Március, április és május fordulópont volt Szeged város helyi tömegközlekedésének életében. Az addig megszokott és évtizedek óta lassan, az igények szerint átalakuló, a körülményekhez alkalmazkodó vonalhálózatot egy pillanat alatt jelentősen átszervezték. A változtatások oka a racionalizálás, a megtakarítás volt, a megvalósítás módja azonban nem minden szempontból tűnik ésszerűnek.
2012. március 2-án, az addig megérkezett hárommal lengyel Pesa Swing alacsonypadlós villamossal, melyből egyébként kilencet rendelt a város, megindult Szegeden az új 2-es villamosvonal közlekedése, amely kétharmad részben a régebbi 1-es vonallal közös nyomvonalon fut. Ezzel együtt megszüntetésre került a város két leghosszabb, legforgalmasabb buszjárata, a 2-es és a 83-as, melyek villamossal el nem érhető részét azóta egy új, rövidebb járattal, a 72-essel, valamint egy másik vonal, a 20-as meghosszabbításával szolgálják ki.
Igen ám, de hamar kiderült, hogy Szeged tömegközlekedése komolyabb reformra szorul, ha a viszonylag drágán üzemelő, a város tulajdonában lévő öt villamos- és öt trolibuszvonalat változatlan formában szeretnék tovább üzemeltetni. Ezért április 10-től újabb átalakítások léptek életbe. Szombat délután és vasárnap egész nap a helyi autóbuszok egy része (60, 60Y, 70, 73, 73Y, 77, 78, 78A) csak a legközelebbi trolivégállomásokig közlekedik, onnan pedig trolibusszal utazhatnak tovább az utasok, ahol a buszok eredeti végállomásáig a korábban érvényesített jegyeiket használhatják.
Ezzel együtt a 11-es vonal sem jár korábbi végállomásáig, a vasútállomásig hétvégén, helyette az 1-es és 2-es villamossal, vagy a 21-es busszal utazhatnak, esetleg a 90-essel megegyező, rövidített úton járó 90F-re szállhatnak át az ide igyekvők. Mindez a város reményei szerint a trolibuszok és villamosok jobb kihasználtságát eredményezi, miközben a lehető legkevesebb autóbuszt küldi a rendszer a városba a hétvégi időszak folyamán. Tulajdonképpen érthető is a lépés, hisz egy viszonylag drágán üzemeltethető hálózat csak magas kihasználtság mellett lehet életképes.
De vajon miért nem közlekednek földgázüzemű járművek a hétvégéken, ha már Szeged rendelkezik ezzel a kivételes lehetőséggel? Mint ahogy a SZEGEDma.hu megtudta, a Volán vezetői a rengeteg beérkező utaspanasz okán újra megpróbálják saját elképzeléseikről tájékoztatni a városgazdákat. Szeged város tömegközlekedésének költsége ugyanis évi 6,2 milliárd forint, míg a bevétel csupán 4,3 milliárd. Az új 2-es villamos pedig csak tovább növelte a terheket.
Káity Károly, a Tisza Volán forgalomfejlesztési és koordinációs igazgatója a SZEGEDma.hu-nak beszélt a most beadott tervekről:
„Ezek az elvárásoknak megfelelően kínálatszűkítéseket tartalmaznak, de semmiképpen nem hozza olyan mértékben hátrányos helyzetbe a külső településrészeket, mint a jelenleg élő hálózat. … Javaslatot teszünk továbbá a villamos üzemű hálózati és menetrendi kínálat racionalizálására, a túlzó, felesleges kapacitások megszüntetésére”
Kíváncsian várom, hogy hogyan reagál, reagál-e egyáltalán Szeged városa a Volán javaslataira, ugyanis mostanában egyre inkább tapasztalható országszerte az a tendencia, hogy a városgazdák igencsak elhanyagolják a helyi tömegközlekedést. Azt hiszem, hogy legtöbbjük talán autóval jár. Félő azonban, hogy egyre több, eddig tömegközlekedő is autóba ül majd, amivel jelentősen növelik a dugókat, a környezetszennyezést, hisz hiába drága a benzin, egy rövid városi útra még mindig telik a legtöbb járműtulajdonosnak. Ez pedig a mai világban senkinek sem lenne jó.