A ráfutásos ütközések a közúti balesetek igen jelentős százalékát teszik ki. Ezen balesettípusra összpontosítva a Volvo Trucks vészfékrendszerrel ellátott ütközés-figyelmeztetést fejlesztett ki az új Volvo FH-hoz, melynek megrendelésével a járművezető hathatós támogatást kap a vészhelyzetek megfelelő kezeléséhez, miáltal a ráfutásos balesetek többsége elkerülhető vagy mérsékelhető.
„Kezdésként megfogalmaztuk, mi is a probléma valójában. Ez pedig a figyelmetlenség. Ha a teljes vezetési idő alatt aktívan figyelnénk az előttünk haladó forgalmat, nem lenne szükség ilyen rendszerekre” – mondta Carl Johan Almqvist, a Volvo Trucks közlekedés- és termékbiztonsági igazgatója.
„Nem akarjuk átvenni a járművezetőtől az irányítást, mivel hiszünk abban, hogy ők vannak a legjobb helyzetben a reagálásra, miáltal képesek lehetnek biztonságosan kikerülni az akadályokat” – tette hozzá Almqvist úr.
Ha azonban a rendszer a figyelmeztetés után sem érzékel reakciót, például kormányzást vagy fékezést, akkor a következő fázisba lép és a vörös jelzés villogni kezd, miközben hangjelzés is megpróbálja visszacsalogatni a sofőrt a vezetéshez. Ha továbbra sem történik semmi változás, akkor lassan működésbe lépnek a fékek, majd ha mindez még mindig nem elég, végül bekapcsol a vészfékrendszer, ami minden lehetséges módon igyekszik megállítani a teherautót az akadály előtt.
„Az esetek túlnyomó többségében a kezdeti jelzések elegendőek a járművezető figyelmének felkeltésére. Azokban a ritka esetekben pedig, amikor ez mégsem elégséges, a vészfékrendszer aktiválásával még mindig elkerülhetőek a súlyos balesetek” – mondta Carl Johan Almqvist.
Európában a vészfékrendszerek használatának törvénybe foglalt kötelező előírása az új teherautók számára 2015 novemberétől várható.
A Volvo Trucks készített egy a rendszer működését bemutató rövid animációt is: