Útburkolatba épített vezetéken keresztül közvetlen érintkezés nélkül tölthető elektromos autóbuszokat fejlesztettek dél-koreai mérnökök, ha a technológia beválik, hamarosan Szöulban is elkezdődhet a töltőállomás nélkül üzemeltethető buszok tesztelése.

Az útból kap energiát a busz 1
Az útból kap energiát a busz 9


Az elektromágneses indukció elvét alkalmazó töltési módot elsőként egy Szöul melletti vidámparkban próbálták ki. Az OLEV (Online Electric Vehicle) elnevezésű új töltési módot használó vontató három utasokkal teli utánfutóval közlekedik a vidámpark 2,2 kilométeres útvonalán, ahol az úttestbe építve szakaszokban fektették le a töltést biztosító csíkokat, amelyek hossza összesen 400 métert tesz ki.

A Koreai Tudományos és Technológiai Intézet (KAIST) fejlesztésének lényege, hogy a környezetkímélő, villanymotorral hajtott városi buszok akkumulátorait a jelenlegi méret ötödére csökkenthetik.

A trolibuszok bonyolult felsővezetékei helyett az útvonalaknak mindössze 20 százalékát kell felszerelni a töltést biztosító csíkokkal, ezeket pedig elsősorban a buszmegállókban és a járművek gyakori várakozási pontjainál kell lefektetni.

 

Az útból kap energiát a busz 10


A technológiát elsőként a Kaliforniai Egyetemen (Berkeley) kezdték kifejleszteni, ám az amerikai kutatók nem jártak kellő eredménnyel. A megfelelő töltési kapacitás biztosításához egy olyan rendszerre volt szükség, amely a göröngyös utak miatt legalább 11 centiméteres rést enged az útburkolat és a jármű alváza között, a KAIST fejlesztésével ez a távolság legfeljebb 25 centiméterre növelhető.

 Az optimális távolság betartásával a töltés hatékonysága több mint 70 százalék. A kisebb akkumulátorokkal és a felsővezetékek mellőzésével az új technológiát használó buszok üzemeltetési költségei mindössze egyharmadát teszik ki a jelenleg használatos elektromos buszok hasonló költségeinek.

Forrás: MTI