A G 400 alacsonyabb fülkéje a tetőspojlerről is felismerhető
A formatervezett pótkocsi is segít az üzemanyag-megtakarításban

A formatervezett pótkocsi is segít az üzemanyag-megtakarításban

A formatervezett pótkocsi is segít az üzemanyag-megtakarításban


Legutóbbi Scania R 480 tesztünkkel bizonyságot nyertek az Euro 6-os motorfejlesztésekkel kapcsolatos feltételezésink, mivel a jól ismert R fülke alatt egy fokozottan környezetkímélő, ám ehhez mérten visszafogott, névleg ugyan 480 lóerőt teljesítő motort találtunk.

Mitől olcsóbb egy kamion?

Az Euro 6 azonban ma még nem kötelező, tehát egyelőre van olyan alternatívája, mellyel egyszerre kímélhetjük pénztárcánkat és idegrendszerünket is. A kérdés csak az, hogy meddig mehetünk el a spórolással. Próbáljunk hát a modern csúcsmodell helyett egy olyan optimális Scaniát összeállítani, ami minden felesleges extrától mentes, ám funkcionalitását és teljesítményét tekintve még éppen lépést tarthat nagyobb testvérével!

A fülke billentéséhez a mechanikus hidraulika-szivattyú karjának szorgos mozgatása szükséges

A fülke billentéséhez a mechanikus hidraulika-szivattyú karjának szorgos mozgatása szükséges

Beszerzéskor engedhetünk a környezetvédelmi besorolásból, a lóerőkből, a fülke méretéből és a kamion felszereltségéből. Ezek azok a tényezők, melyek néhány ezer euró megtakarítást hozhatnak úgy, hogy ésszel összeállítva a takarékos összetevőket, azok a fuvarfeladat teljesítésének minőségét még éppen nem rontják. A ma elérhető legszennyezőbb motor, már ha szabad ilyet mondani, az Euro 5-ös.

1850 Nm, 360 LE: kevés lesz

Nincs kipufogógáz-visszavezetés, nincs változó geometriájú turbó, nincs extra nagy nyomású befecskendezés, csak az acél dolgozik az Euro 5-ben

Nincs kipufogógáz-visszavezetés, nincs változó geometriájú turbó, nincs extra nagy nyomású befecskendezés, csak az acél dolgozik az Euro 5-ben

Nincs kipufogógáz-visszavezetés, nincs változó geometriájú turbó, nincs extra nagy nyomású befecskendezés, csak az acél dolgozik az Euro 5-ben


Ebből a Scaniánál a leggyengébb, ha ragaszkodunk a 13 literes egységhez, 360 lóerős. Ehhez azonban csupán 1850 Nm-es legnagyobb forgatónyomaték társul, tehát jobb lesz, ha azonnal a következő szintre lépünk, nehogy az erőtlen vontató miatt kelljen lemaradnunk versenytársaink mögött.

Optimális kamionunkhoz tehát a második szint, a 400 lóerős, SCR-es egység lesz az ideális választás. Ezzel éppen elérjük a távolsági fuvarozásban minimumkövetelménynek számító négyessel kezdődő teljesítményértéket, ráadásul a nyomatékmaximum is kétezer fölé, egészen pontosan 2100 Nm-re ugrik.

400 jól táplált ló az optimális Scaniában

Ezt a motort látatlanban elfogadhatjuk, de nézzük csak, milyen fülkét is építsenek erre a gyárban! Az R-re megszólalásig hasonlító alacsonyabb P és a közepes G vezetőtér is rendelhető a Scania nyergesvontatónkhoz, melyben a vezetőülés előtti padló és a tető között minden kivitelben azonos a távolság, csupán földtől mért magasságukban, tehát a vezető jobb lábánál dudorodó motorsátor méretében van jelentős különbség.

A G 400 alacsonyabb fülkéje a tetőspojlerről is felismerhető

A G 400 alacsonyabb fülkéje a tetőspojlerről is felismerhető

Összességében ez azt jelenti, hogy a P Highline szabad belső magassága csupán 154 cm az R Highline 1,9 méteréhez képest, ráadásul ágyból is csak egy kapható hozzá, ami alá már nem fér rakodórekesz a mélyre süllyesztett padlószint miatt.

Fülkéből G Highline

Ha mindig egyedül megy a járművezető, akkor egy ággyal tágasabb és kényelmesebb is a fülke

Ha mindig egyedül megy a járművezető, akkor egy ággyal tágasabb és kényelmesebb is a fülke

Ha mindig egyedül megy a járművezető, akkor egy ággyal tágasabb és kényelmesebb is a fülke


Ideális alternatívát kínál hát a G Highline, mely akár két ággyal is rendelhető, belső magassága pedig majdnem átlagemberi, 174 cm. A G-nél már az ágy alatti rekesz is elfér, bár az 16 cm-rel alacsonyabb, mint az R-é, de legalább van hova pakolnunk legfontosabb holmijainkat. Könnyű hát a választásunk: az optimális Scaniánk biztos, hogy G Highline fülkével készül majd, ami még így is több helyet biztosít, mint a normál méretű R kivitel.

A felszereltség összeállításában is legyünk ésszerűen puritánok! Nem kell bőr, nem kell bézs, nem kell navi és a műszeregységből is elegendő a közepes kivitel, de azért a funkcionalitás miatt a színes kijelzőhöz ragaszkodjunk! Ugyanúgy, mint az Opticruise, immár kuplungpedál nélküli, automatizált fokozatváltóhoz is, mivel ez az egyik legfontosabb összetevője a takarékos kamionnak, ami a költségek féken tartásának egyik igen fontos eleme.

12+2 fokozat, 414 kilós váltó

Mondjunk azonban le a két kúszófokozatról, ami az R 480-ban extraként benne volt, és elégedjünk meg 12 előre- és két hátrameneti fokozattal! Az előrementi áttételek, valamint a végáttétel azonban egyezzen meg az R 480-asével, ezért válasszuk a GRS905R helyett a GRS895R váltót, aminek száraz tömege a kúszóképes társával megegyező, 414 kg!

A jobb oldali bajuszkapcsoló az Opticruise, a retarder és a kipufogófék összes funkcióját vezérli

A jobb oldali bajuszkapcsoló az Opticruise, a retarder és a kipufogófék összes funkcióját vezérli

A kamionos aerodinamika első fontos eleme az örvények leválasztása

A kamionos aerodinamika első fontos eleme az örvények leválasztása

A kamionos aerodinamika első fontos eleme az örvények leválasztása


Összeállt hát az optimális nyergesvontatónk egy szürkebelsős, Opticruise-zal szerelt, Euro 5-ös G 400 Highline formájában, amire a szokásos módon felkapcsoltunk egy betontömbökkel terhelt pótkocsit, majd nekilódultunk a 40 tonnás kamionnal a legutóbb már részletezett tesztkörünknek.

Műszerek az LCD-n

A vezetőülésben ülve csak a jobb lábunknál kiemelkedő motorsátor lehet feltűnő, ami miatt elveszítettük az R-ben megszokott, műszerfal alól kihúzható fiókot, ellenben a takarékosság jegyében szövet helyett gumival borított domborulat tetejére jól elérhető módon pakolhatjuk tárgyainkat. A műszeregységre pillantva a pillanatnyi fogyasztás és az olajnyomás mutatójának hiánya lehet feltűnő, melyekről a kisebb méretű színes kijelző miatt kellett lemondanunk.

Megtévesztően hasonló, csupán a motorsátor magassága és az emiatt eltűnt fiók árulkodik

Megtévesztően hasonló, csupán a motorsátor magassága és az emiatt eltűnt fiók árulkodik

Az ágy alatti fiók is kisebb lett, de legalább van

Az ágy alatti fiók is kisebb lett, de legalább van

Az ágy alatti fiók is kisebb lett, de legalább van


Hiányuk azonban egy percig se aggasszon senkit, minden érték előcsalogatható a színes LCD-re.

Ezenkívül szinte semmi különbséget nem vehetünk észre a jóárasított G-ben, mivel nézőpontunk magasságának 7 cm-es változása nem túl feltűnő.

480 éhes vagy 400 jól táplált ló?

A motor beindítása és a biztonsági öv becsatolása után a megszokott módon, a jobb bajuszkapcsoló gyűrűjével előremenetbe tehettem végre az optimális Scaniát és nekiindulhattam a Vértesnek. Az út akadály- és zavarmentes volt.

Végsebesség 89, lejtementi szabályozó 94, fordulat az ideális tartomány kellős közepén

Végsebesség 89, lejtementi szabályozó 94, fordulat az ideális tartomány kellős közepén

A 400 lóerős Euro 5-ös motor megszólalásig hasonló módon teljesített az Euro 6-os 480-ashoz. Az emelkedőkön ugyanúgy gyengélkedett kissé, de nem annyira, hogy ezért egy 400 lóerős egységnek szégyenkeznie kéne. Pont úgy ment, ahogy elvárható volt. Az M7-es érdi emelkedőjén 63-ig lassultunk, amit 10. fokozatban, nagyjából 1300-as percenkénti főtengelyfordulaton már a domb tetejéig megtartott a G 400.

Végül 2 óra 33 perc alatt, 58 km/h-s átlagsebességgel értünk vissza kiindulási pontunkhoz, ami az R 480 59 km/h-s átlagához képest elenyésző különbség. Ugyanígy az út körülményei és a menetdinamikáról szerzett benyomásaim is kísértetiesen hasonlóak voltak a papíron 80 lóerővel és 400 Nm-rel többet teljesítő modellhez képest.

Mennyit fogyaszt?

Most jön azonban a mindent leleplező számadat: a kamion fogyasztása. Ha még emlékszünk, korábban az Euro 5-ös R-rekkel 33 liter körül sikerült ezt az utat teljesíteni, az Euro 6-os pedig 34,3 litert fogyasztott száz kilométeren. A G 400 azonban mindegyiken túlteljesített, mivel érkezéskor 34,7 litert mutatott a kijelző, amely eltérés hibatűrésen belülinek értékelhető.

Egy érdekes gondolatot felvet azonban ez az érték. A tesztút tanúsága szerint az Euro 6 bevezetésével nem csak az azonos teljesítményszinthez tartozó fogyasztás nőtt némiképp, hanem ezzel együtt a szintekhez tartozó elvárt és valós teljesítményeket is át kell majd értékelnünk.

Soványabb lovak

A lovak tehát soványabbak lettek. Aki eddig a 400 lóerőt éppen elegendőnek tartotta, az Euro 6-ba 480 alatt bele se vágjon. Ekkor ugyan kap egy 480 lovat számláló ménest, ezeket azonban csak kiszáradt pusztákon táplálják, ezért jó, ha 400 darab kövér mezőn nevelt paripával felérnek majd, akik persze 480 lóra való fűadagot követelnek. Mindenki döntsön hát maga, hogy a kedvezmények miatt megéri-e korán váltania, vagy inkább a válság jegyében az optimális Scaniát választja. Most még lehet választani.

Műszaki adatok
Scania G 400 Euro 5
Motor
Kivitel Soros, hathengeres dízelmotor (DC 13 113) hagyományos turbófeltöltéssel és töltőlevegő-hűtővel.
Felül elhelyezett vezérműtengely.
Elektronikusan vezérelt, egyedi befecskendező-szelepek (PDE).
AdBlue-val adalékolt SCR-katalizátor.
Lökettérfogat (ccm) 12 700
Furat x löket (mm) 130 x 160
Hengerek / szelepek száma 6 / 24
Sűrítési arány 18:1
Max. teljesítmény (kW(LE)/ford.) 294(400)/1900
Max. nyomaték (Nm/ford.) 2100/1100-1300
Kipufogófék (kW/ford.) automatikus, 261/2400
Erőátvitel
Tengelykapcsoló 430 mm átmérőjű, egytárcsás, száraz, automatizált, sűrített levegős rásegítéssel
Váltó 12+2 fokozatú, teljesen automatizált (GRS895R) Scania Opticruise vezérléssel, háromfokozatú alapváltó, előtét és gyorsító áttétellel, integrált retarderrel
Hajtott tengely egyszeres áttételű (R780), differenciálzárral
Áttétel 2,59:1
 
Futómű elöl
Kivitel merev tengely parabolarugókkal
Max. tengelyterhelés (t) 7,5
Legnagyobb kerékelfordulási szög belül (fok) 50
Gumik 315/80 R22,5
 
Futómű hátul
Kivitel merev, hajtott tengely négy légrugóval
Max. tengelyterhelés (t) 11,5
Gumik 315/70 R22,5
 
Fékberendezés, kormányzás
Kivitel kétkörös légfék minden tengelyen féktárcsákkal szerelve. Elektronikus fékvezérlés (EBS)
Légsűrítő Knorr LK49, 720 ccm
Kormányberendezés hidraulikus rásegítésű, ZF Servocom 8098
Kormányáttétel változó, 17-20:1
Fülke
Kivitel acéllemezből készült, hosszú, középmagas kabin
Típus CG 19H, Highline
Felfüggesztés négy légrugóval
Szervizintervallumok
Motor (max. 36 tonna össztömeggel) (km) 120 000
Motor (max. 45 tonna össztömeggel) (km) 90 000
Váltó (km) 360 000
Hajtott tengely (km) 360 000