Egy, a cikk alján olvasható sajtóközleményt adott ki a BKK és a BKV csütörtök éjszaka. Péntek reggel, mikor elolvastam, azonnal gondolkodóba estem, mivel szerettem volna eljutni a leírtak valódi jelentéséhez. Később aztán Nemes Gábor is nyilatkozott az ügyben, mely nyilatkozat véleményem szerint pontosan ugyanolyan messze áll a valóságtól, mint a BKK közleménye. Elhatároztam hát, hogy néhány mondatban buszvezetői szempontból is megfogalmazom, hogy mi is az, amit egy helyi járatban közlekedő sofőrnek akkor is meg kell tennie, ha egyébként vicces természetű, ne adj isten utálja a céget ahol dolgozik, esetleg az utasok tömege is frusztrálja kissé.
1997 októberétől 2011 decemberéig dolgoztam a BKV-nál, mint forgalmi gépkocsivezető. A BKV-s szóhasználat szerint ez a buszsofőr megnevezése. Igaz, hogy 2000-től már csak részmunkaidőben, úgynevezett besegítőként vállaltam a munkát, ettől azonban még minden hónapban megfordultam különböző vonalakon közlekedő, változatos típusú BKV autóbuszok volánja mögött. Ezek alapján elmondhatom, hogy a látszat ellenére komoly feladat egy ilyen budapesti autóbusz balesetmentes vezetése. Véleményem szerint az egyik legfontosabb szempont, hogy amikor egy utas felszáll a járműre, őszintén elhihesse, hogy a busz van olyan műszaki állapotban, hogy legalább az uticéljáig képes balesetmentesen eljuttatni, valamint, hogy a járművezető is képes az adott és nem mindig ismert képességekkel rendelkező járművet oda elvezetni. Emellett fontos, hogy az utas hihesse, hogy a jármű vezetője az éjszaka erre rendelkezésre álló részét pihenéssel töltötte, valamint, hogy mentálisan is olyan állapotban van, ami az összes többi körülmény teljesülése esetén lehetővé teszi a biztonságos és zavartalan utazást.
A BKV és a BKK érdeke az, hogy ezt a kritikus határt ne érje el az emberek fejében, járműveik érkezésekor a minőség megítélésének értéke, ezért a legkézenfekvőbb, amit tehetnek, hogy az általános üzemmenet közben gyenge benyomást keltő sofőröket igyekeznek kiszűrni. A járműveket ennél jobb állapotba hozni már csak komolyabb befektetések árán tudnák, a buszok tisztaságának fenntartása sem egy-egy emberen múló feladat, így az ezekéről alkotott elképzeléseken csak komoly erőfeszítések árán tudnának változtatni a cégek. Ráadásul az elmúlt időszakban a járművek állapotát illetően az utasok is egyre tehetetlenebbül nyugszanak bele a helyzetbe, ami a megállóban lefuttatott értékelési folyamat műszaki jellegű, relatív pontozásán javít kissé.
Az említett vicces járművezető pedig ezeket a kritikus elvárásokat sértette meg azzal, ahogy viselkedett, ahogy a saját munkájához viszonyult. Mert a TV előtti székből nézve, vagy céltudatosan az adott járművezetőt keresve vicces, érdekes, sőt akár hosszútávon is szórakoztató lehet az ilyen viselkedés, de ott akarunk-e lenni a folyamatosan vicces járművezető autóbuszán egy kritikus forgalmi helyzet megoldása közben. Bár a vicceskedés nem jelenti azt, hogy szükség esetén ne tudna komolyan mérlegelni és dönteni a pilóta, a közleményben leírt cselekmények azonban, mint a gyorshajtás és a szolgálati hely elhagyása már arra enged következtetni, hogy az adott munkavállalónak nincs meg a kellő komolysága a rá bízott feladat ellátásához.
Vigyázzunk hát rájuk és legalább annak a látszatát tartsuk meg, hogy a BKV és a BKK az utasok európai szintű kiszolgálására törekszik. Még ha ez nincs is így.
Annak, aki még nem látta, íme az ominózus videó.
Sajtóközlemény: Sorozatos szabálysértések miatt nem hosszabbította meg a vicces buszvezető munkaszerződését a BKV
2012 áprilisában nagy vihart kavart annak a buszvezetőnek az ügye, aki a 105-ös buszon viccesen mondta a megállókat, ugyanakkor engedély nélkül, a BKV belső szabályait megsértve nyilatkozott az ATV-nek. Akkor a BKK vezetője a buszvezetőt védelmébe vette, kifejezte, hogy számít a munkájára és arra kérte a BKV-t, hogy a járművezetőt a szabályok betartására hívja fel a munkáltatója. Azonban már akkor is jeleztük: a szabályok betartása minden munkavállaló kötelessége.
A jelzett munkavállaló munkaszerződése határozott idejű volt, mely nemrég lejárt. A BKV felelős forgalmi vezetői azt a döntést hozták, hogy nem kívánják szerződését meghosszabbítani, mivel azt az esélyt és jelentős közfigyelmet, amit a legutóbbi szabálytalan munkavégzése után kapott, a legkevésbé sem arra használta fel, hogy ezt követően munkáját példamutatóan végezze és bármilyen pozitív ügy szolgálatába állítsa. Ehelyett az érintett dolgozó szabálytalan munkavégzésével visszaélt a jelentős közfigyelemből és a közvélemény szimpátiájából eredő kivételes helyzetével.
Már az áprilisi esetet követően néhány nappal, április 21-én (amikor munkája közben rendszeresen az egyik kereskedelmi rádiónak adott interjúkat) előfordult, hogy műszaki hibára hivatkozva kiállt az utasszállításból, ezzel járatkimaradást okozva a 105-ös vonalon. Amikor a szerelő a buszhoz ért, a járművezetőt nem találta a busz környékén, hosszas keresés után sem. A járművezető a szolgálati helyét engedély nélkül elhagyta, miközben épp a rádióban nyilatkozott.
Bár ezen eset után figyelmeztették, néhány napra rá mégis ismét súlyos szabálysértés történt: a járművezető elkésett a szolgálatából és emiatt akkor a 91-es busz vonalán okozva zavart az utasoknak. Mindezeken felül csak az ominózus áprilisi eset óta eltelt két hónapban a járművezető számos további alkalommal sértette meg a BKV belső utasításait, melyek betartását szigorúan megköveteljük minden járművezetőtől.
A fentieken túl fontos kiemelni, hogy a járművezetőről a BKV rendszeres belső sebességmérési ellenőrzései során két alkalommal készült bizonyító erejű felvétel: egyszer 50 helyett 65, majd egy másik alkalommal 69 kilométer/órás sebességgel közlekedett a buszával, amely súlyos, a forgalombiztonságot veszélyeztető szabálysértésnek minősül és önmagában emiatt már indokolt volt a BKV döntése.
Ha a BKV ilyen előzmények után meghosszabbította volna a járművezető munkaszerződését, azzal nem csak veszélyes precedenst teremtett és a szabályszegés pártjára állt volna, hanem a tisztességgel és a szabályokat betartva dolgozó járművezetők felé is azt üzente volna: eltérő szabályok vonatkoznak a különböző munkatársainkra. Ez pedig nincs így. Mindezekre tekintettel a BKV Zrt. kiáll azon döntése mellett, hogy az érintett járművezető munkaszerződését nem hosszabbította meg, hiszen szabálysértései a forgalombiztonságot veszélyeztették és az utaskiszolgálásban jelentős hátrányokat, indokolatlan járatkimaradásokat okoztak. Kérjük, ezt mindenki mérlegelje, amikor a kérdésben véleményt alkot, és vegye figyelembe: a BKK vezetőjének intézkedése nyomán a járművezető kapott még egy esélyt. Nem élt vele, és halmozottan sértette meg a BKV belső szabályait.
2012. július 21.
Budapesti Közlekedési Központ