Néhány héten belül megérkezik az első hazai gázos Iveco is, de mi már megnézhettünk, meghallgathattunk egy valószínűtlenül halk és tiszta Iveco Daily teherautót.

Mi is az a CNG?

Olaszországban mindig nagy divatja volt a gázüzemű autóknak. Így nem is annyira meglepő, hogy éppen az Iveco hozott elsőként gazdaságos üzemű, tiszta, gázos teherautót a magyar piacra.
Csendes, halk és tiszta

Csendes, halk és tiszta

Csendes, halk és tiszta


A CNG – Compressed Natural Gas – magyarul sűrített földgázt jelent. Kémiailag főleg metánból – CH4 – álló, nagy energiatartalmú, egyszerű szerkezetű molekula. A molekulában megtalálható sok hidrogén miatt magas a CNG energiatartalma, fajlagosan kis széntartalma miatt más szénhidrogénekkel összehasonlítva elégetésekor kevés CO2 keletkezik.

Ára jelenleg is kedvezőbb más szénhidrogén-származékoknál, de mivel a CNG a kőolaj-kitermeléstől függetlenül, anaerob fermentációval is előállíthatjuk állati és növényi hulladékokból, trágyából, szennyvíziszapból és más biológiailag lebomló szerves hulladékokból, így valószínűleg hosszú távon is olcsóbb lesz más üzemanyagoknál.

Tárolás

Az LPG-nél használt tartályoknak a CNG-nél alkalmazottaknál masszívabbnak kell lenniük, amit főleg a 200 baros belső nyomás indokol. Emellett cseppfolyós állapotban is tárolható LPG – ekkor kisebb gáztartály is megfelel – de ennek csak akkor van értelme, ha pár napon belül el is használják az üzemanyagot. Különben a hőmérséklet- és nyomásnövekedés miatt, biztonsági okokból a rendszer kiengedi a gázt a légkörbe.

200 bar-os nyomás van a tartályban

200 bar-os nyomás van a tartályban

Nyomáspróba

Nyomáspróba

Nyomáspróba


Míg Európában négyévente kell megvizsgáltatni a tartályokat, addig itthon nem ennyire egyszerű a helyzet. Idehaza a kiszerelést és szemrevételezést háromévente kell megejteni, emellett nyomáspróbát és endoszkópos vizsgálatot is el kell végeztetni. Sajnos a palackok a megengedett EU-s szavatossági időt sem érik el, Magyarországon mindössze 5-10 évig használhatóak, ellentétben az EU-s gyakorlat 20 évével.

Jó hír azonban, hogy a hazai szabályozást várhatóan a megengedőbb EU-s fogja váltani. Előbb-utóbb.

Biztonságos

Csendes, akár egy benzines

Csendes, akár egy benzines

Csendes, akár egy benzines


A CNG jóval biztonságosabb a nála jóval elterjedtebb LPG-nél. A CNG fő összetevője – nagyjából 80 százaléka – metán, amely nem mérgező, és mivel könnyebb a levegőnél, (sűrűsége 0,68 kg/m3, míg a levegőé 1,202 kg/m3) így az esetleges szivárgásnál könnyen elillan, nem halmozódik fel és nem is képződik belőle robbanásveszélyes elegy.

Emellett a CNG-s motorok is egyszerűek, a benzinesekhez hasonlóan Otto körfolyamat szerint működnek, így a gáz- és benzinbefecskendezés mellett még gyújtógyertyára is szükség van.

Gázos Iveco műszerfal

Gázos Iveco műszerfal

A CNG-hajtású teherautóknak számos előnyük van. Például nincs porlasztási probléma, nincsenek a kipufogógázban koromrészecskék, egyszerű a beszerelés, üzembiztos, tiszta és csendes. Emellett kisebb kompresszióra van szükség, illetve az alacsonyabb töltőnyomású, egyszerű turbó is jó hozzá. A dízeleknél jóval csendesebb üzem miatt éjszakai áruterítésre különösen alkalmas a CNG-üzemű teherautó.

Mennyivel drágább?

Nehezen elérhető helyen a zár

Nehezen elérhető helyen a zár

Nehezen elérhető helyen a zár


Az Iveco minden kategóriában kínál CNG-üzemű járművet. A dízelmotoros változatokhoz viszonyítva a felár mértéke igen változatosan alakul, míg a Dailynél 5000 euró, addig az Eurocargo változatnál – a CNG-s motor aránylag gyenge motorféke miatt – beépített retarder megdobja az árat, így itt ez az érték már 17-20 ezer eurós, míg a buszoknál 20-25 százalékos felárral kell számolni.

Az utólag beszerelt eszközök – kiviteltől függően – 200-250 kilogrammos plusz terhet jelentenek.

Tankolás:

Gázcsonk nyitva...

Gázcsonk nyitva…

Gázcsonk nyitva…


Jelenleg Magyarországon sajnos alig pár olyan töltőállomás található, ahol sűrített földgázt lehetne tankolni. Pedig elméletben minden nagyon egyszerűnek tűnik, mindössze a már kiépített vezetéken érkező, 5 bar nyomású lakossági földgázt kell 250 bar-ra sűríteni, és a gyorsabb töltés érdekében tartályokban tárolni.

Mivel a CNG-t kg-ban mérik a kúton, a gázolajat meg literben, aránylag bonyolult összehasonlítani a kétféle üzemű motor fogyasztását, üzemanyagköltségeit. De nem lehetetlen. Íme a segítség:

Matek-fizika-kémiaszakkör

A CNG fő komponensének, a metánnak normál állapotban 0,68 kg/m3 a sűrűsége.
A 200 bar nyomású metán sűrűsége: 136 kg/m3, azaz: 0,14 kg/iter. A CNG-ben lévő más komponensek miatt alapszabályként vehető, hogy 1kg CNG = 6 liter.
A CNG-s járművek fogyasztását kg/100 km-ben mérik és a töltőállomásokon is kg az
elszámolási egység. Általában elmondható, hogy valamivel kisebb mennyiségű (kg) CNG fogy, mint ahány liter dízelolaj, így 10 liter dízel fogyasztás valamivel több mint 9 kg CNG fogyasztással lehet egyenértékű. Ha a tartálykapacitás a standard 246 liter, akkor abban 41 kg CNG tárolható. (Ez kb. 430 km hatótávot jelent.)

A metán fűtőértéke 20 százalékkal magasabb kg-onként, mint a gázolajé, tehát 1kg CNG  így 1,4 l (1,2 kg) gázolaj energiatartalmának felel meg. Bár a dízel körfolyamat szerint működő motorok hatásfoka 10 százalékkal is jobb lehet, mint az Otto ciklusúaké, így itt is korrigálni kell.

Van ahol kétféle minőségű gázt is lehet tankolni. Az alábbi táblázat segít a kilogrammot literrel összehasonlítani.

Halhatatlan: Iveco Daily CNG 34

Az ideális hatásfokú tartományban 9,5 százalékkal kisebb a CNG fogyasztás kg-ban mint a dízelolaj fogyasztás literben. Az ár sem mindegy, a gázolaj jelenleg 450 forintos árával szemben a CNG kilóját 235-345 forintért adják. Németországban kétféle energiatartalmú gázt is lehet kapni – az autó felismeri, hogy milyet töltenek bele – természetesen kétféle áron.

Apró benzintank a szorult helyzetekre

Apró benzintank a szorult helyzetekre

Apró benzintank a szorult helyzetekre


Vész esetére egyes modellekben – 6,5 tonna terhelhetőségig – 14 literes benzintank is található. Tankolás után – ilyenkor a rendszer ellenőrzi a szelepeket -, illetve -15 fok alatti hűtőfolyadék-hőmérsékletnél mindenféleképpen benzinüzemben indul a teherautó. Emellett ha kifogynak a CNG-tartályok, akkor benzinüzemben – de erősen csökkentett teljesítménnyel – elérhető vele az legközelebbi gáztöltő állomás, de a vezető nem tudja kapcsolni, hogy gázzal vagy benzinnel üzemeljen a motor.

Az első, már az Euro6-os károsanyag-kibocsátási normát is tudó, gazdaságos és tiszta Iveco Daily hamarosan már a magyar utakon rója a kilométereket.