Ugyan a csuklós buszok már az 1960-as évek közepétől népszerűek voltak Nyugat-Európában, Csehországban még igencsak ritkaságszámba mentek. Ez főleg annak volt köszönhető, hogy a cseh ipar viszonylag későn fedezte fel az ilyen jellegű kialakításban rejlő lehetőséget. Az első csuklós prototípus a Škoda 706 RTO-K volt, azonban végül soha nem került sorozatgyártásba. Később a csehek a Karosa ŠMK 16.5 típussal rukkoltak elő, azonban a járműből mindössze 20 darab készült.

Történt mindez annak ellenére, hogy az olyan nagyvárosok részéről, mint például Prága, erős igény mutatkozott a nagy befogadóképességű csuklós autóbuszok iránt. Ugyanakkor a csehországi gyártók képtelenek voltak használható járműveket produkálni. Ezért a csehek a Kölcsönös Gazdasági Segítségnyújtási Tanácshoz (KGST) fordultak, ahol az Ikarust ajánlották, mint az egyedüli kelet-európai nagy autóbuszgyártót.

1977-ben a DPP 20 darab 280.08 típusú autóbuszt rendelt, melyeket Kačerov-i és Klíčov-i garázsban készítettek fel a városi üzemre

 A Škoda 706 RTO-K nem került sorozatgyártásba

A Škoda 706 RTO-K nem került sorozatgyártásba


Épp időben

Az Ikarus 280 szériagyártása 1971-ben kezdődött és ezt követően számos kelet-közép európai országba exportáltak belőle. Egy évvel később egy tesztjármű érkezett a cseh fővárosba, amely azonban nem tett jó benyomást gyenge teljesítményű motorjával a prágai közlekedési vállalatra, a DPP-re. Négy évvel később azonban kritikussá vált a közlekedési helyzet a cseh fővárosban, mivel a szóló autóbuszok nem voltak képesek kezelni a megnövekedett utasmennyiséget. Ezért a DPP ismét tesztelt egy Ikarus 280.08-ast, mely elnyerte mind az utazóközönség, mind pedig a járművezetők tetszését.

1977-ben a DPP 20 darab 280.08 típusú autóbuszt rendelt, melyeket Kačerov-i és Klíčov-i garázsban készítettek fel a városi üzemre

1977-ben a DPP 20 darab 280.08 típusú autóbuszt rendelt, melyeket Kačerov-i és Klíčov-i garázsban készítettek fel a városi üzemre

Nagyobb befogadóképesség, nagyobb költségek

1977-ben a DPP 20 darab 280.08 típusú autóbuszt rendelt, melyeket kačerovi és klíčovi garázsban készítettek fel a városi üzemre. A vörös-fehérre festett járművek a 4000-4020-ig tartó számozást kapták. Az új járművek a 190-es vonalon a Budějovická és a Jižní Město végállomás között, 1978. január 16-án álltak forgalomba. Egy héttel később, 1978. február elsején pedig a 177-es viszonylaton találkozhattak velük az utasok. A prágai utakon való megjelenésük hatalmas sikernek számított, köszönhetően annak, hogy közel 50 százalékkal több utas szállítására voltak képesek a szóló járművekhez képest. Igaz, az egy főre vetített költségük is 20 százalékkal magasabb volt egy átlagos buszénál.

Évente 50-90 darab Prágának

A következő adag Ikarus 280.08-as 1979-ben érkezezett Prágába és ettől az évtől kezdve minden esztendőben 50-90 darab új csuklóst rendelt a cseh főváros tömegközlekedési vállalata. 1985-ben már 315 darab Ikarus volt forgalomban, melyek a 4001-4334-ig tartó számozást kapták. A megvásárolt buszok többsége egyenkülsőt kapott, azonban a 4071-es számot viselő jármű egy baleset következtében egy ajtóval szegényebb lett. Az Ikarus 280.08-asokat 10,3 literes, hathengeres, 141 kW (192 LE) teljesítményű (később 180 kW) Rába motorokkal és Csepel kézi váltókkal szállították Prágába.

Egy késői változat műszerfala

Egy késői változat műszerfala

Színváltó DPP

1986-tól fogva a csuklós Ikarusok már piros-fehér színezést kaptak a korábbi sötétvörös-fehér helyett. Egy évvel később pedig már a 280.08-as egy modernebb változatát állíthatták forgalomba a csehek, melyben egy erősebb teljesítményű motor dolgozott. A csuklós Ikarusok beszerzésével 1990-ben hagyott fel a cég, az utolsó jármű 1991 februárjában érkezett a cseh fővárosba. Ugyan a nyolcvanas évek végén a DPP még tesztelt egy Ikarus 435-öst, végül több Ikarust nem rendelt a vállalat.

A DPP inkább a hazait választotta

A megrendelések elmaradásában szerepet játszott a hazai piaci szereplő, a Karosa fejlődése is, amely a kilencvenes évek elején készült el B-741 típusú csuklós autóbuszával. Az első három példány 1991 végén érkezett a cseh fővárosba. Egy évvel később még 19 darab Ikarus 280-ast vásárolt a DPP a DP Pardubicétől, igaz ezek használtak voltak, eredetileg 1986-89 között készültek.

1986-tól fogva a csuklós Ikarusokat piros-fehér színben kezdték festeni a korábbi sötétvörös-fehér helyett,  a színárnyalat azonban nem hasonlítható a budapesti piros-trolikéhoz

1986-tól fogva a csuklós Ikarusokat piros-fehér színben kezdték festeni a korábbi sötétvörös-fehér helyett, a színárnyalat azonban nem hasonlítható a budapesti piros-trolikéhoz

Az első Ikarusokat (néhány baleset miatt forgalomból kivont jármű kivételével) 1999 elején kezdték el leselejtezni, melyek helyén új Karosa B 741 típusú autóbuszok álltak forgalomba. 1999-2001 között pedig a DPP az összes Ikarus 280.08-astól megszabadult.
Az utolsó, a 4382-es számot viselő Ikarus 280.08-ast a prágai közlekedési vállalat múzeumában állították ki. Csehországban 2007-ben vonták ki a forgalomból az utolsó Ikarus 280-ast, amely Tábor városában teljesített szolgálatot.