Elővárosi buszt fejlesztett ki a magyar NABI Kft. Az elsősorban a magyar piacra szánt elővárosi jármű az amerikai vállalat magyar üzemének közel egy éves fejlesztőmunkájának eredménye. Az ára 40-50 millió forint között lesz – jelentette be Baranyai Ferenc, a NABI Gyártó és Kereskedelmi Kft. ügyvezető igazgatója csütörtökön sajtótájékoztatón Budapesten.

Új magyar elővárosi busz 1
Új magyar elővárosi busz 9


A fejlesztés során figyelembe vették a városi NABI Sirius magyarországi tesztelései során szerzett tapasztalatokat, és visszajelzéseket mind a járművezetők, mind az utasok részéről.

Az új buszcsalád moduláris felépítésű, így szóló-, csuklós-, de akár trolibusz is előállítható ugyanazokból az elemekből. A motor pedig a hagyományos dízel mellett lehet hibrid, de gáz-, vagy hidrogén hajtású is. A modularitás abból a szempontból is előnyös, hogy ha egy üzemeltető többfajta autóbuszt választ a családból, akkor nem kell különböző alkatrészeket vásárolni buszonként, hiszen a beépíthető elemek nagy része megegyezik.

A bemutatott autóbusz 12,68 méter hosszú, 95 utas szállítására alkalmas, és kialakításának köszönhetően leginkább elővárosi, illetve helyközi viszonylatban közlekedhet majd.

A NABI eddig 8 ezer buszt értékesített az USÁ-ba. 2006-ban az árbevétele 9,4 milliárd, az adózás utáni eredménye pedig közel 1 milliárd forint volt, a múlt évben 8,1 milliárd árbevétel mellett 334 millió adózás utáni nyereséget ért el. Idén a tavalyi árbevételt és nyereséget akarja megismételni a cég.

Köztudott, hogy a hazai buszállomány cseréje igencsak időszerű: jelenleg megközelítőleg 10 000 autóbusz szállít utasokat hazánkban, ezek 67 %-ban 10 évnél, 30 %-ban 20 évnél idősebbek. Az 5 évesnél fiatalabb buszok aránya mindössze 4 százalék. Az elkövetkezendő három évben éppen ezért várhatóan közel 3000 járművet cserélhetnek le a szolgáltatók országos szinten. Ebből a piacból szeretne minél nagyobbat a magyar vállalkozás.

A gyártó célja autóbuszaival felkelteni az utasok és városlakók érdeklődését, amit a Sirius városi változatával már sikerült elérni. A típuscsalád első tagját az országos tesztek során az utazóközönség a „mosolygós busz” becenévvel illette, és minden hazai nagyvárosban dicsérték egyedi formatervét.