Megvalósítási szakaszába ért a FUTÁR-projekt, azaz a Forgalomirányítási és Utastájékoztatási Rendszer, mely egy, az Európai Unió által finanszírozott integrált közösségi informatikai szisztéma.
A fővárosi közlekedés fejlesztésén dolgozók kedden délelőtt, a BME-n rendezett szakmai konferencián mutatták be eddig elért eredményeiket, valamint a még tervezett fejlesztéseket. Ha minden jól megy, jövő év közepén már a megállóban állva is megtudhatjuk, mikor is érkezik pontosan az autóbusz.
– Sokszor beszéltünk arról, hogy egy nagyon komoly városüzemeltetési projektre van szükség, melyet már a választások előtt kidolgoztunk. Egyik legfontosabb pontja ennek a közlekedés fejlesztése, mert e nélkül nem lehet eljutni Budapesten A-ból B-be – jelentette ki György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester helyettes.
A főváros 2009. június 30-án kötötte meg a támogatási szerződést, majd egy évvel később, 2010. október 27-én indult a projekt, melynek kivitelezése várhatóan jövő év közepére valósul meg. A fejlesztések alapvetően három irányba haladtak: az utastájékoztatás, a forgalomirányítás és adatkommunikáció teljes megújítása volt a cél. A fővárosi projektnek persze van külföldi mintája, hiszen Londonban, Berlinben, vagy éppen Bécsben már ehhez hasonló egységes, integrált rendszereknek köszönhetően érnek haza megbízhatóan és időben az emberek.
A FUTÁR keretében megvalósuló fejlesztések eleinte a felszíni közlekedést érintenék, így ősztől összesen 2295 járművet, buszokat, trolibuszokat és villamosokat szerelnek fel GPS-szel, illetve 263 megállóba helyeznek ki közterületi kijelzőket. A fejlesztések során kialakítanak egy 32 munkaállomásból álló diszpécserhálózatot, melynek agya a már korábban átadott Szabó Ervin téri diszpécserközpont lesz. A telephelyi adatkommunikációt WiFi-állomásokkal teszik lehetővé, a forgalomban lévő járművekre történő adatfeltöltés 3G-HSDPA hálózaton keresztül zajlik majd. A projekthez kapott forrásoknak köszönhetően 16 frekvenciapárt kap a fővárosi közlekedés, melyhez összesen hat rádiós adótornyot építenek ki, ezzel modernizálva a beszédkommunikációs hálózatot.
A járműfedélzeti eszközök többsége új beépítésű lesz, még a Tatra T5C5 típusú villamosokon, az Ikarus 412-es és 435-ös trolibuszokon és autobuszokon is a cseh gyártású BUSE kijelzők váltják fel a korábbi FOK-GYEM-eket. A vezetők munkáját a jövőben fedélzeti berendezés is segíti, mely többek között képes a járművezető azonosítására, a késés vagy sietés kijelzésére, a vizuális és akusztikus fedélzeti utastájékoztatás vezérlésére, a GPS pozíció adatainak 15 másodpercenkénti továbbítására a forgalomirányító központ felé, valamint alkalmas szöveges üzenetek fogadására és megjelenítésére.
A vezetőfülkében megtalálható lesz a fedélzeti berendezés mellett egy URH-készülék, kézibeszélővel vagy kihangosítóval, illetve rendelkezésre áll egy vészjelző is. A megállóhelyekre a német Lumino típusú LED kijelzőket helyezik el, melyeken olvasható lesz a következő járatok érkezési ideje, a megállóhellyel kapcsolatos forgalmi változások, illetve egyéb utazási alternatívák, melyekkel az utasok időt megtakarítva juthatnak el a célállomásra. A FUTÁR-projekt fővállalkozója a Synergon Rendszerintegrátor Kft., akinek a rendszer lelkét szállító alvállalkozója a német IVU, aki már szerte a világban vezetett be hasonló rendszereket, sikerrel.
A konferencián megtekinthető volt egy Fehérváron frissen felújított Ikarus 412-es, melyben már megtalálható a fedélzeti berendezés, az URH és a fent említett Buse kijelző is. A BKK-féle kék színre festett szóló buszba egyébként már tűzoltórendszert is építettek és láthatóan minden négyzetméterre jutott egy-egy matrica. Talán csak az ajtónyitó gomb mellé nem került tájékoztatás. Ha azonban megvalósul a projekt, akkor nem csak az ajtónyitó helyéről kapunk majd tájékoztatást, hanem azt is tudhatjuk, mennyit kell várni a következő buszra, ha éppen az egyik járat kimaradna.