A Neoplan Skyliner a termék-dizájn 2012-es kategóriában kapta meg ezt az elismert kitüntetést, mivel az emeletes turistabusz úgynevezett „Sharp Cut” vonalai és a szikrázóan világos belső tér lenyűgözte a szakmai zsűrit.

2012-ben a Neoplan Skyliner elnyerte a "red dot design award" díjat

Egy rajz a dizájnalkotás egyik fázisából.

Egy rajz a dizájnalkotás egyik fázisából.

red dot design award

red dot design award


Az új Neoplan Skylinert Kortrijkben, a 2011-es BusWorld kiállításon mutatták be a nagyközönség számára, ahol a 14 méter hosszú, 2,55 méter széles és 4 méter magas, háromtengelyes autóbusz igen nagy feltűnést keltett karosszériájának, valamint ablakainak vonalvezetésével. Mindez azonban nem a mérnökök céltalan játéka volt csupán, ugyanis egy ekkora testhez mérten igen figyelemre méltó, 0,41-es légellenállási értékkel (cw) rendelkezik a Neoplan legújabb turistabusza.

Ez az érték nem csak egy emeletes busznak válhat érdemévé, ugyanis a ma gyártott középkategóriás kisteherautók légellenállási mutatója is körülbelül ezen a szinten található. A modern vonalak mellett a Skyliner megőrizte a Neoplanok hagyományos formai elemeit is, így például az előredöntött ablakkeretek, a kétrészes szélvédő, az orrész panoráma kialakítása, a kerékjárati ívek felső, emelkedő vonalai és a szűkre húzott fényszórók is azonnal egyértelműsítik, hogy az autóbusz a Neoplan család egy mással össze nem téveszthető tagja. Ezzel együtt sok hagyományos elemet újra is értelmeztek a mérnökök. A felső panorámaüveg például nem csak az emeleten utazóknak nyújt teljes körpanorámás kilátást, hanem – szükség esetén – vészkijáratként is funkcionál.

A finoman eltüntetett oszlopokkal egybeolvasztott oldalablakok csíkja jól elválasztja az emeletes autóbusz szintjeit.

A finoman eltüntetett oszlopokkal egybeolvasztott oldalablakok csíkja jól elválasztja az emeletes autóbusz szintjeit.

A tavalyi „red dot design award” egyik kitüntetettje szintén az MAN által készített Lion’s City Hybrid autóbusz volt, melyen a mérnökök számára a legnagyobb kihívást a sok hibrid alkotórész elhelyezése jelentette. Annak érdekében, hogy ne korlátozzák az utasok rendelkezésére álló teret, egyes elemeket a jármű tetejére pakoltak, miközben az energia tárolására szolgáló nagy teljesítményű kondenzátorok, valamint az energiagazdálkodási rendszerek számára biztosítani kellett a megfelelő hűtést is. Ezért az MAN mérnökei létrehoztak egy új, áramlás-optimalizált busz tervet: az A-oszlopot dinamikus ívben kupolává hosszabbították a tető fölött, ami a hibridrendszernek is helyet biztosít.

Oldalról nézve a tető sziluettje olyan, mintha egy elemből készült volna, míg a festés megteremti a vizuális kapcsolatot és kiemeli a jármű körvonalait. A tetővonal a jármű vége felé folytatódik, ahol egybeolvad egy második dizájn elemmel, a matt alumínium „AeroLine”-nal, ami a B-oszloptól indul és végigvonul az autóbuszon. Az alkotórészeket a busz tetején kialakított, áramlás-szétválasztó élekkel ellátott hátsó légterelő teszi hátulról láthatatlanná. A Lion’s City Hybrid elülső kialakítása kihangsúlyozza a hűtőlevegő aerodinamikai szempontból kifinomult módon megtervezett útját, ami két jellegzetes formájú légterelőn keresztül áramlik a rendszerbe.

A tető dizájnelemei mögött kapott helyet a hibridhajtás jelentős része.

A tető dizájnelemei mögött kapott helyet a hibridhajtás jelentős része.

A „red dot design award” egy nemzetközileg elismert verseny: a díj elnyerése a szakértők szemében a magas minőségű formatervezés bizonyítéka. A világ minden tájáról érkező zsűri különböző kritériumok alapján értékeli a benyújtott termékeket, úgy mint az innováció foka, a funkcionalitás, a formai minőség, az ergonómia, a szimbolikus és érzelmi tartalom, valamint a termék indokoltsága.