Az EU által finanszírozott SARTRE (Safe Road Trains for the Environment, azaz Biztonságos Országúti Vonatok a Környezetért) projekt készítői nemrég mutatták be három évig tartó kutatásaik, tesztjeik eredményeit. Az Európai Bizottság képviselői, illetve az Európából, az Egyesült Államokból és Japánból érkezett közlekedéstudományi szakemberek egy vezeték nélküli ‘országúti vonatot’ tekinthettek meg működés közben a Volvo svédországi tesztpályáján. A konvoj élén egy Volvo FH tehergépkocsi haladt, amelyet szorosan követett egy másik teherautó és három személyautó.
Három évet vett igénybe a tesztjárművek előkészítése, azaz a járművek közötti kommunikáció megvalósítása és az egymás mögötti gépjárművek irányításához szükséges érzékelők kifejlesztése. A járműveket vezeték nélküli technológia kapcsolja össze, amely biztosítja, hogy a hátul haladók pontosan kövessék a felvezető gépkocsit úgy, mintha a konvoj egyetlen szerelvényként mozogna. Ennek köszönhetően a hátul haladó járművek vezetői megpihenhetnek és akár könyvet olvashatnak vagy tévézhetnek, miközben a gépkocsik saját magukat vezetik. A felvezető tehergépkocsit beépített alkoholszondás indításgátlóval (alcolock), valamint a Volvo sorozatgyártású járműveiben ma elérhető összes aktív és passzív biztonsági rendszerrel is ellátták.
„A járművek közötti követési távolság sokkal kisebb, mint egyébként a forgalomban. Mégis legalább annyira biztonságos, ha nem biztonságosabb egy országúti vonat tagjaként haladni, hiszen emberek helyett villámgyors számítógépek reagálnak a konvoj bármelyik járművének legapróbb változására is” – magyarázta Andreas Ekfjorden, a Volvo Trucks SARTRE projektben való részvételének projektigazgatója.
A SARTRE projekt eredményei azt is egyértelműen igazolják, hogy egy megfelelően képzett járművezetővel, illetve teljes körű biztonsági felszereltséggel ellátott tehergépkocsi hozzájárul a közlekedésbiztonság javításához, ami a többi közlekedőnek is ténylegesen az előnyére válik. Habár a SARTRE projekt keretein belül kifejlesztettek egy jól működő prototípust az országúti vonatokra, maradtak még megoldásra váró kihívások, mielőtt a rendszer a mindennapok részévé válhatna. Például dolgozni kell még a megbízhatóság javításán, amelynek el kell érnie a repülőgépek robotpilótáinak szintjét, mielőtt az országúti vonatok valóban életképes közlekedési megoldásként elterjedhetnek a közutakon.
A jogszabályi háttér szintén egy olyan alapvető terület, amely nem hagyható figyelmen kívül. A Bécsi Egyezmény értelmében jogszabályba ütköző, ha valaki menet közben nem uralja a saját járművét, vagyis a robotpilóta általi vezetés nem megengedett. A Bécsi Egyezmény és az egyes EU tagállamok nemzeti jogszabályainak módosításához becslések szerint mintegy tíz év szükséges.
Habár még beletelik némi időbe, mire a vezeték nélküli országúti vonatok valósággá válnak, a technológia más területeken való alkalmazásával a kutatási projekt eredményei már a közeljövőben is hasznosulhatnak. Az új, járművek, illetve jármű és infrastruktúra közötti vezeték nélküli kommunikációs technológia személyautókban és tehergépkocsikban egyaránt számos célra használható, például figyelmeztetheti a vezetőket az előttük álló útszakaszon lévő balesetekre, akadályokra vagy jegesedésre.
A SARTRE projektben használt tehergépkocsit a Volvo Trucks által jelenleg kínált összes biztonsági rendszerrel felszerelték, beleértve az ESP-t (elektronikus menetstabilizáló), a sávelhagyásra figyelmeztető rendszert (LKS), az éberségfigyelő rendszert (DAS), a sávváltást segítő rendszert (LCS) és az adaptív sebességtartó automatikát (ACC).