A Kravtex Kereskedelmi Kft. közleménye
Négy éve indult és most fejeződött be a magyar tulajdonú Kravtex-Kühne cégcsoportnál az az átfogó buszfejlesztési program, amely egy teljesen új, hazai fejlesztésű buszcsalád létrehozását célozta. A 2009-ben bemutatott első új jármű a Credo Citadell volt, amelynek szóló és csuklós változatait a BKV Zrt. több alkalommal is tesztelte. Ezt követte 2011 év végén a Credo Econell, alacsony belépésű elővárosi autóbusz, majd 2012 áprilisában a helyközi Credo Inovell. A most debütáló Credo Optinell-lel négytagúra bővült buszcsalád a legteljesebb hazai választékot nyújtja a népszerű vonaljáratos buszkategóriákban. Ezek a járművek teljes egészében lefedik a Volán társaságok és a fővárosi közösségi közlekedés igényeit.
A Credo Optinell kifejlesztésével a Kravtex-Kühne csoport célja, hogy részt vállaljon a Volán társaságoknál jelenleg üzemelő, közel 500 darab elöregedett távolsági autóbusz cseréjében. Az új magyar intercity busz bemutatása olyan alternatívát kínál a Volán társaságok számára a belföldi vonaljáratos kategóriában, amely a korszerű távolsági autóbuszoktól megszokott komfortfokozatot rendkívül alacsony üzemanyag fogyasztás mellett képes nyújtani. Ez jelenleg prioritás a hazai közlekedési cégek számára, amelyek elsősorban a magas minőségű, kedvező költségszinten üzemeltethető típusokat igénylik.Szombath Imre, a Kühne Zrt. főkonstruktőre konstruktőrökből és technológusokból álló csapatával 2011-ben kezdte az új Optinell fejlesztését. Az új típus versenyképességét az alacsony tömeg és a csúcskategóriás hajtáslánc alapozza meg. Ez a két tényező eredményezi a kategória legalacsonyabb fogyasztását, amely a konkurens, import autóbuszokhoz képest átlagosan 20%-kal alacsonyabb üzemanyag felhasználást jelent.
– Büszkék vagyunk rá, hogy a Credo Optinell korábbi típusainkhoz hasonlóan, árarányosan közel 80%-ban magyar terméknek minősül – mondta a főkonstruktőr.
A magyar hányad elérésében jelentős szerepet játszanak a Magyarországon gyártott főegységek, így a Kühne Zrt.-nél készülő önhordó vázszerkezet, a győri Rába gépgyár új fejlesztésű, 19,5 colos futóművei és a ZF magyarországi üzeméből származó manuális sebességváltó is.
Forrás: Kravtex Kereskedelmi Kft.
A szerkesztő megjegyzése: Most pedig képzeljük el egy pillanatra, hogy a Győrből Szegedre közlekedő autóbusszal Soltvadkert és Kiskunmajsa között utazunk. Aki járt már erre, az tudja, hogy az út minősége rettenetesen rossz. Nem hogy olvasni, de aludni, sőt néha gondolkodni sem lehet az ülésekben ülve vagy péntekenként a folyosón állva és erősen kapaszkodva. Itt, ahol a gödrök néha 2-3 hüvelyk mélyek is lehetnek egy 19,5 colos kerekű autóbusz igencsak megküzd majd a feladattal ugyanúgy, mint a jelenleg gyakran erre közlekedő Credo EC 12-es. Fontos lenne tehát, hogy ha modern, könnyű, kis kerekű buszokat fejlesztünk és vásárolunk, az ezek üzemeléséhez szükséges útminőséget is biztosítsuk, legalább a távolsági autóbuszok útvonalán, hogy ne kidobott pénz legyen a befektetés.