A Volvo Trucks által teherautók tesztelésére használt számos tesztpálya közül az egyik Kirunában, Svédország északi részén található. Az egy évvel ezelőtti tél során a legalacsonyabb mért hőmérséklet -44°C volt, így ez a fagyos klíma tökéletes lehetőséget adott arra, hogy kipróbálják, mit- vagy mit nem bír az új Volvo FH ilyen extrém körülmények között.
Kamion a laborban
Egy teljesen új teherautó-generáció kifejlesztése jelentős követelményeket támaszt a minőség ellenőrzési tesztekkel szemben. A végrehajtott műveletek olyan területekre összpontosítanak, mint a teherautó megbízhatósága, ellenállóképessége és üzemanyag-fogyasztása. Kezdetben külön próbálják ki egyes különálló alkotóelemeket, mint például az alvázat, a fülkét és az elektromos rendszert. Miután ezek megfeleltek, eljött az ideje a teljes teherautó tesztelésének. Erre a Volvo Trucks saját laboratóriumaiban és a vállalat tesztpályáin, továbbá tesztelő fuvarozók révén a mindennapos haszonjármű-forgalomban egyaránt sor került.
‘Annak megismerése és megértése, hogy miként használják majd az ügyfelek a teherautót, milyen üzemi körülmények között vezetik majd őket, milyen szegmensekben tevékenykednek majd, továbbá, hogy milyen jelenlegi, illetve jövőbeni követelményeknek kell megfelelniük, abszolút elengedhetetlen új termékeink minőségi standardjainak felállításakor’ – magyarázza Hayder Wokil, a Volvo Trucks minőségbiztosítási igazgatója.
Átfagyott teherautók
A tesztidőszak alatt minden teherautóval legalább 20 ezer kilométert tettek meg dermesztő hidegben, ahol a legnagyobb problémát az jelentette, hogy a teherautó valamennyi alkotóeleme – a legkeményebb anyagokból készültektől az elektromos rendszerig – meglepő módon rideggé vált. Ezért olyan alkatrészeket kellett kifejleszteni, amelyek meghibásodás nélkül képesek elviselni ezeket a fagyos körülményeket.
A teszteket a svédországi Hälleredben is folytatták. A pálya Göteborg közelében található. Számos sofőr dolgozott azon, hogy rendkívüli igénybevételt jelentő, felgyorsított tartóssági próbák sorozatát hajtsák végre. Ez a tesztelési mód 10 évnek és 1250000 megtett kilométernek felel meg az utakon. Olyan nehéz útviszonyokat tartalmaz, mint 10 és 20 százalék közötti emelkedőkön történő haladás, illetve áthajtás olyan rideg tereptárgyakon, mint a kátyúk, a felhullámosodott aszfalt, a kockakő, a vízmosások és a vízcsatornák. A tesztprocedúra más elemeket is magában foglal, mint például az ajtó folyamatos egymás utáni kinyitása és bezárása.
Ellenállók
A gyorsított tartóssági teszt egyik legzordabb része a teherautó megmérettetése az úgynevezett ‘ellenállóképességi pályán’. A teherautó itt olyan tereptárgyakkal találkozik, mint az általános forgalmi helyzetekben is, de sokkal rövidebb idő alatt. Ezen a számos jelentős igénybevételt jelentő tereptárggyal ellátott pályán újból és újból végighaladva a teszt jelentősen felgyorsítható. Egy ennél is jobban felgyorsított tesztet hajtottak végre a Volvo Trucks szerelvényrázó laboratóriumában, ahol hat-nyolc héten keresztül folyamatosan rázták a teherautót.
Ez egy tulajdonosnál több mint egymillió megtett kilométernek felel meg. Az ellenőrző tesztből eredő valamennyi visszajelzést az előforduló meghibásodások okainak megértése, valamint a kellően tartós műszaki megoldás megkeresése követte. Az új megoldásokat ezután ismét tesztnek vetették alá, és a folyamat addig folytatódott, amíg a kérdéses alkatrész specifikációja meg nem felelt a rá vonatkozó követelményeknek. Annak érdekében, hogy végfelhasználói szempontból is jóváhagyhassa a terméket, a Volvo Trucks valós körülmények közötti teszteket is végzett. A teszteknek külön izgalmat adott, hogy a hivatalosan még be sem mutatott új FH-kkal úgy kellett közlekedni, hogy senki észre se vegye, hogy mivel rukkoltak elő a svédek.