Legutóbbi Scania R 480 tesztünkkel bizonyságot nyertek az Euro 6-os motorfejlesztésekkel kapcsolatos feltételezésink, mivel a jól ismert R fülke alatt egy fokozottan környezetkímélő, ám ehhez mérten visszafogott, névleg ugyan 480 lóerőt teljesítő motort találtunk.
Mitől olcsóbb egy kamion?
Az Euro 6 azonban ma még nem kötelező, tehát egyelőre van olyan alternatívája, mellyel egyszerre kímélhetjük pénztárcánkat és idegrendszerünket is. A kérdés csak az, hogy meddig mehetünk el a spórolással. Próbáljunk hát a modern csúcsmodell helyett egy olyan optimális Scaniát összeállítani, ami minden felesleges extrától mentes, ám funkcionalitását és teljesítményét tekintve még éppen lépést tarthat nagyobb testvérével!
1850 Nm, 360 LE: kevés lesz
Ebből a Scaniánál a leggyengébb, ha ragaszkodunk a 13 literes egységhez, 360 lóerős. Ehhez azonban csupán 1850 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték társul, tehát jobb lesz, ha azonnal a következő szintre lépünk, nehogy az erőtlen vontató miatt kelljen lemaradnunk versenytársaink mögött.
Optimális kamionunkhoz tehát a második szint, a 400 lóerős, SCR-es egység lesz az ideális választás. Ezzel éppen elérjük a távolsági fuvarozásban minimumkövetelménynek számító négyessel kezdődő teljesítményértéket, ráadásul a nyomatékmaximum is kétezer fölé, egészen pontosan 2100 Nm-re ugrik.
400 jól táplált ló az optimális Scaniában
Ezt a motort látatlanban elfogadhatjuk, de nézzük csak, milyen fülkét is építsenek erre a gyárban! Az R-re megszólalásig hasonlító alacsonyabb P és a közepes G vezetőtér is rendelhető a Scania nyergesvontatónkhoz, melyben a vezetőülés előtti padló és a tető között minden kivitelben azonos a távolság, csupán földtől mért magasságukban, tehát a vezető jobb lábánál dudorodó motorsátor méretében van jelentős különbség.
Fülkéből G Highline
Ideális alternatívát kínál hát a G Highline, mely akár két ággyal is rendelhető, belső magassága pedig majdnem átlagemberi, 174 cm. A G-nél már az ágy alatti rekesz is elfér, bár az 16 cm-rel alacsonyabb, mint az R-é, de legalább van hova pakolnunk legfontosabb holmijainkat. Könnyű hát a választásunk: az optimális Scaniánk biztos, hogy G Highline fülkével készül majd, ami még így is több helyet biztosít, mint a normál méretű R kivitel.
A felszereltség összeállításában is legyünk ésszerűen puritánok! Nem kell bőr, nem kell bézs, nem kell navi és a műszeregységből is elegendő a közepes kivitel, de azért a funkcionalitás miatt a színes kijelzőhöz ragaszkodjunk! Ugyanúgy, mint az Opticruise, immár kuplungpedál nélküli, automatizált fokozatváltóhoz is, mivel ez az egyik legfontosabb összetevője a takarékos kamionnak, ami a költségek féken tartásának egyik igen fontos eleme.
12+2 fokozat, 414 kilós váltó
Mondjunk azonban le a két kúszófokozatról, ami az R 480-ban extraként benne volt, és elégedjünk meg 12 előre- és két hátrameneti fokozattal! Az előrementi áttételek, valamint a végáttétel azonban egyezzen meg az R 480-asével, ezért válasszuk a GRS905R helyett a GRS895R váltót, aminek száraz tömege a kúszóképes társával megegyező, 414 kg!
Összeállt hát az optimális nyergesvontatónk egy szürkebelsős, Opticruise-zal szerelt, Euro 5-ös G 400 Highline formájában, amire a szokásos módon felkapcsoltunk egy betontömbökkel terhelt pótkocsit, majd nekilódultunk a 40 tonnás kamionnal a legutóbb már részletezett tesztkörünknek.
Műszerek az LCD-n
A vezetőülésben ülve csak a jobb lábunknál kiemelkedő motorsátor lehet feltűnő, ami miatt elveszítettük az R-ben megszokott, műszerfal alól kihúzható fiókot, ellenben a takarékosság jegyében szövet helyett gumival borított domborulat tetejére jól elérhető módon pakolhatjuk tárgyainkat. A műszeregységre pillantva a pillanatnyi fogyasztás és az olajnyomás mutatójának hiánya lehet feltűnő, melyekről a kisebb méretű színes kijelző miatt kellett lemondanunk.
Hiányuk azonban egy percig se aggasszon senkit, minden érték előcsalogatható a színes LCD-re.
Ezenkívül szinte semmi különbséget nem vehetünk észre a jóárasított G-ben, mivel nézőpontunk magasságának 7 cm-es változása nem túl feltűnő.
480 éhes vagy 400 jól táplált ló?
A motor beindítása és a biztonsági öv becsatolása után a megszokott módon, a jobb bajuszkapcsoló gyűrűjével előremenetbe tehettem végre az optimális Scaniát és nekiindulhattam a Vértesnek. Az út akadály- és zavarmentes volt.
Végül 2 óra 33 perc alatt, 58 km/h-s átlagsebességgel értünk vissza kiindulási pontunkhoz, ami az R 480 59 km/h-s átlagához képest elenyésző különbség. Ugyanígy az út körülményei és a menetdinamikáról szerzett benyomásaim is kísértetiesen hasonlóak voltak a papíron 80 lóerővel és 400 Nm-rel többet teljesítő modellhez képest.
Mennyit fogyaszt?
Most jön azonban a mindent leleplező számadat: a kamion fogyasztása. Ha még emlékszünk, korábban az Euro 5-ös R-rekkel 33 liter körül sikerült ezt az utat teljesíteni, az Euro 6-os pedig 34,3 litert fogyasztott száz kilométeren. A G 400 azonban mindegyiken túlteljesített, mivel érkezéskor 34,7 litert mutatott a kijelző, amely eltérés hibatűrésen belülinek értékelhető.
Egy érdekes gondolatot felvet azonban ez az érték. A tesztút tanúsága szerint az Euro 6 bevezetésével nem csak az azonos teljesítményszinthez tartozó fogyasztás nőtt némiképp, hanem ezzel együtt a szintekhez tartozó elvárt és valós teljesítményeket is át kell majd értékelnünk.
Soványabb lovak
A lovak tehát soványabbak lettek. Aki eddig a 400 lóerőt éppen elegendőnek tartotta, az Euro 6-ba 480 alatt bele se vágjon. Ekkor ugyan kap egy 480 lovat számláló ménest, ezeket azonban csak kiszáradt pusztákon táplálják, ezért jó, ha 400 darab kövér mezőn nevelt paripával felérnek majd, akik persze 480 lóra való fűadagot követelnek. Mindenki döntsön hát maga, hogy a kedvezmények miatt megéri-e korán váltania, vagy inkább a válság jegyében az optimális Scaniát választja. Most még lehet választani.
Műszaki adatok Scania G 400 Euro 5 |
|
---|---|
Motor | |
Kivitel | Soros, hathengeres dízelmotor (DC 13 113) hagyományos turbófeltöltéssel és töltőlevegő-hűtővel. Felül elhelyezett vezérműtengely. Elektronikusan vezérelt, egyedi befecskendező-szelepek (PDE). AdBlue-val adalékolt SCR-katalizátor. |
Lökettérfogat (ccm) | 12 700 |
Furat x löket (mm) | 130 x 160 |
Hengerek / szelepek száma | 6 / 24 |
Sűrítési arány | 18:1 |
Max. teljesítmény (kW(LE)/ford.) | 294(400)/1900 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 2100/1100-1300 |
Kipufogófék (kW/ford.) | automatikus, 261/2400 |
Erőátvitel | |
Tengelykapcsoló | 430 mm átmérőjű, egytárcsás, száraz, automatizált, sűrített levegős rásegítéssel |
Váltó | 12+2 fokozatú, teljesen automatizált (GRS895R) Scania Opticruise vezérléssel, háromfokozatú alapváltó, előtét és gyorsító áttétellel, integrált retarderrel |
Hajtott tengely | egyszeres áttételű (R780), differenciálzárral |
Áttétel | 2,59:1 |
Futómű elöl | |
Kivitel | merev tengely parabolarugókkal |
Max. tengelyterhelés (t) | 7,5 |
Legnagyobb kerékelfordulási szög belül (fok) | 50 |
Gumik | 315/80 R22,5 |
Futómű hátul | |
Kivitel | merev, hajtott tengely négy légrugóval |
Max. tengelyterhelés (t) | 11,5 |
Gumik | 315/70 R22,5 |
Fékberendezés, kormányzás | |
Kivitel | kétkörös légfék minden tengelyen féktárcsákkal szerelve. Elektronikus fékvezérlés (EBS) |
Légsűrítő | Knorr LK49, 720 ccm |
Kormányberendezés | hidraulikus rásegítésű, ZF Servocom 8098 |
Kormányáttétel | változó, 17-20:1 |
Fülke | |
Kivitel | acéllemezből készült, hosszú, középmagas kabin |
Típus | CG 19H, Highline |
Felfüggesztés | négy légrugóval |
Szervizintervallumok | |
Motor (max. 36 tonna össztömeggel) (km) | 120 000 |
Motor (max. 45 tonna össztömeggel) (km) | 90 000 |
Váltó (km) | 360 000 |
Hajtott tengely (km) | 360 000 |