A 25,25 méter hosszú kamionok legpraktikusabb összeállítási módja, ha egy hagyományos, platós teherautóhoz a vonórudas pótkocsi helyére egy dolli-kocsit akasztanak, ami tulajdonképpen egy vonórúd, két tengely és egy rájuk szerelt nyeregszerkezet. A nyeregre ezután egy hagyományos félpótkocsi csatolható, ami olyan, mintha egy túlméretes pótkocsit kapcsolnánk a teherautóra. Az így összeállított Kögel Long Truck most három különböző dollival is készülhet.
LongPlex, Euro Trailer és dollis szerelvények a Kögeltől.
LongPlex, Euro Trailer és dollis szerelvények a Kögeltől.
Fotó megosztása:
Az harmadik variációjú dollis szerelvény, alacsony kapcsolási ponttal.
Az harmadik variációjú dollis szerelvény, alacsony kapcsolási ponttal.
Fotó megosztása:
17,8 méter hosszú szerelvény az Euro Trailerrel.
17,8 méter hosszú szerelvény az Euro Trailerrel.
Fotó megosztása:
Plusz 1,3 méter és 8 köbméter.
Plusz 1,3 méter és 8 köbméter.
Fotó megosztása:
A cserefelépítményes LongPlex szerelvény szintén 17,8 méter hosszú
A cserefelépítményes LongPlex szerelvény szintén 17,8 méter hosszú
Fotó megosztása:
Két 7,45 méter hosszú konténernek is elég a hely.
Két 7,45 méter hosszú konténernek is elég a hely.
Fotó megosztása:
Kevésbé stabil, de jobban forduló megoldás a 25,25 méteres hosszra.
Kevésbé stabil, de jobban forduló megoldás a 25,25 méteres hosszra.
Fotó megosztása:
Az harmadik variációjú dollis szerelvény, alacsony kapcsolási ponttal.
A 25,25 méteres járműszerelvényeknek a német „BO-Kraftkreis” szabvány írja elő a fordulókör méretét. Eszerint a szerelvény külső sarkán mérve a legkisebb fordulókör 12,5 méter sugarú lehet, miközben a jármű nem léphet be a forsulókör közepén lévő 5,3 méter sugarú körbe. Tehát egy ilyen hosszú kamionnak képesnek kell lennie folyamatosan haladni egy 7,2 méter széles, az említett méreteknek megfelelő körsávban anélkül, hogy abból bármikor is kilépne.
Kevésbé stabil, de jobban forduló megoldás a 25,25 méteres hosszra.
A Kögel által kínált első variáció egy kéttengelyes szerkezet, ahol a tengelyek közül az első a kanyarodással megegyező irányba fordul, amit a vonórúd elmozdulása szabályoz. Az SAF gyártmányú tengelyek darabonként kilenc tonna teherbírásúak, tehát a dolli 18 tonnával terhelhető. Ez a vonószerkezet lehetővé teszi, hogy egy megfelelő pótkocsival a járműszerelvény mindig belül maradjon az előírt fordulókörön.
A második variációnál két Daimler tengellyel és merev vonórúddal készül a Kögel dolli, szintén darabonként 9 tonnás terhelhetőséggel. A fordulási szabvány teljesítéséhez a teherautó és a pótkocsi utolsó tengelyét fel kell emelni, amihez szükséges, hogy a pótkocsi sohase legyen 18 tonnánál jobban megterhelve, nehogy túllépje az össztömegre vonatkozó szabályokat.
A harmadik változat teljesen megegyezik a másodikkal, azzal a különbséggel, hogy a vonorúdját a kormányozható harmadik tengellyel készült vontatók alacsonyabb vonószeméhez igazították, így a vontatójármű harmadik kerekének felemelése nem szükséges az előírt fordulókör teljesítéséhez. Mindhárom kivitelű dolli vontatásához egy 7,5 méteres platóval rendelkező, háromtengelyes teherautó szükséges.
17,8 méter hosszú szerelvény az Euro Trailerrel.
Dolli nélküli, bár rövidebb megoldást is kínál a Kögel a szabványos fordulókör teljesítésére. Két 14,9 méter hosszú félpótkocsit mutatott be a gyár, melyek közül az Euro Trailer ponyvás, vagy hűtős kivitelű, míg a LongPlex félpótkocsira két szabványos, 7,45 méter hosszú konténer rakható. Ezzel a szokásosnál 1,3 méterrel hosszabb, 17,8 méteres lesz a nyerges járműszerelvény. Európa legtöbb országában ez a jármű nem közlekedhetne, mivel a nyerges szerelvények maximális hossza általában 16,5 méter. Nem így Örményországban, Fehéroroszországban, Csehországban, Grúziában, Izlandon, Oroszországban és Ukrajnában, valamint Norvégiában ahol bár eltérő, de 17,5 méter a megengedett hosszúság, amibe szintén nem férne bele a Kögel legújabb szerelvénye.
Végezetül egy videó egy 14,9 méteres félpótkocsit húzó kamionról, amelyik épp a fordulókőrrel küzd.