Nemrég a XIX. Országos Személyszállítási Szakmai Konferencia kísérőrendezvényén, a Busexpón debütált hazánkban az új Mercedes Citaro G. A BKK alvállalkozója, a VT-Transman által vásárolt égszínkék járművet az EvoBus Hungária Kft., az importőr állította ki.

A teljes mértékben alacsonypadlós autóbusz az első példány abból a 159 darabos flottából, amelyet a cég még tavaly rendelt a Daimler Buses-tól, azt követően, hogy a cég egyedüli indulóként megnyerte a budapesti szolgáltatási tendert. Májustól kezdődik a flotta üzembe állítása, a teljes létszám várhatóan júliusig kezd el dolgozni. A flotta fele csuklós, fele kéttengelyes, szóló kivitelű lesz.

A vezetőt tolatókamera is segíti

Ergonomikus műszerfal a VT-Transman sofőreinek

Ergonomikus műszerfal a VT-Transman sofőreinek

A Citaro G C2 18 méter hosszú, 2,55 méter széles és 3,12 méter magas. Az automatikus váltóval szerelt autóbuszban 354 lóerős, OM 457 típusú hathengeres dízelmotor dolgozik, mely teljesíti a legszigorúbb EEV kibocsátási normákat is. A jármű összesen 102 utas befogadására képes, az utastérben 36 ülőhely és 66 állóhely található, ezen felül pedig további két lehajtható szék áll rendelkezésre, a második ajtónál pedig lehetőség van egy kerekesszékes utas szállítására is.

Más, mint a mostani csuklósok

Az EvoBus mannheimi gyárában készült jármű első ránézésre két tekintetben tér el a fővárosban közlekedő csuklós autóbuszoktól. Az első feltűnő különbség, hogy a Citaro G ablakai rendkívül nagy felületen nyithatóak, a második ajtó pedig a szokásosnál messzebb került az első tengelytől.

A második ajtó a B tengely elé került

A második ajtó a B tengely elé került

Bár a kocsitest kívülről impozáns hatást kelt, az utastérbe lépve hirtelen olyan érzésünk támadhat, mintha egy 10 évvel ezelőtt gyártott Citaróban lennénk. Ez főleg a szürkés-kékes árnyalatoknak köszönhető, ami mind a műanyagburkolatok színezésében, mind pedig a kárpitozásban tetten érhető.

Az utastér színvilágával ettől függetlenül nem lenne baj, azonban a kékre festett kapaszkodók továbbá az ablakok felett az égszínkékre festett burkolatok rendkívül émelyítő, amolyan „babaház-hatást” keltenek. Ez kiküszöbölhető lett volna krémszínű borítások alkalmazásával valamint a kapaszkodók fémszínű festésével.

Tágas belső tér

A belső tér tágas érzetet kelt, annak ellenére, hogy bizonyos megoldások helyet vesznek el. Ilyen a második ajtó mögött, mindkét oldalon megtalálható robusztus műanyagöntvény, melyeken egy-egy menetirány szerinti, továbbá egy visszafordított üléspár található.

A budapestiek számára kissé szokatlan lehet továbbá, hogy a harmadik ajtónál két ülést építettek be a babakocsi-tároló helyére. Ebből kifolyólag ennél az ajtónál nincs rámpa, kerekesszékesek közlekedésére pedig csak a második ajtónál van lehetőség.

A Mercedes Citaro G utastere viszonylag tágasnak mondható

A Mercedes Citaro G utastere viszonylag tágasnak mondható

Nem jobb a mai  Volvóknál

Az autóbusz belső felszereltsége ugyanakkor gazdagnak számít: az utastérben légkondicionáló, kamerarendszer továbbá három síkképernyős monitor is található. A járművezető munkáját tolatókamera, illetve széles visszapillantó tükrök segítik. A sofőr komfortérzetét az ergonomikus műszerfal, a levegőbefúvás, továbbá az állítható vezetőülés fokozza.

Összességében az új Mercedes Citaro G európai színvonalú jármű, mely kiváló műszaki- és utastéri felszereltséggel rendelkezik. Az utastér kialakítása azonban nem tekinthető etalonnak a piacon található városi autóbuszokkal szemben.

A BKV-nál jelenleg is közlekedő Volvo 7700-asok utastere jobban megfelel a fővárosi közlekedési igényeknek, nem beszélve azok igényesebb, kellemesebb megjelenéséről. A Citaro G-vel kapcsolatos tapasztalatgyűjtés során azonban sokakat megtéveszthet a járművek elején található hatalmas csillag.