Járműveink gumiabroncsainak kiválasztása nem könnyű feladat. Sok szempont szóba kerül, amikor személyautónkhoz kell megtalálnunk a legalkalmasabb gumikat. Először a gyártó, aztán a méret és a kialakítás, végül pedig az ár is fontos szerepet játszik a választáskor. Ezután végre döntünk és felszereltetjük autónkra a négy új abroncsot, majd nekiindulunk a világnak és bízunk benne, hogy jó ideig nem kell ismét ilyen jellegű beruházásra gondolnunk.
Egy teherautónál, de még inkább egy kamionnál sokkal fontosabb, hogy egy hasonló döntés alkalmával a műszaki felelős szakember a lehető legjobban válasszon. Egy átlagos félpótkocsis járműszerelvény vontatóján és pótkocsiján is 6-6 gumiabroncs van, ami a példa kedvéért darabonként 100000 forinttal számolva, egy csere alkalmával azonnal nettó 1,2 milliós beruházást jelent, és ez csupán egyetlen egység.
Fuvarozó cégeknél tehát gyakran indokolt lenne akár nagyberuházásról beszélni egy 200-400 ezer kilométerenként esedékes flottaátgumizás alkalmával. Az ekkora pénzösszeget igénylő vásárlás után azt gondolnánk, hogy a cég összes alkalmazottja úgy vigyáz az új gumiabroncsokra, mint a szeme fényére. De ahogy nincs így ez az egyén költségvetését hasonló arányban érintő személyautóknál sem, úgy a szakma szakavatott képviselői is gyakran felejtkeznek meg ezen drága alkatrészek rendszeres karbantartásáról.
A profilmélységet a legtöbben még igyekeznek nyomon követni, hisz arra elég csak 2-3 havonta, sőt gyakran csak évente ránézni, de a guminyomást, vagy az esetleges sérüléseket már annál kevesebben ellenőrzik. Pedig hatalmas megtakarítás érhető el a gumik idő előtti cseréjét szükségessé tevő deformációk megelőzésével. Ehhez azonban nem elég egy szemrevételezés. A legtöbbünknek van elképzelése arról, hogyan is néz ki járművünk gumijának oldalfala az ideális légnyomás mellett. De vajon megtudunk-e különböztetni egy 8,5 barost, egy csupán 7,5 barra fújt abroncstól, a reggeli kocsiátvételkor félhomályba burkolózó telephelyen, terheletlen kamionnál? Nem hiszem. Persze előfordulhat, hogy napközben észrevesszük a csökkent nyomást, ám ilyenkor a legritkább esetben van időnk elővenni a töltőcsövet. Este pedig már nem is emlékszünk a hibára, hisz sietünk az egész napos munka után jól megérdemelt pihenőnkre.
Az összes elérhető jármű kerekét, akár több fordulóban is leellenőrzik: profilmélységet mérnek, sérüléseket, hibákat keresnek, végül pedig nyomást ellenőriznek, majd ha szükséges, az előírt értékre állítják. Ezzel a módszerrel általában a flotta járműveinek 60-70 százalékát sikerül folyamatosan ellenőrizni. Az eredményeket ezután egy online rendszerbe töltik, ahol a fuvarozó szakemberei a számukra biztosított felületen akár járművenként is ellenőrizhetik azokat.
Egyik ilyen, hogy javíttatás előtt a fuvarozó nem a műhelytől, hanem közvetlenül a Continentaltól rendeli meg a munkát, aki ezt továbbítja kiválasztott partnerének. Ezután a javítás alkalmával készpénzmozgásra nem kerül sor, mivel a költségeket később, a Continental felé kell kiegyenlíteni, egységáron. Mindegy tehát, hogy Nagykanizsán vagy Debrecenben van-e módja a járműnek javíttatni, előzetes egyeztetés után mindenhol ugyanolyan árban, ugyanazt a szolgáltatást kapja az ügyfél.
A munka elvégzése után aztán a szerviz visszajelenti a munkát a Continentalnak, aki rögzíti ezt az ügyfél adatbázisába, így a flottaállapot frissítése is megtörténik, miközben a cég felelősei nyomon követhetik a javítások és az új abroncsvásárlások költségeit. Természetesen, ha a fuvarozónak saját gumiszerelő műhelye van, akkor lehetőség van a munkákat ott is elvégezni, sőt akár a belső költségek is nyomon követhetőek. Ilyenkor a műhely megkapja a hozzáférést az online rendszer műhelymoduljához, ahol felvezetheti az elvégzett munkákat, aktualizálva ezzel a flotta állapotát.
Meghibásodás esetén egy központi számot tárcsázva éjjel-nappal magyar nyelvű ügyintézővel beszélhet a járművezető, aki tájékoztatja a teendőkről, útmutatást ad a legközelebbi szervizpont eléréséhez, vagy ha ez már nem lehetséges, akkor a megállás szabályos és költséghatékony módjáról is informál, majd értesíti a legközelebbi Continental segélyszolgálatot.
A próba pedig azt mutatta, hogy a szolgáltatásban 10-30 % megtakarítási potenciál rejlik. Egy nyergesvontató üzemeltetési költségeinek körülbelül 3 %-át teszi ki a 12 darab kerék állandó kiváló állapotban tartása, ami azt jelenti, hogy ideális esetben akár egy százalékos költségcsökkenés is elérhető ennek, a tulajdonképpen ingyenes szolgáltatásnak a segítségével.
A költségeink állandóak maradnak a Continental segítségével, ráadásul mindehhez feltétlenül még Continental abroncsokat sem kell használnunk. Csupán bíznunk kell a szakértők tanácsaiban és meg kell fogadnunk azokat. Mert igazán megéri.