Történelmi idők

A Lahden Autokory Oy-t 1945-ben alapították családi vállalkozásként. A finn karosszáló jelenleg is magánvállalkozásként üzemel, a céget immáron a harmadik generáció képviselői irányítják. A gyártó évente hozzávetőlegesen 300 autóbuszt értékesít, melyek megépítésénél figyelembe veszik az egyedi igényeket is. A Lahti márkanév alatt forgalmazott autóbuszok az elmúlt évtizedekben főleg Scania- és Volvo-alvázakra épültek; a finn gyártó azonban néhány éve már a Scania OmniExpress típusú autóbuszok összeszerelésével is foglalkozik. A svédek ezek esetében teljes körű szerviz- és marketingtevékenységet végeznek.

A Lahden Autokory-nak két üzeme is van, melyekben több mint 250 munkavállalót foglalkoztat. Az egyik gyár meglehetősen új, hiszen 2007-ben adták át Lahtiban, ahol kizárólag a Scania OmniExpress típusú autóbuszok készülnek. Az elsőként alapított gyár Villähdeben található, itt jelenleg az LF és az LE kialakítású Scala buszok gyártása folyik.

Befellegezhet a mosolygós buszoknak? 1

Az intercity változat alacsony belépésű, a második ajtótól magaspadlós kialakítású

Az intercity változat alacsony belépésű, a második ajtótól magaspadlós kialakítású

Mosolygós buszok

Az első Scala 2001-ben készült el, azóta pedig több mint 900 darabot adtak el belőle. Az alacsony belépésű autóbuszt városi, illetve intercity viszonylatban egyaránt előszeretettel használják az üzemeltetők. A Scala főbb piacai közé tartozik Finnország, Svédország, de exportáltak belőle Norvégiába és Dániába is. A mosolygós buszként is számon tartott járművet plusz csomagtárolókkal, illetve kávégéppel is meg lehet rendelni, természetesen némi pluszköltség ellenében. Sajátos jelzőjét lökhárító-, illetve fényszóró-elrendezéséről kapta, mely már távolról felismerhetővé teszi a finn autóbuszt.

Az első Scala-buszok kéttengelyes Scania N94UB alvázra épültek, később már háromtengelyes változatban az L94UB-ra is karosszálták. A megrendelőknek a motorok széles választéka áll rendelkezésre, hiszen 230-tól egészen 360 lóerőig terjedő hajtások igényelhetők. Az autóbusz magassága 3,12 méter (a légkondicionálóval együtt), hosszúsága kéttengelyes változat esetében 12, vagy 12,9 méter, háromtengelyes verzió esetében pedig 13,7 és 14,8 méter. A busz szélessége pedig kimeríti a szabványok által megengedett 2550 millimétert.

Az autóbusz jellegéből adódóan ugyan túlságosan nagy csomagtér kialakítására nem volt sok lehetősége a gyártónak, ebből kifolyólag az utasok kézipoggyászaira 2 köbméternyi csomagtartó áll rendelkezésre. Az autóbuszon összesen 55 ülés található. A Scala intercity változatai általában a második ajtótól magaspadlósak, a városi kialakítású buszok pedig újabban teljesen alacsonypadlósak, igaz, az ülések mindkét esetben dobogóra vannak szerelve, hasonlóan a Finnországba exportált Ikarus EAG E94-esekhez. A mosolygós autóbuszok többféle ajtóelrendezéssel állnak rendelkezésre, a teljesen alacsonypadlós változatoknál azonban a legtöbbször vagy az első, vagy az utolsó ajtónál csak egy szárnyat építettek be.

Az utolsó mohikán

A Scala az utolsó Lahti márkanév alatt készülő autóbusz, ez év végétől várhatóan nem készül több mosolygós busz. A finn karosszáló ezzel a döntéssel az utolsó saját fejlesztésű járműtől is búcsút vesz. A Lahti ugyan több típust is gyártott, azonban ezek mára már a gyár történelmi múltját képezik. Ilyen a turistabuszként forgalmazott Eagle és a Falcon, vagy a magaspadlós intercity autóbuszként gyártott Flyer. A finnek 2007-2008-ban hagytak fel végleg ezek gyártásával, igaz Flyerek még 2010-ben is készültek.

A Scala autóbuszokból több mint 900 darab készült eddig

A Scala autóbuszokból több mint 900 darab készült eddig

A gyártó közlése szerint azonban 2013 végén a Scala gyártása is véget ér, ezt követően ugyanis a Scania OmniExpress 320, 340 és 360 összeszerelésére összpontosítanak. Ez azt jelenti, hogy év végétől a Lahti bizonytalan ideig nem forgalmaz a saját neve alatt autóbuszt, ugyanakkor a szerviz- és az after sales értékesítéssel nem hagynak fel. Mit is mondhatnánk? Tudni kell abbahagyni.