Úgy tűnik, nem nagyon bízik döntéseiben Bob Lutz, számos autóipari csoda szülőatyja. Miután annak idején lezárult az általa kezdeményezett Chevrolet Volt fejlesztése, visszakozott, és azt nyilatkozta, inkább az Escalade-nek kellett volna adni a hatótáv-növelővel felszerelt hajtásláncot. A közelmúltban V8-asokat ültetett villanyautókba, de máris visszájára fordítaná az egészet: legújabb alkotása egy eget rengető elektromos pick-up.

„Ez a nekem való jármű” – kommentálta a Via X-Truck premierjét Detroit fenegyereke. Fene az ízlését: a részben vagy teljesen elektromos hajtású haszonjárművekre szakosodott Via Motors, amelyben Lutz is érdekelt, az elmúlt évek talán legrusnyább kisteherautóját tálalta Detroitban. Eltúlzott szögletesítéseivel, egyedi fellépőjével és fél arasznyi emelésével, valamint amúgy stílusos, matt szürke fényezésével az X-Truck inkább tűnik egy B-kategóriás apokaliptikus mozifilm kellékének, mint egy autóipari zseni gyermekének.

A lényeg persze nem a külcsín; a Via Motors többi, sorozatgyártású modellje pontosan úgy néz ki, mint bármely észak-amerikai haszonjármű. Az X-Truck különlegessége a hálózatról tölthető hibrid hajtáslánc feljavított kivitele: a vállalat szériagyártású modelljeivel (ld. fenti videó) szemben nem egy, hanem kettő darab 402 lóerős villanymotor dolgozik a pick-upban. Ezek pillanatok alatt felzabálják a 24 kWh kapacitású akkumulátorban tárolt áramot, ám nagyjából 55 km-re így is elég a töltés. Utána beindul a benzinüzemű fedélzeti áramfejlesztő rendszer, ami persze, hiszen egy 150 kilowattos generátort kell meghajtania, meg mégis csak egy átépített Chevy Silveradóról van szó, egy 5,3 literes V8-as. Ahogy kell.

A Via Motors-ban érdekelt Bob Lutz személye a garancia arra, hogy a brutális X-Truck nem tűnik el a süllyesztőben.

A Via Motors-ban érdekelt Bob Lutz személye a garancia arra, hogy a brutális X-Truck nem tűnik el a süllyesztőben.

A Via Motors-ban érdekelt Bob Lutz személye a garancia arra, hogy a brutális X-Truck nem tűnik el a süllyesztőben.