A Volvo Dynamic Steering fejlesztés a nehéz áruszállító járművek vezetőinek körében előforduló leggyakoribb foglalkozási ártalmakat célozta meg. A svéd munkaügyi hatóság hivatalos adatai rámutatnak, hogy a teherautó-sofőrök az átlagosnál magasabb arányban szerepelnek a foglalkozási ártalmak statisztikájában.
A műszaki elgondolás lényege a kormányoszlopra szerelt elektronikusan vezérelt elektromos motor. Ez együttműködik a hidraulikus kormányrásegítővel úgy, hogy másodpercenként több ezer szabályozó jelet kap az elektronikus vezérlőegységtől. A motor legfeljebb 25 newtonméter nyomaték kifejtésére képes. Kis sebességnél az elektromos motor rásegítése könnyen kormányozhatóvá teszi a teherautót
‘Az elektromos motor feladata, hogy a működés minden egyes pillanatában tökéletes kormányzási érzetet biztosítson. A rendszer érzékelői révén felismeri például, ha a járművezető egyenesen szeretne haladni, és automatikusan gondoskodik arról, hogy ne szűrődjenek fel az útfelületről érkező zavaró hatások a kormánykerékre’ – magyarázza Gustav Neander, a Volvo Dynamic Steering projektvezetője.
A Volvo Trucks szerint az új fejlesztés számos előnnyel bír. Alacsony sebességnél az elektromos motor átveszi a munkát a járművezető izmaitól. A sofőr így kisebb megerőltetésnek van kitéve és anélkül kormányozhat, hogy meg kellene erőltetnie a vállait vagy a karjait. A fejlesztés további előnye, hogy tolatáskor is visszaáll középállásba.
A meredek dőlésű útfelületet vagy az oldalszelet is felismeri a rendszer, amely automatikusan kompenzál, így a járművezetőnek nem kell erőt kifejtve ellenkormányzással kiegyenlítenie az oldalirányú mozgásokat az egyenes haladáshoz. Ez jelentős előrelépés a közlekedésbiztonság és a járművezetői kényelem terén.