Kínában az olimpián futnak
Kínát a töméntelen mennyiségű gagyi mellett egészen használható termékek is elhagyják. Szinte nincs olyan termék, amit ne gyártanának a golyóstolltól az űrhajóig. Ez utóbbi ugyan még nem került Európába, nálunk a személyautóikból is csak egyfélét lehet kapni, a King Long típusú buszokból azonban már 100 darab fut hazánkban.
Szülőhazájukban a kínai buszok 2000 testvére szállítja az olimpiára vágyó közönséget – tudtuk meg a magyarországi forgalmazótól. A magyarországi buszokon pedig Gödöllőn és környékén valamint Zsámbék vonzáskörzetében viszik az utazni vágyókat a Volán alvállalkozói.
Magyarország nincs egyedül
A kínaiak gyorsan tanulnak. A szerény járműgyártó múlttal rendelkező ország tiszteletreméltó erőfeszítésekkel igyekszik felzárkózni az európai igényekhez. A tradicionális buszgyártók joggal tartanak a kínaiak termékeiktől.
Míg a 70-es évek elején a japánok árasztották el a világ autópiacát, a 90-es években a koreaiak, addig most a kínaiak következhetnek. Tanulva az elődök térhódításából korántsem szabad egy legyintéssel őket elintézni.
Nemcsak hazánkban futnak kínai buszok. Meglepő módon Németországban és Olaszországban helyezték üzembe a legtöbbet. Az európai megjelenéshez és terjeszkedéshez magasra kell tenni a lécet. Minőség, megbízhatóság, design a három fő elvárás.
A strapabírásról még nem sok tapasztalat áll rendelkezésre, de design és technológia szempontjából a kínai busz biztosan megállja a helyét.
Nemes szervek neves helyről
A motor, a klíma, a fék és a szintszabályozás amerikai, a váltó, a futómű, a kormánymű európai, az abroncsok pedig a Michelintől érkeznek. Az összeszerelési minőség laikus szemmel ugyancsak európainak hat. Az utastér színei, az ülések, a kapaszkodók vidám hangulatot keltenek és tartósnak tűnnek. A kialakítás a vezetőhellyel együtt inkább a praktikumnak, semmint a szépségnek van alárendelve.
Buszozunk tovább a kínai gépcsodával a túloldalon
Valójában zöld
A busz hátuljában dolgozó Cummins-motor megfelel az EURO 4-es normáknak. Az SCR-rendszerrel (Selective Catalytic Reduction) működő 6 hengeres dízel erőmű szépen teszi a dolgát. Az SCR lényege a kipufogógázok utólagos kezelése az AdBlue adalékanyag befecskendezésével a katalizátor elé.
Ezt az adalékanyagot használja gyakorlatilag majdnem az összes EURO 4-5-ös haszonjármű, tudtuk meg az adalékanyag forgalmazójától.
Biztonság, luxus, kényelem
Szólt régen a szlogen. Biztonság tekintetében szigorú előírások vonatkoznak azokra, akik Európában szeretnének járművet forgalomba helyezni. Meg kell felelni a minimális elvárásoknak. A tűzvédelemmel mindenesetre nem lehet gond. A motortérben az önálló tűzoltó berendezés automatikusan közbe lép egy esetleges „öngyulladás” esetén.
Luxus és kényelem terén ne várjunk túl sokat egy helyközi járaton, a King Long azonban mindenképpen megfelel a célnak. Sőt, a még mindig sok helyen közlekedő régi buszokhoz képest egészen nyugatinak tűnik a Távol-Kelet terméke.
Utazásunkat klimatizált utastér és körkörösen sötétített, nagyméretű ablakok teszik kellemesebbé, a le-és felszállást pedig szintszabályozás. A megállókban a busz az ajtó felőli oldalon a járda felé billen, így gyakorlatilag teljesen a járda szintjén szállhatunk fel, de inkább csak be, ráadásul a hátsó ajtónál kihajtható rámpa segíti a tolószékes utasokat.
A vezető helye sem fapados. A régi Ikarusokhoz képest egészen barátságos környezetben és kényelemben dolgozhatja végig a műszakot a sofőr. Ha tolatnia kell, a műszerfalon elhelyezett monitoron látja a mögöttes tereptárgyakat.
Mondhatnánk azt is, hogy tiszta Amerika.
Műszaki adatok – King Long XMQ 6121G EU elővárosi autóbusz | |
MOTORADATOK | |
Ülőhelyek száma | 39+1 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 206(280)/2100 |
Végsebesség (km/h) | 90 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 11.950/2490/3050 |
Tengelytáv (mm) | 6040 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 220 |
Menetkész tömeg (kg) | 11.800 |