Citelis

A kereskedelmi forgalomban 2005 márciusában megjelent Citelis-ekből eddig 10 000 darab készült, melyek közt komplett autóbuszok, nagy európai karosszériaépítőknek szállított alvázak, illetve kelet- és közép-európai országokban trolibusszá váló félkész járművek is szerepelnek.

A Citelis Iveco Cursor 8 Euro 5-ös dízelmotorral készül, mely EEV (fokozottan környezetbarát jármű) minősítéssel is elérhető azon közlekedési vállalatok számára, amelyek a jelenlegi előírásokat meghaladó környezetvédelmi teljesítményt igényelnek. A Cursor 8 EEV részecskeszűrő nélkül is kapható, így alacsonyabb áron is beszerezhető és karbantartható, emellett a jármű fenntartási költségei is kedvezőbbek lehetnek.

Irisbus Citelis Hybrid

Irisbus Citelis Hybrid

Irisbus Citelis Hybrid

A Citelis képes lesz megfelelni a 2014. január 1-én hatályba lépő Euro 6-os környezetvédelmi szabályozásoknak is, bár a földgázüzemű motorok továbbra is a leggazdaságosabb utat jelentik a tiszta motorok területén. Az Iveco Irisbus több mint tizenöt év alatt, Európa szerte közel 4000 földgázüzemű autóbuszt értékesített, a korábbi modellek mellett Citelis-ből és Daily minibuszokból.

Crealis, Crealis Neo

A városi közlekedés napjainkban a fenntartható fejlődés kérdéseinek középpontjába került. A gyorsforgalmi buszok koncepciója (BRT – Bus Rapid Transit) már nem csupán a járműparkra fordított befektetés, hanem a városi közlekedési hálózatok fejlesztésére szolgáló stratégiai döntés is egyben. Az Iveco Irisbus válasza erre a koncepcióra a Crealis. A Citelis alapján fejlesztett Crealis célja, hogy innovatív és versenyképes megoldást kínáljon a városi környezetbe történő könnyű integrációra egy modern és otthonos belső környezet kialakításával, az utaskényelem és utastájékoztatás optimalizálásával, valamint a jármű határozott és egyéni formatervével.

Irisbu Crealis Neo

Irisbu Crealis Neo

A 12 és 18 m hosszúságban is elérhető Crealis a gyorsforgalmi buszok koncepciója szerint, a külön buszsávban történő közlekedésre készült azzal a céllal, hogy a hatékonyság, azaz a járatsűrűség és a rendszeresség egyszerűen növelhető legyen. A torlódásmentes sávokban a járművek kevesebbet fogyasztanak, ezáltal csökken a környezetkárosító hatásuk, miközben kényelmesebbek és sokkal nagyobb átlagsebességet képesek elérni, így az autósok számára is vonzó alternatívává tehetik a tömegközlekedést.

A jármű eleje a szélvédő kiválasztásával testre szabható, mivel a Crealis a Citelis buszokon is alkalmazott sík szélvédővel, a Crealis Neo modell pedig ívelt üveggel kapható. A Crealis termékcsaládhoz javasolt opcionális felszerelések közé tartoznak a kerékburkolatok és az alacsony ablakok, amelyek jobb kilátást biztosítanak a külvilágra. A Crealis fejlesztése során fontos szempont volt az akadálymentesség kialakítása, aminek köszönhetően a teljesen sík padlózat és a síkban nyíló ajtók gyorsabb fel- és leszállást biztosítanak, illetve a mozgássérültek, kerekesszékes és babakocsis utasok számára is egyszerűbb az autóbusz használata. A Crealis modell az Iveco Cursor 8 Euro 5 dízelmotorjával, opcionálisan EEV minősítéssel, illetve más hajtásláncokkal, például földgázüzemű és dízel-elektromos hibrid motorokkal is elérhető.

A Citelis, a Crealis buszokhoz hasonló, egyedi opciókkal ugyancsak vonzóbbá tehető a gyorsforgalmi buszjáratokon való közlekedéshez. A Citelis és Crealis modellek tervezése és gyártása is a franciaországi Annonay-ben található Iveco Irisbus gyárban történik. Számos francia közlekedési hálózat választotta az Iveco Irisbust, eddig összesen 526 ilyen jármű csatlakozott a gyorsforgalmi buszjáratok járműparkjához, beleértve a megrendelt és leszállított járműveket, a Crealis és a Crealis Neo modellek dízel- és földgázüzemű, illetve hibrid modellek 12 és 18 méteres változatait is.

Crossway LE modell rövid, 10,8 méteres változatban

A személyszállítás e típusának fejlődése a városok peremvidékén folyamatosan növekvő népsűrűségnek köszönhető. Az Iveco Irisbus standján rövid, városi változatban bemutatott Crossway LE három ajtaja közül az első és a középső 1200 mm-es dupla ajtó, amelyek között teljesen sík padló található. A középső ajtóhoz elektromosan behúzható rámpát építettek be a kerekesszékes utasok számára, így hidalva át a járda és a jármű padlója közötti távolságot.

Irisbus Crossway LE

Irisbus Crossway LE

A jármű alacsony első részén 2,565 méteres a belmagasság, az ülések és az állóhelyek aránya pedig az üzemeltető igényei szerint alakítható. A középső ajtó után, két belső lépcsőn érhető el a hátsó szakasz, amelynek padlója 980 mm-es távolságra van a talajtól, ezért itt csak ülőhelyek kerültek kialakításra, bár a jármű belmagassága még itt is 1,925 m. A Crossway LE Iveco Tector 6 EEV motorja, hátsó tengelye és műszerfala a Crossway távolsági buszból származik, míg az első független felfüggesztés, a kormánymű, valamint az első és középső fellépők magassága megegyezik a Citelis alacsonypadlós alkatrészeivel. A modulok egységesítésével igyekszik optimális üzemeltetési költségeket biztosítani az Iveco Irisbus.

Forrás: Iveco