Nemrég jókora kamion állt be kiadónk, a Sanoma Budapest udvarára, benne egy komplett egészségügyi szűrőállomással. A sminkelős Ikarus után ezt sem hagytuk ki, a kamionról a sofőrrel, Küri Istvánnal beszélgettük.
410 lóerő, 27,7 liter
A traktor a DAF XF 105 szériába tartozik, nevében a 410 a teljesítményre utal, maximális nyomatéka 2000 Nm 1000 és 1400 közötti fordulaton. A 400 lóerő alatti traktorokra egyre csekélyebb a kereslet, mert a sebességkorlátozások miatt a fuvaridőket erős motorokkal lehet csökkenteni, amelyek hegynek fel is bírják a megengedett maximumot, ésszerű fogyasztással.
Alig 28 liter a fogyasztás a 9-9,5 tonnás pótkocsival
A kamionok rakottan 38-40 tonnásak, ami harminc Cee’d-C4-Golf méretű autó súlyának felel meg. Fogyasztásuk mégsem 60-100 liter, a DAF-é például 31-32 liternél nem megy feljebb. A szűrőállomás nagyjából 9-9,5 tonnás pótkocsit jelent, amit a budapesti szakaszok ellenére is elhúz átlagosan 27,7 literből százon. Látszik, hogy a teherautó-motorok hatásfoka meghaladja a személyautó-dízelekét.
Pótágyas fülke
Praktikus és tágas a belső tér, pedig vannak ennél nagyobb fülkék is. Az alsó ágy kifogástalan, olvasólámpa is van hozzá, a szíjakra függesztett felső jóval keskenyebb.
A személyzet is egészségesen táplálkozik. A hűtő kihúzható az ágy alól
A DAF nagyon jól megoldotta a fülke fűtését és a légáramoltatást, nem fordul elő, hogy két napig állva a lábtérben megfagy az ásványvíz és lejegesedik az ablak, ami Istvánnal egy Mercedes-Benz Actrosban megesett.
Fontos a sok rakodóhely, amiből az XF 105-ben akad elég, például az ágy alatt, a kihúzható hűtőszekrény is könnyen használható. A fülkében rend van és tisztaság, a takarítást segíti az utastérbe vezetett sűrített levegő, amivel kifújható a résekből a por.
Nem jó a négykezes
Még a legkényelmesebb fülke is kicsi ahhoz, hogy ketten kamionozzanak. „A négykezes a kipróbált barátságokat is tönkreteszi” – mondja István a kényszerű összezártságról, pedig ezt a műfajt ő csak góréként ismeri, váltótársa mindig a másodpilóta volt. Ilyenkor a felső, kényelmetlenebb ágy a beosztotté.
Túl sok cigi, túl sok pia, túl sok háj
Megérné vigyázni magunkra, az egészség érték, mihelyst hiányzik
2010 és 2020 között fut Magyarország átfogó egészségvédelmi szűrőprogramja, amelynek vizsgálatain mi is részt vettünk kollégáinkkal.
Ez hazánk legnagyobb egészségügyi szűréssorozata, ahol a résztvevők a vizsgálatok eredményein felül tanácsot kaphatnak a betegség-megelőzésben és a kevésbé egészségtelen életmód kialakításában.
Szeptember elejéig összesen 69 helyszínen 16 158 hazánkfia vett részt átfogó szűrésen, életmód-tanácsadáson 22 614-en jártak.
A hőkamera megmutatja: mindenkiben ott rejlik az alien. Az autóMAGAZIN-tól épp Lamara Roland esik át a vizsgálaton
A program keretében képet kapunk vérnyomásinkról, Az ujjak között tartott gépezet az EKG-t igyekszik pótolni, három vércseppből a vércukorszint, a vérzsírszint és a hugysavszint derült ki.
Látványos a hőtérképes vizsgálat, ahol nyaktól felfelé többek között a szemünk leterheltségéről,a pajzsmirigy működéséről, esetleges allergiáról, torokbetegségekről szerezhetünk tudomást.
A spirométer tüdőnk állapotáról ad képet, egy nagyot fújva a gépbe.
A papírcsőbe kell fújni a tüdőfunkciókat mérő spirométerrel
Egy mérlegszerű gépezet a szervezet víztartalmát, a vázizomzat arányát és sok más mellett a súlyunkat is kiderítette. A magyar felnőtt lakosság két harmada túlsúlyos vagy elhízott, ezért a vizsgálatok között a haskörfogat mérése is szerepel.
Szeptember elejéig a szűrőprogram keretében 7928 kilométert tett meg a Daf, a kamion útvonala a szűrések időpontjával itt található. Az egészségügyi szakemberek évente 125 helyszínen végeznek méréseket a Nyírségtől a békéscsabai kolbászfesztiválon át Somogyig.
A kulturáltan odavezetett sűrített levegővel könnyebb takarítani
István 1977 óta vezet nagy teherautót, a kamionozást még az államszocialista diktatúrában kezdte, amikor a kamionsofőré irigyelt állás volt. A Hungarocamion fuvarjaival ők nyugatra is eljutottak, ahová az átlagember jó esetben többévente kapott útlevelet, nem egyszer gyermekei nélkül, nehogy disszidáljon, azaz nyugatra szökjön a család.
Régen más volt
Aki nem élt benne, el sem tudja képzelni, de rengeteg hétköznapi dolgot nem lehetett kapni vagy csak otromba formában, pocsék minőségben volt képes előállítani a szocialista ipar. A kamionosok viszont csencselhettek, nyugati csokit, farmert, kozmetikumokat, képmagnót becsempészve, Törökország felől aranyékszert és bőrcuccokat hozva.
Nagy királyság idefent trónolni. Innen nézve egy Hummer is szedercsíra
Ma már messze nem ugyanaz kamionosnak lenni, és Istvánnak nem a kiváltságok hiányoznak. „Előfordult, hogy egy francia parkolóban kilencen jöttünk össze magyarok és együtt álltunk neki vacsorát főzni” – meséli, volt összetartás, a sofőrök nemcsak intettek egymásnak, hanem segítették is a kollégákat.
Hónapokig úton
Abból is látszik a hangulatromlás, hogy ma sokan vezetnek az ablak elé húzott függönnyel, eltakarva magukat a többiek elől, ahelyett, hogy büszkén feszítenének a magasban. A kamionozás varázsából mára nem sok maradt a magas fizetésen kívül. De akár hónapokat van távol az ember a családjától, amikor kimegy nyugatra és egyik helyről a másikra vezet, csak a kötelező pihenőidőkre megállva.
Küri István 1977-ben kezdett teherautót vezetni. Ha nem látjuk, nem hisszük el, hogy kamionnal be lehet tolatni a Sanoma udvarára
Régebben hallottam a DAF-ot holland IFA-nak csúfolni. „Á, ezek az idők rég elmúltak” – mondja István. A Volvo, a Scania vagy a Mercedes-Benz modelljei már nem annyival nagyobb presztízsűek.
A tartálykocsi menő
Küri István arról is mesélt, hogy a kamionosok közül kik tartoznak előkelő kaszthoz és kik a pórnépbe, mert hiába trónolnak egyforma magasan, nem mindegy, mi van a fülke mögött. A legmagasabb presztízse a hűtőkamiont vagy tartálykocsit vezetőknek van, mert ők elegánsan csak cserélik a pótot, rátolatnak az állásra és másvalaki tölti meg a rakteret.
Aki ponyvás autóval jár, az lejjebb szorul a rangsorban, mert neki a rakodásnál sokszor kell trógermunkát is végeznie, ami a hűtőkocsik és a tartálykocsik sofőrje megúsznak.