A teherautók ugyan csak három százalékát teszik ki a forgalomban lévő összes gépjárműnek, viszont a közlekedésből származó káros anyagok 25 százalékáért, továbbá a halálos kimenetelű közúti balesetek 18 százalékáért felelősek. E balesetekben Európában 2005 és 2007 között átlagosan évente több mint 7000 ember vesztette el az életét.
A kezdeményezett változtatások elsősorban a teherautók formatervét változtatná meg lényegesen. A korábbi ‘tégla’ kialakítás helyett a jövőben gyártott kamionok vezetőfülkéje a lehető legjobb, aerodinamikus formákat használná ki. Bár a javaslat nem tartalmaz erre vonatkozóan konkrétumot, könnyen elképzelhető, hogy hamarosan az utcán is találkozhatunk a Tesz-Vesz Városban látható alma, vagy tojás alakú szállító járművekkel.
Az érvényes uniós szabályozás szerint jelenleg csak 2,35 méter hosszú vezetőfülkét lehet kialakítani, ebbe viszont nem fér bele a mainál gömbölyűbb orr. Egy 2011-ben készült tanulmány szerint a teherautó elejének lekerekítése 12 százalékkal csökkentheti a légellenállást, további 3-5 százalékkal pedig a fogyasztás is redukálható. Ez a mai árakon egy kamion esetén évente átlagosan 1500 euró megtakarítást jelentene.
A bizottság becslése szerint egy átlagos, 100 ezer kilométert futó kamionnál a változtatások akár 5 ezer eurós megtakarítást eredményezhetnek évente. A járművezetők látóterének növelése pedig javíthatja a közúti biztonságot. A brüsszeli testület továbbá úgy számol, hogy 300-500 ember életét lehetne megmenteni évente az európai utakon.
Brüsszel szerint jelenleg 6,5 millió, 3,5 tonnánál nehezebb teherautó fut Európa útjain, a közúti szállítás és a kamiongyártás pedig mintegy hatmillió embernek ad munkát a kontinensen, a legtöbb árut pedig közúton szállítják Európában.