A különleges bánásmódot igénylő rakományok közé tartoznak az olyan hűtött és a hőmérséklet-érzékeny áruk, mint például a fagyasztott élelmiszerek, a tejtermékek vagy a zöldségek. Érthető okokból az ilyen fuvarok esetében alapvető elvárás a higiénia, azaz a szállító gépjármű rendszeres vegyszeres tisztítása, valamint hogy az élelmiszer, illetve annak csomagolása semmilyen módon ne sérüljön vagy szennyeződjön. Annak érdekében, hogy a fogyasztók kifogástalan minőségű élelmiszerhez jussanak a boltokban és az éttermekben, az Európai Unió szigorú szabályokat írt elő, melyeket minden ezzel foglalkozó vállalatnak kötelező betartania.
– Az élelmiszerek biztonságos szállítására és raktározására vonatkozó előírásokat az úgynevezett HACCP (Hazard Analysis and Critical Control Points) kézikönyv tartalmazza. Ezek betartása nemcsak a fuvarozók, hanem a kereskedők, vendéglátósok és étkeztetők számára is kötelezőek. A HACCP rendelkezik az olyan szállítmányozási feltételekről, mint a raktér megengedett hőmérséklete és a higiéniai feltételek. A hűtött termékek hőmérsékletének például 0-5 °C között kell lennie, míg a húsoknak 7 °C, a belsőségeknek pedig 3 °C az előírt érték. Eközben a tárolásra szolgáló helyiségeket úgy kell kialakítani, hogy elkülöníthetőek legyenek az eltérő eltarthatósági tulajdonságú élelmiszerek. Tejtermékek közelében például nem lehet nyers zöldséget tárolni, illetve külön teret kell biztosítani a szárnyasok hűtésére és tárolására. Végül fontos kiemelni, hogy a hűtőkocsi és a hűtve szállított termék hőmérsékletét az áruátvétel során ellenőrizni kell, amit az átvevők rendszeresen meg is tesznek – tájékoztatott Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország szakértője.
Különösen fontos, hogy az ilyen rakományok esetében nem szakadhat meg a hűtési lánc. Ez azt jelenti, hogy a szállítmányozás során kizárólag hűtőkonténerben, vagy hűtőkocsiban mozgatható az áru, miközben a raktérben mindvégig biztosítani kell az optimális hőmérsékletet. Ennek hiányában az élelmiszer kiolvadhat, illetve megromolhat útközben, amelyért a felelősség minden esetben a sofőrt terheli. További problémát jelenthet, ha valamilyen okból a lerakó vagy felrakó helyeken kívül kinyitják a raktér ajtajait, amely veszélyezteti a tárolt áru minőségét. A hagyományos megoldás az ilyen fuvarfeladatok ellenőrzésére az úgynevezett thermo scrip, ahol a rendszer folyamatosan egy szalagra rajzolja a raktér hőmérsékletét, melyet az áru átadása után kiértékelnek. Ennek nagy hátránya, hogy csak utólag látható, ha valamilyen hiba történt, akkor viszont már gyakran késő, így a nem megfelelően szállított, tárolt élelmiszert meg kell semmisíteni.
– Ma már széles körben elterjedt, hogy olyan GPS alapú telematikai rendszert használnak a fuvarozók, amely valós időben figyelemmel kíséri a hűtőberendezés megfelelő működését. Tapasztalataink szerint ugyanis éppen a hőmérséklet nem megfelelő beállítása okozza a legnagyobb problémát, amelynek következtében a szállítmány megromlik, ezáltal hatalmas veszteséget okoz a vállalatnak. A telematikai rendszer azonnal riaszt, ha csökkenni, vagy nőni kezd raktér hőmérséklete, így még időben be lehet avatkozni. Sőt az adatok naplózása igazolást is nyújt arról, hogy a teljes szállítási út alatt megfelelő hőmérsékleten voltak az élelmiszerek, ami különösen utólagos reklamációnál jön jól – mondta el Bagossy Tamás.
A hűtött áru szállítás esetén tehát jó lehetőséget jelent a telematikai rendszerek használata, amelyet különösen a nagy élelmiszerláncok már minden esetben előírnak, hiszen így garantálni tudják a megfelelő minőségű árut vásárlóik számára.
Forrás: WebEye