elődje.
A közös nyomócsöves turbódízelt eleinte dízel részecskeszűrő nélkül szerelték a Pajeróba, ezek sokkal stabilabbak, mint a részecskeszűrős változatok. Sokszor találkozott már olyan példánnyal, ahol a legmagasabb tárolt DPF-hőmérséklet meghaladta az 1000 Celsius-fokot. Ez egy gyári szoftverfrissítéssel általában megelőzhető lenne, de sajnos sok Pajerónak nem volt rendes gazdája az évek során. Amikor meg már izzik a részecskeszűrő, akkor csak a csere segít rajta.
A fentebb említett vezérműlánc-problémának két fő oka lehet. Az egyik a hibás feszítő, ami a motorolaj koromtartalma miatt meg tud szorulni, így a lánc nincsen igazán kontroll alatt, zörögni kezd. A másik ok a felső láncvezető koptatórétegének leesése, ezzel kapcsolatban érdekesség, hogy ez a kopóréteg úgy tud lekerülni az olajteknőbe, hogy ott nem okoz semmilyen gondot.
A turbónyomás megszűnése is előfordulhat, itt leggyakrabban a levegőcső leesése vagy eltömődése a kiváltó ok. Az eltömődés inkább az első két gyártási évre jellemző, azután változtattak a kivitelezés pozícióján. Ettől még a szívócsonk ugyanúgy telítődik korommal, de lassabban derül ki, hogy le kell szedni és ki kell tisztítani. Az EGR-szeleppel is lehet gond, ha leszereléskor megvizsgáljuk, érdemes megnézni, hogy olajos-e a lerakódott korom.
Ami a sebességváltókat illeti, Doma Károly szerint ezek viszonylag problémamentesek. Az automata változatoknál kell olykor szoftvert frissíteni, de a rendszeres szervizelést hosszú élettartammal hálálják meg. A 4WD is tud hibajelenségeket produkálni, leggyakrabban a kapcsolók kontakthibája miatt. Az összkerékhajtás szerelésénél azonban vigyázni kell, mert ha avatatlan kezek rosszul nyúlnak a működtető motorhoz vagy annak fogaslécéhez, akkor le kell szerelni a váltót, az osztómű tetejét stb., ez pedig költséges mutatvány. Az első két évben, az elődjéhez hasonlóan kettős tömegű lendkerékkel szerelték a dízel Pajerót, és ha már a lendkerék hallatja a hangját, célszerű egy javított verzióra cserélni, ám ez több százezer forintos tétel.
Futóművében legtöbbször a szilentek tudnak kopogni fáradás miatt, akár a lengőkaroknál, akár a hátsó differenciálműnél. A korábban említett lengőkarproblémára fokozott figyelmet érdemes fordítani, az viszont jó hír, hogy a kormánymű kevésbé problémás, mint az elődjénél. A fékrendszer elektromos rásegítése is stabilabb lett, viszont a féknyergek dugattyúi gyakrabban áznak be és szorulnak meg.
Az elektromos rendszer bonyolultabb ugyan, mint a korábbi generációnál, mégis stabil. A kényelmi funkciók olykor tudnak rakoncátlankodni, például a fejegység vagy a telefon kihangosítója. Ami a benzines verziókat illeti, ezekkel a Nippon Autó szervizének sincs sok tapasztalata, mivel ezek példányszáma elhanyagolható.
Használt Mitsubishi Pajero-árak
Jelenleg a netes hirdetésekben a legolcsóbb, 2008 környéki példányok 3,2 millió forint környékén indulnak, míg a legdrágább, 2018 körüli, jól felszerelt darabok ára 13 millió forint is lehet akár. A kettő közt széles a skála évjárat, futásteljesítmény, állapot és felszereltség tekintetében is, nagyjából 30 eladó példány van a piacon a cikk írásának idején. A Jóautók.hu keresőjében hét használt Mitsubishi Pajero keres gazdát, nagyrészt ebből a generációból. 2023-ban 136 negyedik szériás Pajero-tulajdonosváltás történt a magyar használtautó-piacon a DataHouse adatai szerint.
Alkatrészárak és szervizköltségek
Hogy egy megközelítő képet, viszonyítási alapot kapjunk arra, hogy milyen összeget jelent karbantartani egy ilyen Pajerót, egyrészről lássuk néhány fontosabb kopóalkatrész árát a nagy hazai alkatrészüzletláncok egyikében, mondjuk a Bárdinál. Egy szett első fékbetét a közepes minőségű Juratek márkából 15 ezer forint környékén van, a hozzá tartozó két tárcsa pedig 19 ezer forint. Az első lengéscsillapítók ára Bilstein gyártmányként 42 ezer forint oldalanként, a Denso izzítógyertyák darabja pedig 14 ezer forint. Ezeknél persze olcsóbb és drágább megoldások is vannak, a felsoroltakat viszonyítási alapként érdemes tekinteni.
Ami a szervizdíjakat illeti, itt is a Nippon Autó szakszerviz segítségét kértem, hogy néhány fontosabb karbantartási és javítási munkára adjanak ajánlatot. A cikk írásának időpontjában az első és hátsó fékek cseréjének munkadíja 36 ezer forint környékén van, erre jön még rá az alkatrészek ára. A vezérlés cseréje ezen a Pajerón nagyjából 10 órás folyamat, ennek munkadíja 178 ezer forint, a kuplungcsere 5 órát vesz igénybe, munkadíja 89 ezer forint. Az EGR tisztítása (szívócsonk fel- és leszerelése, valamint tisztítása, továbbá a hengerfej szívóoldali dióhéjas tisztítása) körülbelül hatórás művelet, ennek munkadíja 107 ezer forint.
Összességében elmondható, hogy a Mitsubishi Pajero utolsó szériája használt autóként sem csapda. Nincsenek nagyon súlyos típushibái, akik ilyen autót használnak, többnyire nagyon szeretik. Persze itt is oda kell figyelni a fentebb említett tényezőkre, de aki egy valós terepjáró képességekkel rendelkező autót szeretne, az körültekintő vásárlással (adásvételi előtt célszerű lekérdezni a kiszemelt példány előéletét és elvinni átvizsgálásra egy szakszervizbe) jó eséllyel nem fog nagyon mellényúlni.