Két érdekes, magyar autóbuszos fejlesztésről és gyártásról szóló hírt adott ki nemrég az MTI. Még jól emlékszünk, hogy a gyár alig egy hete kommunikálta nehéz helyzetét, írt a telepen álló és eladatlan buszairól, valamint a hamarosan szükségessé váló elbocsájtásokról.
Nem merek azonban minősítő sorokat írni a járműről, mivel korábban hosszú telefonbeszélgetések során hallgathattam a Kravtex szakembereinek soraimat ért kritikáit. Álljon hát itt ezért változatlan formában két április 25-én kiadott közlemény, és mindenki ítélje meg maga a fejleményeket!
A vidám és bizakodó hangvételű hír:
Magyar innováció a Credo Inovell autóbusz
A Kravtex-Kühne cégcsoport konstruktőr csapata új típusú helyközi autóbuszt fejlesztett ki; a Credo Inovell könnyűszerkezetes építésű, emiatt fogyasztása és üzemeltetése gazdaságos – mondta Krankovics István ügyvezető igazgató szerdán sajtótájékoztatón Győrött.
A cég a prototípus fejlesztésére több mint 200 millió forintot fordított.
A gazdaságosság kiemelt szempont volt az Inovell fejlesztésénél. A konstrukción közel 40 mérnök és technológus csaknem egy évig dolgozott – ismertette az ügyvezető.
Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztás révén egy-egy busz esetében évente egymillió forint megtakarítható más konstrukciókkal való összevetésben – mondta Szombath Imre főkonstruktőr a sajtótájékoztatón.
A szakember rámutatott, a fejlesztés során figyelembe vették a Volán társaságok üzemeltetési és műszaki követelményeit, hogy a konstrukció megfeleljen a magyar helyközi közlekedés sajátosságainak. Az Inovell 17 centiméterrel hosszabb elődjeinél, ez tette lehetővé a tágasabb utas- és vezetőtér kialakítását. Az új típusú busz a hagyományosnál kisebb méretű kereken fut, mégis kiemelkedően komfortos utastérrel rendelkezik. Az 51 üléses belső térben az ülések közötti térközök tágasabbak, s a nagyobb méretű ajtók is az utasok kényelmét szolgálják. A külső és a belső világítást LED-ekkel oldották meg a konstruktőrök.
A sajtótájékoztatón elhangzott: az új fejlesztésű helyközi autóbusz árarányosan már 85 százalékban magyarnak minősül, futóművei a győri Rábában, váltóműve pedig Egerben készül. Az Inovellt is bemutatja a cég a tököli buszfesztiválon.
A vállalkozás 10 év alatt a legnagyobb magyar autóbuszgyárat hozta létre, amely jelenleg évente 500 jármű kibocsátására képes. A Kravtex-Kühne cégcsoport az elmúlt évtizedben a Volán társaságoknak a legalacsonyabb árszintű buszokat gyártotta. Ezt azáltal érte el, hogy azok az alkatrészek is cégen belül készülnek, amelyeket más gyártók alvállalkozókkal készítettnek – jegyezte meg Krankovics István.
Forrás: MTI
Az ugyanaznap megjelent másik közlemény, ami már némileg fenyegetőbb hangvételű, miközben kihangsúlyozza a Kravtex kreativitását:
Még egy hónapig tud buszt gyártani a Kravtex
A Kravtex-Kühne cégcsoport még egy hónapig tudja folytatni a buszgyártást – mondta Krankovics István ügyvezető igazgató szerdán sajtótájékoztatón Győrött.
A tulajdonos-ügyvezető közölte: eddig mintegy 4 milliárd forintot fektettek be a buszgyártásba, és a több éve tartó fejlesztésbe ennél is többet. Nem szeretnék szélnek ereszteni kiváló szakember-gárdájukat, de ha egy hónapon belül nem jelennek meg a Volán vállalatok tenderkiírásai, illetőleg, ha nem kapnak ezekre garanciát, akkor kénytelen lesznek feladni a buszgyártást.
A vállalkozás gyakorlatilag több mint egy éve raktárra gyárt, 100 elkészült autóbusza áll a telephelyeken, további 35 pedig gyártás alatt van. A raktárra gyártás hosszú távon nem finanszírozható – szögezte le Krankovics István.
Az ügyvezető ismét megerősítette, hogy a vállalat nincs csődhelyzetben, a munkatársak reálbére emelkedett, miközben állami bérkompenzációt nem kértek. A buszgyártás és -értékesítés gondjaival kapcsolatos hírek nyugtalanságot keltettek a dolgozók körében. Amennyiben feladják a buszgyártást, a cégcsoportnál 300 munkahely, az alvállalkozóknál pedig ugyanennyi szűnne meg.
Krankovics István a nehéz helyzet ellenére bízik abban, hogy a Volán társaságok a tenderkiírásra lehetőséget kapnak, és nem vész kárba a több mint egy évtizedes munkatapasztalat és az a kreativitás, amely az elmúlt négy év intenzív autóbusz fejlesztését jellemezte.
Forrás: MTI