Az újabb és újabb rekordokat döntő üzemanyagár érezteti hatását a dráguló termeléstől kezdve a kereskedelmen át egészen a fogyasztókig. Emiatt jelentősen megnőtt az igény a gépjárművekkel végrehajtott tevékenységek újragondolására és optimalizálására.

Így csökkenthető a fogyasztás 1
Így csökkenthető a fogyasztás 115


A Lambda-Com Grouphoz tartozó WebEye szolgáltatásban dolgozó szakemberek által összeállított 8 tipp segítségével akár 20 százalékos megtakarítást érhetnek el a közúti fuvarozási feladatokat is ellátó vállalatok. De szerintünk egy-két tanács a hagyományos autósoknak is megfontolandó.

Mindezt alkalmazhatják egyénileg is, amely komoly manuális adatgyűjtéssel és a feladatban résztvevők nagy felelősségével jár. Ugyanakkor napjainkban már a járműkövető rendszerek ezen adatokat automatikusan figyelik, ellenőrizik, így jelentősen megkönnyíthetik a járművekkel végrehajtott tevékenységek optimalizálását.

1. Üzemanyag-felhasználás mérése – Ajánlott rendszeresen mérni a felhasznált üzemanyag mennyiségét, illetve a tankolás helyét és pontos idejét. Ezzel megállapíthatóvá válik az átlagfogyasztás, és az üzemanyag-tároló rendszerben végbemenő tendenciák. Ha azonos feladatokat két autó eltérő üzemanyag mennyiséggel lát el, az valamilyen hibára hívja fel a figyelmet, amelyet kiküszöbölve megszüntethető az üzemanyag pazarlása. Az adatok továbbá alkalmasak az esetleges üzemanyaglopás kiszűrésére is.

Így csökkenthető a fogyasztás 116


2. Töltőállomások rögzítése – Nem árt feltérképezni és rögzíteni a megbízható és megfelelő árfekvésű töltőállomásokat. Ha a fuvarútvonalon csak ezeken a helyeken tankolunk, máris kedvezőbb költségtétellel számolhatunk.

3. Gyorshajtások ellenőrzése – A rendkívül nagy fogyasztást eredményező gyorshajtások amellett, hogy közlekedési bírságokat vonhatnak maguk után, az üzemanyagot is feleslegesen égetik. A megfelelő sebességválasztás tehát kulcsfontosságú szempont.

4. Optimális fuvarszervezés – A fuvarfeladatok előzetes tervezésével könnyedén elkerülhetőek a felesleges kerülőutak és üresjáratok, amelyek az üzemanyag-felhasználást is jelentősen növelik. Két fuvar összevonásával azonos költségtétel mellett nagyobb bevételt realizálhatunk.

5. Dugókerülés – Érdemes a fuvarozási szempontoknál lehetőség szerint számolni azzal is, hogy akkor induljon a fuvar, amikor kisebb a forgalom. Azt is tanácsos felmérnünk továbbá, hogy a célhely elérésének melyik az optimális útvonala, hiszen nem biztos, hogy a kilométerben rövidebb útvonalon kevesebb üzemanyagot használunk, ha például az odavezető úton zsúfolt a forgalom.

6. Megfelelő járműválasztás – Nagyobb flották esetében lehetősége van a vállalatoknak a járművek között választani.  Ajánlott figyelembe venni, melyik a legalkalmasabb jármű a fuvarfeladatra, mekkora kapacitást használunk az aktuális fuvar esetében. Ezzel elkerülhetjük, hogy félig üres rakodótérrel induljunk el. Ha egy adott fuvarra egy kisebb jármű is elérhető, sokkal kisebb fogyasztással számolhatunk.

7. Folyamatos karbantartás – A jól karbantartott, műszakilag hibátlan járműflotta kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és az élettartama is hosszabb. Érdemes rendszeresen mérni a járműdiagnosztikai adatokat, amelyek segítségével hatékonyabban és precízebben hajthatóak végre a szervizmunkálatok.

8. Fogyasztásbarát vezetési stílus – Sok múlik a sofőrön is. A defenzív vezetési gyakorlat, azaz a forgalommal haladó, a forgalomból kikövetkeztethető helyzetekre adott felkészült reagálás tovább növelheti a vezetés biztonságát. Így csökkentjük a felesleges fékezéseket, gyorsításokat és az ebből adódó megnövekedett fogyasztást. Továbbá fontos az útviszonyoknak megfelelő vezetés, hiszen más módszert kíván egy egyenes autópálya, és egy kanyarokkal teli, kevésbé forgalmas útszakasz.

Hajlamosak vagyunk elfelejteni, hogy a vezetés kényelmét szolgáló eszközök is üzemanyagot fogyasztanak. Érdemes megtalálni az arany középutat, és ezeket a kényelmi funkciókat nem automatikusan használni, hanem csak ha valóban szükség van rájuk. A továbbképzések is sokat segíthetnek a megfelelő vezetői gyakorlat elsajátításában.