A Scania történészei összefoglalták a cég katonai járműgyártásának történetét.

A Scania az elmúlt száz év folyamán fejlett technológiájú járművekkel látta el számtalan ország békefenntartó és védelmi erőit. Ezek a járművek a vállalat moduláris gyártási rendszerébe illeszkednek, így könnyen átültethetőek beléjük a polgári alkalmazások gyártása során szerzett fejlesztési tapasztalatok, illetve kihasználhatóak a gyártási mennyiségből eredő előnyök.

A Scania moduláris rendszerének legfontosabb tulajdonsága, hogy szinte végtelen lehetőséget ad különböző járművek kialakítására, miközben ehhez csak korlátozott számú építőelem felhasználására van szükség. A rendszer kivételesen széles lehetőséget kínál az ügyfeleknek, akik így a járművet bármilyen fuvar-, illetve munkafeladathoz teljes egészében testre szabhatják.

A Scania moduláris gyártási rendszere az 1930-as években jött létre, és azóta rengeteget fejlődött. A rendszer közismert rugalmasságáról, valamint arról, hogy bármilyen alkalmazásra könnyen adaptálhatóak az így készült járművek. Emelett legalább ilyen fontos a könnyű szervizelhetőség, az alkatrészellátás egyszerűsége, illetve a szerelők könnyebb betanítása. Az utóbbi években a rugalmasság, illetve a Scania kiterjedt szervizhálózatának könnyen elérhető szervizpontjai jelentették a legnagyobb előnyt a világ különböző részein dolgozó békefenntartó erők számára.

A Scania harctéri fejlesztéseinek mérföldkövei:

Az első Scania-Vabis katonai teherautó.
Az első Scania-Vabis katonai teherautó.

Az első Scania-Vabis katonai teherautó.

Az első Scania-Vabis katonai teherautó.


1912. április 2-án a svéd hadsereg megkezdi egy Scania-Vabis tehergépkocsi hosszútávú tesztelését. A katonai vezetők hivatalos véleménye: ?A jármű jól szerepelt a teszteken és alkalmasnak kell tekinteni katonai használatra olyan utakon, ahol tehergépkocsik közlekedése lehetséges.?

1916: a svéd hadsereg egy kéttengelyes, összkerékmeghajtású és -kormányzású járművet rendel a Scania-Vabis-tól. A Scania-Vabis etanolüzemű tehergépkocsit szállít a Svéd Védelmi Minisztériumnak. 

1924: a Scania-Vabis folytatja az alternatív üzemanyagok tesztjét (etanol, generátorgáz).

1936: a Scania-Vabis bemutatja első dízelmotorját, a Royal névre keresztelt blokkmotort. Ez az első olyan Scania motor, amely szabványosított alkatrészeket használ, illetve a moduláris gyártási rendszert is ennél a motornál vezették be a svédek. A Scania-Vabis megkezdi több száz darab harckocsimotor szállítását a svéd hadsereg részére. A hadsereg a szikragyújtású motorokat preferálja, ezért a Scania-Vabis kifejleszt egy speciális porlasztót, amely extrém dőlésszög mellett is működőképes lehet.

1939-1945: a második világháború alatt a Scania-Vabis, csakúgy mint sok más svéd nehézipari vállalat, katonai felszerelések gyártására áll át, például tankokat gyárt, valamint egyéb berendezések számára készít motorokat.

SKPF m/42

SKPF m/42

SKPF m/42


1943-1946: a Scania megkezdi 262 darab SKPF m/42 elnevezésű páncélozott szállítójármű leszállítását a svéd hadsereg részére. Ezek a járművek nagyon sokáig szolgálatban maradnak, miközben többször felújítják őket, majd az ENSZ békefenntartó küldetéseiben is részt vesznek a 2000-es években.

1949: a Scania-Vabis által gyártott összes motor közvetlen üzemanyag-befecskendezést kap.

1960-1962: összesen 440 darab Scania-Vabis LA82 6×6-os, hangyász becenevű teherautó kerül leszállításra a svéd védelmi erők részére. A járművek 10 literes turbófeltöltésű motorja 200-220 lóerő leadására képes. Ezeknek a nagy mozgékonyságú off-road tehergépkocsiknak főleg a tüzérségi felszerelések vontatásánál veszik hasznát. Némelyiket nagy teherbírású műszaki mentőként, illetve darus felépítménnyel használják.

1961: a Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárműveket az ENSZ békefenntartói használják Kongóban. A brazil hadsereg teszteli a SKPF m/42 páncélozott szállítójárművet.

1962: a svéd fegyveres erők 400 darab motort rendel, melyeket többek között repülőgépek indításához, mobil áramtelepekhez, illetve készenléti áramforrásként használnak.

1965-1971: nagyjából 1000 darab Scania L36/L50 tehergépkocsit szállítanak a svéd védelmi erők részére. A 4×2 járművek négyhengeres motorjait a normál hathengeres 7 literes motorokból alakítják ki. A gépkocsikat leginkább mobil üzemanyagtöltőként, illetve a tábori konyhák szállítására használják.

1971: az off-road járművek új generációjának prototípusait, az SBA111-t (4×4) és a SBAT111-t (6×6) a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalával (FMV) közösen fejlesztik. A járművek kiemelkedően rugalmas vázzal, hosszú rugóúttal rendelkeznek, így kiemelkedően mozgékonyak. A vezethetőség megkönnyítése érdekében egy speciális, off-road funkciókat is tartalmazó automata sebességváltó is készül, amit később polgári járművekbe is beépítenek.

1974: A Scania és az FMV innovatív megállapodást ír alá azzal a kikötéssel, hogy a beszállító megkaphat egy másik nagyértékű szerződést, amennyiben a  karbantartási és javítási költségeket az elvárt szinten tudja tartani. 

1975: összesen 3500 darab SBA111 (4×4) és SBAT111 (6×6) gyártását kezdi meg a vállalat, amelyből 2700 darab a svéd fegyveres erők részére készül.

1976: a finn védelmi erők 34 darab SBAT111 (6×6) járművet rendel.

1985: több mint 25 év szolgálat után a Scania-Vabis LA82 járművek még mindig jó állapotban vannak. Körülbelül 300 járművet felújítanak és emelőhorgos felépítménnyel látnak el, hogy a következő tizenöt évben hídelemek szállítására használhassák őket.

Az első az 1811 darab Norvégiának szánt teherautóból.

Az első az 1811 darab Norvégiának szánt teherautóból.

Az első az 1811 darab Norvégiának szánt teherautóból.


1986: Scania járművek lépnek szolgálatba az ENSZ libanoni missziója alatt. A Scania leszállítja első járművét Norvégia, a NATO egyik tagországa számára, amely egy 1811 darabos, 1986 és 1996 között teljesítendő rendelés része.

1987: a Scania 660 darab SBAT111 (6×6) járművet szállít Indiába, valamint 90 darabot Svédországba.

1989: a Scania motorokat szállít a szintén svéd gyártmányú Combat Vessel 90 hadihajók számára. Összességében már több mint 500 darab hajtómű és kisegítő motort adtak át a svéd tengerészetnek.

1993: a Scania leszállítja az első V8-as motort a CV 90 harci járművek részére. Összesen több mint 1000 ilyen motort gyártottak. Az utólagosan rakéta elleni védelemmel felszerelt Scania tehergépjárművek megkezdik szolgálatukat az ENSZ égisze alatt Boszniában.

1996: a Scania teljesíti első rendelését a francia hadsereg számára. A Scania közel 1000 motort szállít a spanyol védelmi erők páncélozott szállítójárművei részére.

1998: a Scania leszállítja az első NATO által specifikált járművet a belga hadseregnek. Scania tehergépkocsikat használnak a szaharai ENSZ misszióban.

1999: Scania tehergépkocsikat szolgálnak a koszovói, NATO által vezetett ENSZ misszióban.

2001: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a portugál hadsereg számára. A Scania első alkalommal szállít akna és rakéta elleni védelemmel ellátott tehergépkocsikat. A Scania tehergépkocsijait használják Afganisztánban is. Az első alkalom, hogy a Scania javítási és karbantartási szerződést köt egyik hadiipari ügyfelével (Finnország).

2002: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ausztrál hadsereg számára. A Scania-Vabis SKPF m/42 páncélozott szállítójárművek 60 év szolgálat után visszavonulnak.

2003: a holland hadsereg 555 darab Scania 8×8 tehergépkocsit vásárol, legtöbbjüket védelmi rendszerrel felszerelve.

2004: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az ír hadsereg részére.

2004-2013: a Scania 700 motort szállít a lengyel hadsereg páncélozott szállítójárművei részére.

2005: Scania tehergépkocsikat használtak az ENSZ libériai missziója során. A Scania több száz motort szállít finn páncélozott szállítójárművekbe.

2006: a Scania teljes élettartamra szóló javítási és karbantartási szerviz-szerződéseket köt a holland hadsereg 555 teherautójára.

2007: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat az algériai hadsereg számára. Scania tehergépjárműveket használ az EUFOR Csádban.

2009: a Scania G-szériás, négytengelyes, összkerékhajtású tehergépkocsikat szállít a finn hadsereg részére. A megállapodás értelmében, a járművek mellé javítás, karbantartás és oktatás is jár. A Scania egy hat évre szóló javítási és karbantartási megállapodást köt a finn hadsereggel mintegy 200, korábban beszerzett járműre vonatkozóan. A Scania több évre szóló szállítási szerződést írt alá közúti járművekről a finn hadsereggel. A Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a német hadseregnek.

2010: a Scania szerződést írt alá Luxemburggal 31 darab komplett jármű leszállítására, amelyek közül 13 akna és rakéta elleni védelemmel van ellátva.

2011: a Scania első alkalommal szállít tehergépkocsikat a török hadsereg számára.

2012: a 35 évvel korábban a svéd védelmi erők számára szállított SBA111 és SBAT111 járművek közül nagyjából 1500 darab még mindig szolgálatban van.