Amikor egy mozgásban lévő tárgy lassul, mozgási energiája valamilyen más energiaformává alakul át. Egy jármű fékezésekor mozgási energiája ideális esetben elektromos árammá, vagy más felhasználható energiává, általában azonban a légkört fűtő hővé válik. A járműipar világában számos gyártó vizsgál olyan megoldásokat, amelyek munkára fogják a mozgási energiát ahelyett, hogy felesleges hőként elpazarolnák.
– Az I-See egy robotpilóta, amely összeköttetésben áll a teherautó sebességtartó automatikájával, vezérli a fokozatváltásokat, illetve emelkedőkön és lejtőkön kezeli a gázpedált és a fékeket, biztosítva, hogy a jármű a leginkább üzemanyag-hatékony módon üzemeljen – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks termékmenedzsere.
Az eddig hallottak alapján semmi meglepető nincs a rendszer működésében. Amiben azonban mégis jelentőset alkotott a Volvo, az az, hogy nem az előre a térképen rögzített domborzati viszonyok szerint dolgozik a rendszer, hanem folyamatos információgyűjtéssel épít saját domborzati adatbázist magának. Ez nagy előnyt jelent az Európa keleti felén fuvarozók számára, mivel például az előre tárolt domborzati információkkal dolgozó Scania Active Prediction a hegyeshalomi határátlépés után már csak értékes, de használhatatlan elektronikaként funkcionál a kamionokban.
Amikor a teherautó szabadon gurul, lényegében csak a motor alapjáratához szükséges üzemanyagot használja. A pontos kigurításhoz azonban egész sor adat szükséges. A rendszernek tudnia kell például, hogy a jármű sebessége nőni vagy csökkeni fog az elkövetkező útszakaszon. Csupán néhány százalékos emelkedő is döntő lehet a kigurítás mértékére. Ezen felül a jármű légellenállásának, illetve a szerelvény tömegének ismerete is igen fontos. Mindent egybevetve a rendszernek rengeteg információt kell nyomon követnie és feldolgoznia.
Egy rövid videón megtekinthető a rendszer működési elve: