A magyar buszgyártás él és lélegzik! Bár a nagyközönség főleg az Ikarus sorsát figyeli, érdemes egy másik piaci szereplőt is árgus szemekkel figyelni.
Remélhetőleg már sok olvasónk tudatában van annak, hogy a magyar buszgyártás él és lélegzik. Bár a nagyközönség főleg az Ikarus sorsát figyeli, érdemes egy másik piaci szereplőt is árgus szemekkel figyelni.

Ez a NABI, amely név Los Angelesben sokkal ismertebb mint nálunk. Egyelőre. Ha minden a cég várakozásai szerint alakul, akkor a tésztaszűrőszerű magyar buszállomány bontóba küldése után sok NABI gyártmány falja majd a hazai utakat. Ennek előfutára az idén ősszel bemutatott Sirius típuscsalád első példánya volt, ami Kaposvár után Budapesten is bemutatkozott.


NABI

Mint egy hátracsapott fülű nyúl


Az 1992-ben alapított NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési busz gyártója. Az elmúlt közel két évtized során több mint 7.500 darab autóbuszt szállított az Amerikai Egyesült Államok közlekedési vállalatainak, többek között Floridába és Kaliforniába.

A cég Kaposváron és Budapesten működtet autóbuszkarosszéria-gyártó és összeszerelő üzemeket, ahol a világon egyedülálló módon sorozatban készülnek kompozit buszok, CompoBus néven. A cég jelenleg mintegy négyszáz főnek ad munkát Magyarországon, közülük 209-nek a kaposvári gyárban.

A szakmai eseményen szinte valamennyi volán társaság és közlekedési vállalat képviselője megismerhette a hazai autóbusz-gyártás legnagyobb munkaadójának új modelljét. A lemaradók ne bánkódjanak, a jármű november elején megkezdi országos „teszt körútját”. Elsőként november 8. és 15. között Pécsett majd a fővárosban és környékén láthatjuk próbaüzemen a Siriust.

A buszról magáról már a Kaposvári bemutató alkalmával beszámoltunk, most csakis az átlagutas szemével szeretnénk bemutatni, miért is szeretnénk NABI buszokat a magyar utakra.

Elsőként a vidám külső említhető meg, a buszok között bátornak mondható a formaterv, a konzervatív klasszikus kocka felől elkalandozott Tóth János tervező ceruzája, dinamikus ívek és hátracsapott nyuszifül köszönti az utasokat. Felszállva világos belsőbe lépünk, elöl széles ülés terpeszkedik a testesebb utasoknak (nem hiába az Egyesült Államok a fő piac:). Normál ülés is akad elég, pontosan harminchárom, plusz három felhajtható pótülés. Egy őrült reggelen tokkal-vonóval száznégy ember zsúfolódhat be, legalábbis a gyári adatok szerint. Ez teljesen megfelel a mai modern buszok átlagának, a nálunk szintén használt Solaris buszok is pont ennyi férőhelyet kínálnak.

A vékony szövet üléshuzatnak nem kedvez a nagyvárosi miliő, ha már kissé kényelmetlen, legalább egy könnyen tisztítható műbőr huzatot kaphatott volna.

a videó a hirdetés után indul

Ennek ellenére mindent tud, ami miatt kellemes mosollyal száll le az egyszeri utas, világos, vidám, megfelelően fűt és hűt, egyenletesen húz, a váltó vaj puhán kapcsol, a zajszigetelés jól működik. Tapasztalataim alapján ezt egy Volvo, vagy Solaris is tudja, szintén ezen a szinten, nüansznyi különbségekkel, de szigorúan utas szemmel! A fenntarthatóság, takarékosság, üzembiztosság legyen a busztársaság gondja, de ha szorult beléjük némi patrióta érzelem, és szeretnének pár száz új magyar munkahelyet, a NABI a legjobb választás.