865 ezer eladott autóval egyértelmű siker volt a Škoda Kodiaq NS vagy NS7 kódjelű első generációja. A nyolcadik éve piacon lévő autóból kezd bővülni a használtautó-kínálat, de keresettsége magasan tartja az árakat. Mi egy 7,2 milliós használt benzinesen mutatjuk be a használt Škoda Kodiaq erényeit, örömeit, de bajait és hibalehetőségeit is.
Modelltörténet, Škoda Kodiaq NS7
2016 őszén mutatta be a Škoda a Yetinél nagyobb terepjáróját, öt vagy 5+2 üléssel, első körben 1,4-2,0 liter közötti hengerűrtartalommal, 125-180 lóerő közötti benzines illetve 150 és 190 lóerős, 1968 köbcentis dízelmotorokkal.
Röviden – Használt Škoda Kodiaq NS7 | |
---|---|
Mi ez? | 2016-2024 között gyártott középméretű SUV 5 vagy 7 üléssel, a Škoda Kodiaq első generációja. Szinte folyamatosan érkeztek új motorok, a modellfrissítés 2021-ben volt. |
Melyik motor jó bele? | Beválik a 150 és a 190 lóerős dízel is egy turbóval. A szíjas vezérlésű TSI benzinesek sokkal jobbak láncproblémás elődeiknél. |
Mennyibe kerül? | Cikkünk írásakor 5,5-6 millió forintba kerülnek a legolcsóbbak, 7-8 millió Ft között kezd szélesedni a kínálat és az újak áráig, nagyjából 14-16 millió forintig mennek fel az összegek. |
Mi van helyette? | Testvérmodellként SEAT Tarraco és VW Tiguan XL. Tágabb értelemben Hyundai Santa Fe, Kia Sorento, Nissan X-Trail, öt üléssel Toyota RAV4. Kevesebb pénzből FIAT Freemont, Mitsubishi Outlander. |
2018 nyarán váltotta le a 150 lóerős 1,4 TSI-t az 1,5 TSI. 2019 elején 10 lóerőnyit nőtt a 2,0 TSI teljesítménye (DKZA motorkód), majd 2021-től 245 lóerős, benzines RS csúcsmodell érkezett belőle.
Ekkortájt szűnt meg a 2018 őszén bemutatott dízel RS gyártása. A lépcsőzetes turbófeltöltésű, két turbós dízelmotor sok módosítással jutott el 239 lóerőig és 500 Nm-ig. A relatív töltőnyomása 2,8 bar, tehát a légköri nyomással együtt az abszolút érték 3,8 bar. A 2500 bar befecskendezési csúcsnyomással működő dízel sportverzió erősített forgattyúsházat, új főtengelyt, hajtókarokat és dugattyúkat kapott a 200 baros égési csúcsnyomás elviselésére, ahogy a hengerfeje is önálló.
A műszakiakon kívül a marketingesek is kitettek magukért: kitalálták azt a kategóriát, amelyben az RS TDI a világ legjobbja lehetett. Így lett ez a leggyorsabb hétüléses autó a Nürburgringen, Sabine Schmitz 9 perc 29 másodperc és 84 ezredmásodperc alatt kergette körbe a Nordschleifén.
2021-ben vezettük a megújult Škoda Kodiaqot, a nem túl mélyreható módosításokról ebben a cikkünkben olvashattok. Nyolc év után jött a modellváltás, 2024 nyarán teszteltük a Škoda Kodiaq második generációját.
Milyen használtan a Škoda Kodiaq?
Mi egy elsőgazdás, magyarországi használt autót fotóztunk és vezettünk a használtautó-bemutatóhoz, amely 7,2 millió forintos irányáron vár vevőre. Szervizkönyves autó a 150 lóerős benzinessel. Elöl hajt, kézi váltós, 2019-es és 177 000 km volt benne a fotózáskor.
A bal elejét érte sérülés, amit a károkozó kötelezőjének terhére javított egy budapesti márkaszerviz. Mindenből gyári újat kapott az autó, összességében egy beletolatáshoz képest igen vaskos javítási költséget viselt a károkozó felelősségbiztosítója az igen jó minőségben elvégzett munkáért.
Bár a kormány bőrborítása alig fényesedett ki, az egy helyen megbomlott varrás miatt eláll a fekete bőr. Szépséghiba a vezető ülésénél kikopott szőnyeg és a fotózás időzítése miatt az ülések még nincsenek túl a tervezett kárpittisztításon.
Műszakilag az autó igen jó benyomást tett rám a kiadás próbaút során. A futómű zajtalan, a kettős tömegű lendkerékben még sok lehet, a motor a tulajdonos tapasztalatai szerint nem fogyaszt olajat.
Az autó gazdája véletlenül sem hitte el a 30 ezres szervizperiódust. Ti se kínozzátok az autót ugyanazzal az olajtöltettel 25-30 ezer kilométeren át, ha nem annyi vele a cél, hogy 120-180 ezer km között visszavegye a flottakezelő, aztán lesz vele, ami lesz. Ez a benzines Škoda Kodiaq félidős köztes olajcserékkel futott, többnyire autópályákon, ami megmagyarázza a futómű jó állapotát és az egész kocsi szinte újszerű működését.
A tulajdonos véleménye: Kincses Boldizsár, Škoda Kodiaq 1,5 TSI, 177 000 km
Öt éve használjuk maximális elégedettséggel az újonnan vett Škoda Kodiaqot. Családi autónak ma sem tudnék jobbat választani ötünknek, mert nagy a csomagtartója, sok benne az ötletes részlet és mi elég sokszor ki tudjuk használni a három üléssort.
Főleg hosszabb utakat teszek meg vele és nem sietek, így 7-8 litert fogyaszt százon. A motor sokszor átáll kéthengeres üzemre, amit ki is ír a műszerfalra. Az elején kicsit idegenkedtem tőle, de nem okoz zavaró rezgéseket, a motornak nem lesz furcsa hangja tőle és nem volt baj az ACT aktuátoraival sem, így megszoktam.
Igen drágának tartom a Škoda márkaszervizeit, főleg az utóbbi két évben ugrottak meg a revíziók költségei, de az dicséretes az autóban, hogy a kötelező karbantartásokon kívül nem kellett javíttatnunk a 177 ezer km megtétele során. A maximum 30 ezres olajcsere-intervallumot lefeleztük köztes olajcserékkel, szerintem ennyit minden autó megérdemel. A fékrendszerét alulméretezettnek érzem. Nem a lassítóképességével van gond, hanem a fékbetétek és féktárcsák csekély élettartamával, 50-60 ezrenként kellett féktárcsákat cseréltetni, a fékbetétek élettartama ennek is csak a fele volt.
Ezzel együtt nekünk nagyon bevált a Škoda Kodiaq, mind tulajdonságai, mind megbízhatósága miatt. Azért adjuk el, mert nemrég egy hasonlóan tágas céges autót kaptam és a másik kocsink mellé nincs értelme tartalékautóként tartani és tárolni a kertben.
Mit tud autóként autó a Škoda Kodiaq?
Nagyon hosszú fejtörés után is nehéz olyan autót találni, amely annyira átgondolt és nívós, amilyen az NS7 kódjelű Škoda Kodiaq. A 150 lóerős 1,5 TSI-vel könnyű finoman elindulni mert a kuplung felengedésekor a motorvezérlés automatikusan emel az alapjáraton. A 250 Nm-es nyomatékkal nyugodtan, kiegyensúlyozottan húz.
Nagyon finoman jár a DPCA motorkódú benzines, még a részterheléskor bekapcsoló kéthengeres üzemmódban is egészen kulturáltan működik, amikor a két belső hengerben leáll a befecskendezés.
A Spritmonitoron az 1498 köbcentis motorral a Škoda Kodiaq átlagfogyasztása 7.97 l/100, ami az ugyanígy 150 lóerős 1,4 TSI-nél egy decivel jobb. Ebben az autóban 7,5 litert számolt a fedélzeti számítógép, amely a motorolaj hőmérsékletét is kiírja.
Jól rugózik, az alaposan csillapított kerékzajjal, az elnyomott szélzúgással és motorhanggal dicséretes kényelemben siklik a Kodiaq. De a legjobb benne a használati értéke: a jégkaparótól az esernyőn és az előugró ajtóélvédőn át a dupla kesztyűtartóig mindent tud, amit egy autó tudhat.
Hátsó ülése 18 centis sínen csúsztatható, a hosszirányú állítással a harmadik üléssorban teremthető élhető lábtér vagy megnövelhető az eleve jó nagy csomagtér. A 4697 mm hosszúságú, 2791 mm tengelytávú Kodiaq csomagtere nagyjából 530-725 literes, hét üléssel 270 liternyi hely marad. Az ötszemélyesben valamivel nagyobb a hely, 720-2065 liter közötti, a hétüléses maximuma 2005 liter, mert a padlóba süllyedő harmadik sori üléseknek is van némi térigénye.
Motorok és átlagfogyasztás
1,4 TSI (125 LE) 8,25
1,4 TSI (150 LE) 8,10
1,5 TSI (150 LE) 7,97
2,0 TSI (180 LE) 9,23
2,0 TSI (190 LE) 9,00
2,0 TDI (150 LE) 6,78/6,55*
2,0 TDI (190 LE) 7,69/7,63*
2,0 TDI RS (239 LE) 8,45
Karbamid-befecskendezés nélkül illetve AdBlue-val
Liter/100 km. Forrás: Spritmonitor.de
Hibalehetőségek, szerviztapasztalatok
Testvéreihez hasonlóan a Škoda Kodiaq is jelentős értékű használt autó, tehát megéri költeni a totálkáros autók visszahozására. A fő kockázat nem is a mechanikai vagy elektronikai hibák benézése, hanem egy több autóból összevágott-összehegesztett példány megvásárlása. Itt tényleg nagyon megéri kifizetni szakember segítségét a használt autó átvizsgálásához, a törésnyomok feltárásával mérsékelve a kockázatokat.
Ebben a generációban az összes benzines és dízelmotor is szíjas vezérlésű. Nincs rájuk fix csereperiódus, a gyártó a szíjak állapotának ellenőrzését írja elő a kötelező karbantartások alkalmával. A benzineseken hat év vagy 150 000 km után érdemes megejteni ezt, a dízeleknél időben ugyanennyi, futásteljesítményben viszont 210 000 km a javasolt határ.
Mivel az összes motor közvetlen befecskendezéses, a benzinesekben gondot okozhat a szelepek és a szívósor kokszosodása, amit a nehezülő hidegindítás illetve a motor egyenetlenebb járása, erőtlensége árul el.
A megoldás a lerakódások eltávolítása, amire van vegyszeres, mechanikai és dióhéjörleményes pucolási eljárás. Nagyjából 90-150 ezer kilométerenként jön el az ideje attól függően, mennyit megy az autó hosszabb távokon. A cikkhez fotózott autó motorjában még nem volt rá szükség 177 000 km megtétele után, amiben szerepe lehet a békés tempójú autópályás utaknak.
A duplakuplungos váltók közül az olajos kuplungos verziók tartósabbnak tűnnek, mint a száraz kuplungosak. A DSG-ben drága a kuplungcsere, akárcsak a mechatronika meghibásodásának javítása. Az olajos kuplungos verzióban 60 000 km a javasolt olajcsere-periódus, ezen rövidíteni lehet, megnyújtani nagyon nem szabad. A DSG-k kettős tömegű lendkereke hasonló árban kapható, mint a kézi váltóshoz.
Probléma a fékek gyors kopása, a féktárcsák és a fékbetétek rövid élettartama azoknál is megfigyelhető, akik nem vezetnek döngetősen.
Nagyon jó dolog az adaptív lengéscsillapítás, de a DCC-s autók futóművében lengéscsillapítót cserélni jóval költségesebb, mint venni egy gyári vagy utángyártott sima gátlót. De annyira azért nem drága, hogy lemondanánk róla.
Itt is jók a CR TDI dízelmotorok, stabil csapágyazással, tartós turbóval. 250-300 ezer km körül jöhetnek elő befecskendezőgondok, de vannak autók, amelyekben 350-400 ezret is elfutnak az injektorok felújítás vagy csere nélkül.
A vízhűtéses kipufogógáz-visszavezető szelep (EGR vagy AGR) hibaforrás lehet, vásárlás előtt a részecskeszűrő hamutelítettségét ki kell olvastatni a DPF-es dízeleknél és az OPF-es (Otto PartikelFilter) benzineseknél is.
Visszahívások: van elmaradt szervizakció?
Mint a legtöbb autót, a használt Škoda Kodiaqot is sújtották visszahívások. Ezek a Takata-légzsákvisszahívásokat leszámítva ritkán érintik tömegével a használt autókat, de ellenőriztessétek a márkaszervizekben, hogy a kinézett Škoda Kodiaq átesett-e szervizakciókban előírt javításokon, alkatrészcseréken!
2022. januárjában motortéri tűzveszély miatt kényszerült visszahívni a VW konszern egyes Audi-, SEAT- és VW-személyautókon kívül 2020-2022-es gyártású Škodákat is. A gond a motorburkolat hibás rögzítése volt. Ha a kocsi még nincs túl ezen, vegyétek le a fedelet, amíg a márkaszerviz megoldja a problémát új motorfedél beszerelésével.
Volt szervizakció a vezetőülés rögzítésének repedése miatt, de összesen csak 1088 darab 2019-ben gyártott Kodiaqra.
A 2018-as autók egy részénél az egyik hátsó ülés vázából maradhatott ki egy rögzítőcsavar. 2019-es Škoda Kodiaqoknál az elinduláskori letargiára kellett választ adnia gyártónak az 1,5 TSI benzineseknél, a csekély nyomatékleadást szoftverfrissítéssel korrigálta a gyár.
Fajsúlyosabb a csak a 2020-ben gyártott duplakuplungos autók egy részét sújtó gond a fékpedál rögzítésének elrontott hegesztésével, amit a hibás alkatrész cseréjével orvosoltak a márkaszervizek.
Használt Škoda Kodiaq árak
Benzines motorral a 250-300 ezer kilométeres autókat 5-6 millió forinttól felfelé hirdetik a cikk írásakor, de inkább 6,5-7 milliótól felfelé kapni nagyobb számban Škoda Kodiaqot használtan. 6,4-7 millióért 250-350 ezer kilométeres dízeleket kínál megvételre tulajdonosuk
A Jóautók adatbázisában a cikk feltöltésekor 5,4 és 16,5 millió Ft között szórtak az árak.
Alkatrészárak
Utángyártott alkatrészek árai, Ft
Első féktárcsa: 20 900 (Meyle)
Első lengéscsillapító: 31 100 (KYB)
Első adaptív lengéscsillapító: 65 500-70 400 (GH, NTY)
Kettős tömegű lendkerék: 185 400-196 200 Ft (Luk)
Klímakompresszor: 90 900-92 100 (Bosch, Delphi)
Kuplungszett (tárcsa, szerkezet, kinyomócsapágy): 154 200 (Sachs)
Kormánymű: 323 800-376 900 (DRI, Elstock)
2019-es Škoda Kodiaq 1,5 TSI-hez
Gyári karosszériaelemek ára, Ft
Ablakmosótartály 45 895
Homlokfal 158 887
Bal első sárvédő 161 889
Bal első halogén fényszóró 215 102
Első lökhárító 292 413
2024. augusztusi összegek. Forrás: saját gyűjtés