Ez a NABI, amely név Los Angelesben sokkal ismertebb mint nálunk. Egyelőre. Ha minden a cég várakozásai szerint alakul, akkor a tésztaszűrőszerű magyar buszállomány bontóba küldése után sok NABI gyártmány falja majd a hazai utakat. Ennek előfutára az idén ősszel bemutatott Sirius típuscsalád első példánya volt, ami Kaposvár után Budapesten is bemutatkozott.
NABI
Az 1992-ben alapított NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési busz gyártója. Az elmúlt közel két évtized során több mint 7.500 darab autóbuszt szállított az Amerikai Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Floridába és Kaliforniába.
A cég Kaposváron és Budapesten működtet autóbuszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemeket, ahol a világon egyedülálló módon sorozatban készülnek kompozit buszok, CompoBus néven. A cég jelenleg mintegy négyszáz főnek ad munkát Magyarországon, közülük 209-nek a kaposvári gyárban.
A szakmai eseményen szinte valamennyi volán társaság és közlekedési vállalat képviselője megismerhette a hazai autóbusz-gyártás legnagyobb munkaadójának új modelljét. A lemaradók ne bánkódjanak, a jármű november elején megkezdi országos „teszt körútját”. Elsőként november 8. és 15. között Pécsett majd a fővárosban és környékén láthatjuk próbaüzemen a Siriust.
A buszról magáról már a Kaposvári bemutató alkalmával beszámoltunk, most csakis az átlagutas szemével szeretnénk bemutatni, miért is szeretnénk NABI buszokat a magyar utakra.
Elsőként a vidám külső említhető meg, a buszok között bátornak mondható a formaterv, a konzervatív klasszikus kocka felől elkalandozott Tóth János tervező ceruzája, dinamikus ívek és hátracsapott nyuszifül köszönti az utasokat. Felszállva világos belsőbe lépünk, elöl széles ülés terpeszkedik a testesebb utasoknak (nem hiába az Egyesült Államok a fő piac:). Normál ülés is akad elég, pontosan harminchárom, plusz három felhajtható pótülés. Egy őrült reggelen tokkal-vonóval száznégy ember zsúfolódhat be, legalábbis a gyári adatok szerint. Ez teljesen megfelel a mai modern buszok átlagának, a nálunk szintén használt Solaris buszok is pont ennyi férőhelyet kínálnak.
A vékony szövet üléshuzatnak nem kedvez a nagyvárosi miliő, ha már kissé kényelmetlen, legalább egy könnyen tisztítható műbőr huzatot kaphatott volna.
Ennek ellenére mindent tud, ami miatt kellemes mosollyal száll le az egyszeri utas, világos, vidám, megfelelően fűt és hűt, egyenletesen húz, a váltó vaj puhán kapcsol, a zajszigetelés jól működik. Tapasztalataim alapján ezt egy Volvo, vagy Solaris is tudja, szintén ezen a szinten, nüansznyi különbségekkel, de szigorúan utas szemmel! A fenntarthatóság, takarékosság, üzembiztosság legyen a busztársaság gondja, de ha szorult beléjük némi patrióta érzelem, és szeretnének pár száz új magyar munkahelyet, a NABI a legjobb választás.