Megvalósítási szakaszába ért a FUTÁR-projekt, azaz a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer, mely egy, az Európai Unió által finanszírozott integrált közösségi informatikai szisztéma.

A fővárosi közlekedés fejlesztésén dolgozók kedden délelőtt, a BME-n rendezett szakmai konferencián mutatták be eddig elért eredményeiket, valamint a még tervezett fejlesztéseket. Ha minden jól megy, jövő év közepén már a megállóban állva is megtudhatjuk, mikor is érkezik pontosan az autóbusz.

– Sokszor beszéltünk arról, hogy egy nagyon komoly városüzemeltetési projektre van szükség, melyet már a választások előtt kidolgoztunk. Egyik legfontosabb pontja ennek a közlekedés fejlesztése, mert e nélkül nem lehet eljutni Budapesten A-ból B-be – jelentette ki György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester helyettes.

A főváros 2009. június 30-án kötötte meg a támogatási szerződést, majd egy évvel később, 2010. október 27-én indult a projekt, melynek kivitelezése várhatóan jövő év közepére valósul meg. A fejlesztések alapvetően három irányba haladtak: az utastájékoztatás, a forgalomirányítás és adatkommunikáció teljes megújítása volt a cél. A fővárosi projektnek persze van külföldi mintája, hiszen Londonban, Berlinben, vagy éppen Bécsben már ehhez hasonló egységes, integrált rendszereknek köszönhetően érnek haza megbízhatóan és időben az emberek.

György István szerint szükség van egy átfogó városüzemeltetési projektre

Ilyen táblákon követhetjük majd a buszok várható érkezési idejét

Ilyen táblákon követhetjük majd a buszok várható érkezési idejét

A FUTÁR részeként új utastájékoztató kijelzőkkel szerelik fel a járműveket, valamint új közterületi kijelzőket és hangszórókat helyeznek ki a megállókba. Ennek köszönhetően, valamint a korszerűsített forgalomirányítás támogatásával már valós idejű információk állhatnak az utasok rendelkezésre, miközben egy központi felügyelet a nap 24 órájában gyűjtené és osztaná meg az információkat egy fejlett, digitális beszédkommunikációs hálózat segítségével. Azt pedig, hogy egy autóbusz késik-e vagy siet, a jelenlegi kilométer-számlálós, jeladós rendszer helyett elsősorban a GPS-es, tehát műholdas helymeghatározásnak köszönhetően tudná meg a diszpécser, mely rendszer a járművek helyzetadatait folyamatosan továbbítja a forgalomirányító központba. Ezzel egy időben nem kis hatalom kerülhet a sofőrök kezébe, mivel járművükkel befolyásolhatják a jelzőlámpákat: első körben csak harminc forgalmasabb csomópontban idézhetnek elő szabad jelzést, vagy nyújthatják meg zöldhullámot.
A készülék üzenet fogadására, késés illetve sietés kijelzésére is alkalmas

A készülék üzenet fogadására, késés illetve sietés kijelzésére is alkalmas

A FUTÁR keretében megvalósuló fejlesztések eleinte a felszíni közlekedést érintenék, így ősztől összesen 2295 járművet, buszokat, trolibuszokat és villamosokat szerelnek fel GPS-szel, illetve 263 megállóba helyeznek ki közterületi kijelzőket. A fejlesztések során kialakítanak egy 32 munkaállomásból álló diszpécserhálózatot, melynek agya a már korábban átadott Szabó Ervin téri diszpécserközpont lesz.  A telephelyi adatkommunikációt WiFi-állomásokkal teszik lehetővé, a forgalomban lévő járművekre történő adatfeltöltés 3G-HSDPA hálózaton keresztül zajlik majd. A projekthez kapott forrásoknak köszönhetően 16 frekvenciapárt kap a fővárosi közlekedés, melyhez összesen hat rádiós adótornyot építenek ki, ezzel modernizálva a beszédkommunikációs hálózatot.
Berger András szerint a FUTÁR-nak köszönhetően lehetséges lesz az online járattervezés

Berger András szerint a FUTÁR-nak köszönhetően lehetséges lesz az online járattervezés

A járműfedélzeti eszközök többsége új beépítésű lesz, még a Tatra T5C5 típusú villamosokon, az Ikarus 412-es és 435-ös trolibuszokon és autobuszokon is a cseh gyártású BUSE kijelzők váltják fel a korábbi FOK-GYEM-eket. A vezetők munkáját a jövőben fedélzeti berendezés is segíti, mely többek között képes a járművezető azonosítására, a késés vagy sietés kijelzésére, a vizuális és akusztikus fedélzeti utastájékoztatás vezérlésére, a GPS pozíció adatainak 15 másodpercenkénti továbbítására a forgalomirányító központ felé, valamint alkalmas szöveges üzenetek fogadására és megjelenítésére.
Fedélzeti berendezés a fektetve felszerelt URH-rádióval

Fedélzeti berendezés a fektetve felszerelt URH-rádióval

A vezetőfülkében megtalálható lesz a fedélzeti berendezés mellett egy URH-készülék, kézibeszélővel vagy kihangosítóval, illetve rendelkezésre áll egy vészjelző is. A megállóhelyekre a német Lumino típusú LED kijelzőket helyezik el, melyeken olvasható lesz a következő járatok érkezési ideje, a megállóhellyel kapcsolatos forgalmi változások, illetve egyéb utazási alternatívák, melyekkel az utasok időt megtakarítva juthatnak el a célállomásra. A FUTÁR-projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft., akinek a rendszer lelkét szállító alvállalkozója a német IVU, aki már szerte a világban vezetett be hasonló rendszereket, sikerrel.
Szó szerint mindenen van matrica

Szó szerint mindenen van matrica

A konferencián megtekinthető volt egy Fehérváron frissen felújított Ikarus 412-es, melyben már megtalálható a fedélzeti berendezés, az URH és a fent említett Buse kijelző is. A BKK-féle kék színre festett szóló buszba egyébként már tűzoltórendszert is építettek és láthatóan minden négyzetméterre jutott egy-egy matrica. Talán csak az ajtónyitó gomb mellé nem került tájékoztatás. Ha azonban megvalósul a projekt, akkor nem csak az ajtónyitó helyéről kapunk majd tájékoztatást, hanem azt is tudhatjuk, mennyit kell várni a következő buszra, ha éppen az egyik járat kimaradna.