Az élőállatok szállításakor sem ritkák a több napos, több ezer kilométeres utak. De természetesen, mivel élőállatokról van szó, számos szempontot és szabályt figyelembe kell venni és be kell tartani kíméletes és eredményes szállításuk érdekében. A hosszú út alatt többször meg kell állni a jószágok etetése, itatása és pihentetése céljából. A megállóknak időtakarékossági okokból egybe kell esniük a sofőr pihenőidejével, miközben az is lényeges, hogy milyen parkolóban történik a megállás.

Állatokkal ugyanis csak a kijelölt pihentető állomásokon lehet megállni, ahol lehetőség van a teljes körű ellátásukra és vízfelvételre a további szállításhoz. A vonatkozó rendeletek részletesen szabályozzák ezeket a pihenőket. A lovakat például 24 órást szállítást követően egy napig pihentetni kell, a szarvasmarhákat és birkákat pedig 29 óra után kell leterelni a járműről, majd élelmet, almot biztosítva kell ellátni őket. Hazánkban összesen két olyan, az Európai Unió által elfogadott és regisztrált állatellátó állomás működik, amely a hosszabb távú fuvaroknál segíti az előírt állatpihentetési kötelezettség betartását.

– Ebből is látszik, hogy mennyi mindenhez kell alkalmazkodnia az állatokat szállító vállalatoknak. A hatóságok felismerték mindezt, így 2007 januárjától életbe lépett az 1/2005/EK rendelet, amely az élőállat-fuvarozást szabályozza. Ez a rendelet kitér a gépjárművekre és a háttér infrastruktúrára vonatkozó kritériumokra is, például kötelezővé teszi a menet- és pihenőidő ellenőrzésére szolgáló GPS-alapú nyomkövetést, illetve a sofőrök és fuvareszközök elektronikus nyilvántartását. Nem véletlen, hogy a telematikai-rendszer kötelező eleme az ilyen szállítmányozási feladatoknak, hiszen amellett, hogy megkönnyíti a fuvarszervezést, az esetleges problémák kiszűrését is segíti – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az egyik leggyakoribb nehézség a megfelelő szellőzés és itatás megoldása a szállítótérben. A járművek speciálisan a különböző állatfajták igényeihez vannak alakítva, azonban így is előfordul, hogy idő előtt elfogy az ivóvíz, vagy éppen nem megfelelő a hőfok és a levegőáramlás a raktérben. Ilyen esetben haladéktalanul orvosolni kell a problémát, hiszen a késlekedés az állatok életébe is kerülhet.

Telematika védi az élőállatok épségét 1

Lószállító

Lószállító

Fontos kiemelni a sofőrök szerepét a folyamatban, hiszen ők azok, akik felelősséggel tartoznak a szállított jószágok épségéért. Ahhoz, hogy valaki élőállatokat szállíthasson, hivatalos, képzéshez kötött engedély szükséges, ami garantálja, hogy probléma esetén is képes szakszerűen cselekedni. Előfordulhat ugyanis, hogy útközben egy állat megsérül, vagy megellik, miáltal azonnali beavatkozásra van szüksége, ilyenkor pedig ismerni kell a helyes tennivalókat.

Forrás: WebEye