Gyorsulhat a közúti közlekedés
Jelenleg a közúti kamionközlekedés mindenhol zavarja a helyi lakósságot, a minisztériumba emiatt sok panasz érkezik.. Az autópálya-fejlesztések egyelőre nem nyújtanak megoldást a növekvő teherforgalom problémájára, hiszen nagyon sok teherautó – a kényszerítőhatás hiányában – elkerüli az autópályákat.

Ehelyett az autópályákkal párhuzamos főutakat használja, amelyek lakott településeken haladnak át. A Népszabadság értesülései szerint a gazdasági és Közlekedési Minisztérium januártól fizetőssé tenné ezeket az utakat is.

Körülbelül 50 útról tesznek említést, amelyeket tranzitúttá nyilvánítanának, és amelyek TIR jelzést kapnának. Az ilyen utakat aztán csak az autópályákra is érvényes matricával lehetne igénybe venni. Aki nem vásárolja meg a matricát, az komoly büntetésre számíthat, de azok is, akik az autópályákat elkerülő utak helyett is más utat keresnek.

Az újság beszámolója szerint a gazdasági tárca szakértői szerint nem a bevételek növelése az elsődleges szempont, hanem sokkal inkább arra számítanak, hogy ezzel a megoldással sikerül az érintett főutak tehergépkocsi-forgalmát csökkenteni – hisz ha már valaki fizetett az autópályáért, miért menne egysávos főúton. A dolog szépséghibája, hogy például Pécsről Szegedre bajos autópályán eljutni, de az odavezető főutak ettől függetlenül fizetőssé válnak.

A tervezet életbe léptetéséhez szükség van a közúti közlekedésről szóló törvény módosítására. A napilap arra is kitér, hogy a jelenleg csúszó elektronikus díjfizetési rendszer későbbi bevezetésekor már ezekre az utakra is használható lesz az e-matrica.