Személyautóknál már nem annyira meglepő, ha hangtalanul, károsanyag-kibocsátás nélkül suhan el mellettünk egy-egy példány. De teherautónál, ahol komoly tömeget is kell pluszban mozgatni, még nem annyira jellemző az elektromos hajtás. De ez hamarosan megváltozhat.

Az ötlet teljesen nem új, hiszen az Iveco már 1986-ban kifejlesztette az első, teljesen elektromos meghajtású Daily változatot. A gyártó szerint az új Iveco Daily Electric ugyanolyan robusztus és rugalmas, mint bármely más hagyományos Daily modell. Az elektromos meghajtásnak köszönhetően a Daily Electric modellek a belvárosokban és a városközpontokban olyan behajtási korlátozás alá eső zónákban is használhatók, ahová a hagyományos belsőégésű motorral hajtott haszongépjárművek nem mehetnek be.

Szerkezet

Ekkora akksipakkok hajtják a villany Ivecót
A villanymotor maximális fordulatszáma 9000/perc

A villanymotor maximális fordulatszáma 9000/perc

A villanymotor maximális fordulatszáma 9000/perc


Az elektromos meghajtású Daily modellben nem található kuplung, mindössze egy fordulatszám-csökkentő áttételt építettek az akár 9000-es percenkénti fordulatra is képes villanymotor és a kardántengely közé. Az elektromos hajtású Daily két különböző üzemmóddal rendelkezik: a SPORT üzemmód a maximális teljesítmény elérését teszi lehetővé, az ECONOMY mód pedig csökkentett teljesítményt biztosít. A két üzemmód között a műszerfalon elhelyezett kapcsolóval lehet váltani, ilyenkor a hatótávolság növelése érdekében a csúcssebesség 50km/órára csökken.

Ekkora akksipakkok hajtják a villany Ivecót

Ekkora akksipakkok hajtják a villany Ivecót


Teljesítmény

Az új Daily Electric villanymotorja 40 kW névleges és 80 kW csúcsteljesítmény leadására képes. Az elektromos motort és a generátort kifejezetten a városi feladatok során előforduló gyakori megállásokra és elindulásokra tervezték. A jármű teljesítménye a hasonló járművek között a legjobbak közé tartozik: a hosszabb hatótáv érdekében elektronikusan korlátozott végsebessége 70 km/óra, és a jármű teljes terheléssel is akár 18%-os emelkedőkön is képes felkapaszkodni. Stop&Start üzemmódban a hatótávolság teljes feltöltéssel 90-130 km között alakul, amely jóval több, mint a napi átlagos futásteljesítmény a városon belüli szállítási feladatok során.

Akkumulátorok:

A darabonként közel kétszáz kilogrammos, teljesen zárt dobozban lévő Zebra Z5 fantázianévre hallgató, oldott sót tartalmazó, nátrium-nikkel-klorid (NaNiCl2) technológiára épülő akkumulátorok biztosítják. Ezek 100%-ban újrahasznosíthatóak, amelyek nem fejlesztenek gázokat és nem igényelnek karbantartást. Egy akkumulátorblokk kapacitása 278 V üzemi feszültségen 76 Ah, üzemi hőmérséklete körülbelül 300 °C. Teljes feltöltése körülbelül nyolc órát vesz igénybe és szabványos háromfázisú 380V/32A hálózatból történik.