A Magyarországon fejlesztett első hibrid teherautót szerdán mutatták be Győrött. A projektet az AMC Europe Kft., az Intermotor Kft. és a győri Széchenyi István Egyetem konzorciuma valósította meg mintegy 100 millió forintos fejlesztés eredményekén
A tanulmányjármű kialakítását a Baross Gábor pályázat mintegy 70 millió forinttal támogatta. A konzorcium egy gyári dízelhajtású Ford tehergépkocsit alakított át hibrid hajtásúvá, a hátsó kerekek elektromos hajtásának kifejlesztésével.
A jármű párhuzamos hibrid, így képes mindkét motort egyszerre használva hibrid, de csak dízel vagy csak elektromos üzemben is működni a vezető döntése alapján. Az elektromos üzem két, egyenként 30 kilowattos (48 LE) teljesítményű villamos motorral működik, a motorok a jármű hátsó tengelyét hajtják meg. A járműre lítium akkumulátorokat szereltek. Városi forgalomban 70-80 kilométert tud megtenni a teherautó tisztán villamos hajtással.
A töltést részint napelemmel, részint hálózati töltéssel oldják meg, de lehetőség van arra is, hogy a fékezési energiát a jármű visszanyerje. A teherautó tetején lévő 7 négyzetméteres napelemes egységnek az a funkciója, hogy rátöltsön az akkumulátorra. Hagyományos konnektorról 3-4 óra alatt tölthetők fel az akkumulátorai.
A konzorcium vezetője, az amerikai AMC magyarországi fejlesztő leányvállalata, az AMC-Europe Kft. a jármű elektronikus rendszereit fejlesztette a projektben. Az Intermotor Kft. feladata a villanymotorok fejlesztése volt. Az egyetem a járműfejlesztést, az átalakítást, és a hajtástechnika optimalizálását végezte, továbbá a teherautó számítógépes vezérlését dolgozta ki.
A járművet a továbbiakban országúton és városban is tesztelik majd. A tanulmányautó további kutatás-fejlesztés és oktatás alapját képezi az egyetemen, nem szállításra fogják használni – mondta a Varga Zoltán az egyetem docense. A fejlesztők azonban arra is számítanak, hogy piaci termék lesz belőle, akár az egész autó, akár a benne működő egységek piacképesek lesznek – jegyezte meg a docens.
7 millió forinttal kerül többe a hibrid jármű, mint egy átlagos dízelautó, ám a jelenlegi energiaköltségek mellett képes 4 év alatt kitermelni az árat.
Forrás: MTI