A bécsi közlekedési vállalat az immár hét éve beszerzett, gázosított benzinmotorral és automata váltóval működő, Volkswagen Transporter alapú Kutsenits City IV midibuszokkal kiszolgált 2A és 3A vonalakon tervezett járműújítás miatt döntött a tisztán elektromos meghajtású olasz midibuszok mellett, mivel a belvároson át közlekedő vonalakon szigorúan csak alacsony helyi károsanyag-kibocsátással rendelkező járművek üzemelhetnek. A háromtengelyes City IV 17 ülő- és 10 állóhelyével szemben a Rampini által gyártott Alé midibusz elektromos, EL jelű változata csupán 9 ülőhellyel, ellenben 33 állóhellyel rendelkezik, valamint a City IV-hez hasonlón egy kerekesszék elhelyezésére alkalmas.

A hajtásrendszer cseréje miatt azonban nem csak a telephelyi töltés lehetőségét kell kialakítania a közlekedési vállalatnak, hanem a buszok végállomásán is lehetővé kell tenni az akkumulátorok töltését, mivel ezzel jelentősen csökkenthető azok mennyisége és tömege. Az éjszakai teljes töltés után a végállomásokon tartózkodva egy gomb megnyomásával áramszedők emelkednek a busz tetejéről a magasba, ahol az erre a célra kialakított felsővezetékről töltődhetnek a jármű akkumulátorai. A végállomási gyorstöltésre 15 perc elegendő, ezzel mindig megfelelő mennyiségű elektromos áram állhat az autóbusz hajtásának és segédberendezéseinek rendelkezésére a Burg szűk utcáin közlekedve.

Rampini Alé EL villanybusz a 2010-es németországi bemutatón

Kutsenits City IV a bécsi 3A vonalon

Kutsenits City IV a bécsi 3A vonalon

Az új villanybuszok természetesen a mozgási energiából nyert elektromos áramot lassításkor visszatöltik az akkumulátorokba, mely funkció használatával körülbelül 20 %-os energiamegtakarítást érhető el. A felsővezetékes töltés lehetőségét először Schottenring (3A) és a Schwarzenbergplatz (2A) végállomásokon alakítják ki, ahonnan idén ősszel mind a tizenkét Kutsenits City IV nyugdíjba vonul. Amennyiben a rendszer beválik, úgy további hasonló buszok megjelenése és a végállomási töltési lehetőség elterjedése is várható Bécs tömegközlekedésében.
Műszaki adatok
Rampini Alé EL

Felsővezetékről tölthető elektromos midibuszok Bécsben 12

Megengedett össztömeg 11800 kg
Hosszúság 7720 mm
Szélesség 2200 mm
Magasság 3050 mm
Tengelytáv 3675 mm
Hátsó túlnyúlás 2345 mm
Maximális sebesség > 62 km/h
Ülőhelyek száma (járművezető nélkül) 9
Állóhelyek száma 33
Kerekesszékes férőhelyek száma 1
Egy töltéssel megtehető távolság (városi üzemben) 130-150 km
Akkumulátorok típusa Lítium-ion (vasfoszfát katóddal)
Akkumulátorok kapacitása 180 kWh
Motor gyártója Siemens
Motor teljesítménye 85/150 kW
Inverter típusa Siemens, DC-DC / IGBT MONO
Akkumulátorok töltési ideje minimum 2 óra

Forrás: Rampini, Austrian Times