Az első tököli fesztivált gyászos évben, 2003 tavaszán rendezték meg, bár akkor még senki sem sejtette, hogy a nagy Ikarus éppen ebben az évben áll le a termeléssel. ‘A helyközi buszok és autóbuszok magyar piaca idén mélypontra jutott, és az évet várhatóan 200 autóbusz alatt zárja minden márka tekintetében’ – állt az Ikarusbus a gyárbezárás kapcsán kiadott közleményében.

Hogy lássuk, milyen a magyar gyártók jelenlegi helyzete elég csak annyit megjegyezni, hogy ma minden cég hálás lenne, ha a fenti mennyiségnek legalább a felét legyárthatná fizetős megrendelésre egy évben. A legutóbb megrendezett tököli mustra óta hazai gyártóhoz nem érkezett jelentős megrendelés olyan pedig végképp nem, ami kirántaná a magyar autóbuszgyártókat a gödörből.

Csehországi vendég: Volvo 7700A

A fesztivál madártávlatból

A fesztivál madártávlatból

Némileg árnyalja a képet a közelmúltban bejelentett buszbeszerzés, melynek eredményeképp a győri Kravtex összesen 10 buszt szállíthat Pécsnek, melyből hat darab készült idén. Ez rekord mennyiség, ha azt nézzük, hogy 2011 óta tulajdonképpen senki sem rendelt hazai gyártású buszt idehaza. Mint ismeretes, két évvel ezelőtt Szeged tizenhárom trolit vásárolt az Ikarus-Škodától.

A külföldi sikereket nézve már kicsit szebb képről beszélhetünk, igaz gyorsan hozzá kell tenni, olyan cégek jutottak megrendeléshez, akik korábban már jól vizsgáztak termékeikkel a külhoni ügyfelek előtt. A korábbi mátyásföldi EAG-osokból alakult Molitus hét darab midibuszt exportált Norvégiába, illetve Svédországba, a NABI-tól pedig 150 darab Compobust vásárolt a Los Angeles-i közlekedési vállalat.

Elvesztegetett évtized

Az elmúlt esztendőt tekintve tehát egyáltalán nem mondható ígéretesnek a magyar autóbuszgyártók helyzete, a fesztivál 10 évét felölelő időszakot tekintve sovány sikerekről lehet beszélni, sőt, az egykori Ikarus megszűnését követően a mátyásföldi Egyedi Autóbuszgyár és a korábban fővárosi megrendelésre is dolgozó székesfehérvári Alfabusz Kft. is bezárt. A fenitek fényében érhető, hogy miért nem tartogatott sok újdonságot a fesztivál, mely idén kissé melankolikus nosztalgiahangulatban telt.

A látogatók kipróbálhatták a veterán járműveken való utazást

A látogatók kipróbálhatták a veterán járműveken való utazást

A kiállított autóbuszokat viszonylag kis területen kellett felsorakoztatni, köszönhetően annak, hogy a külföldi gyártók közül csak azok a cégek képviselték magukat, akik a buszok mellett más magyarországi haszonjárművek forgalmazásával is foglalkoznak. Idén elkerülték Tökölt azok a közép-európai gyártók, amelyek egyébként folyamatosan termelnek mind az európai-, mind pedig a térség piacaira. Ezúttal nem állított ki sem a cseh SOR, sem az olasz (de cseh gyáregységgel is rendelkező) Irisbus, sem pedig a lengyel Solaris. A nyugati gyártók közül távol maradt az MAN, vagy a spanyol karosszáló, az Irizar.

Mindenki, aki számít

A hazai cégek szinte mindegyike igyekezett valamilyen módon képviseltetni magát. A NABI a Magyar Autóbuszgyártó Klaszterrel közösen felállított standján két demó Sirius-t állított ki, de a Compobus prototípusával utazni is lehetett a tököli reptér bejárata és a kiállítói terület között. A magyar gyártókat tömörítő szervezet standján továbbá a fővárosban közlekedő Ikarus V187 is látható volt.  

Egy helyközi Econell és a Citadell

Egy helyközi Econell és a Citadell

A legtöbb helyet  – hasonlóan az eddigi fesztiválokhoz – idén is a Kravtex bérelte, mely szinte a teljes járműpalettát elhozta a kiállításra. A győri és mosonmagyaróvári üzemmel rendelkező a távolsági közlekedésre szánt Inovellt és az Optinellt, továbbá a tizenkét méteres, helyközi kialakítású Econellt is kiállította. Mindezek mellett a Tüke Busz Zrt. által bérelt, már sorozatgyártásban készülő szóló Citadell is látható volt. A közelmúltban bemutatott alacsony belépésű Econell városi változata szintén charter járatként szállította az utasokat a parkoló és a kiállítói terület között.

Svéd acél

Bár a Volvóról sokat lehetett hallani az elmúlt hónapokban a Rábával megvalósuló együttműködés kapcsán, a svéd gyártó hazai hídfőállásának standján mindössze egy 9500-as és egy 9700-as turista autóbusz volt látható. Igaz, szintén charter járatként a látogatók rendelkezésére állít egy Volvo 7700A is, mely Csehországból érkezett hazánkba.

Csehországi vendég: Volvo 7700A

Csehországi vendég: Volvo 7700A

A svéd versenytárs, a Scania egy korábban átadott finn gyártmányú, pannon volános Omniexpresst, továbbá egy borsod volános Touring HD-t hozott el a fesztiválra. A VDL hazai importőre Volvo alvázas használt Berkhof csuklós és szóló buszokat, illetve a tavaly év autóbuszának választott Futurát, amelyet korábban már láthatott a tököli közönség. Az egyetlen igazi premiert az Evobus Hungária Kft. standján láthatták az érdeklődök, a cég ugyanis a fővárosi Citarókon kívül (a csuklós a tavaszi Busexpón debütált idehaza) bemutatta a teljesen megújult Setra 515 HDH-t is.

Háborús veteránok

Az idei találkozón rengeteg veterán busz volt látható: az Ikarus 31-es és a 311-es mellett 620-as, 630-as és több 55-ös farost és az Ikarus 255-öst is kipróbálhattak a látogatók. A nosztalgia buszokkal szemben a BKV Ikarus 180-asa is helyet kapott, mely kísérleti jelleggel a szentendrei múzeumba jegyet váltó látogatókat fuvarozza. A veterán buszok mellet látható volt továbbá egy Németországból visszavásárolt kétajtós Ikarus 415-ös is, az Országos Vérellátó Hálózat E98-asa, továbbá egy E95-ös és egy E14-es EAG gyártmány is.

A városnéző busszal sok hazai rendezvényen lehet találkozni

A városnéző busszal sok hazai rendezvényen lehet találkozni

A nemzetközi buszkiállítás mellett idén is több kísérő programon lehetett feljebb tornázni az adrenalin szintet. Bár szerényebb keretek között, de ezúttal is lehetőség volt kiélvezni a helyszín adta extrém lehetőségeket. A bátrabbak off road túrán, helikopteres- és kisrepülős repülésen, továbbá motoros sárkányrepülésen vehettek részt. Idén azonban nagyon hiányoztak a látványos bemutatók, melyeken keresztül talán jobb képet lehetett volna kapni az új autóbuszok valódi tudásáról.

Zárásképpen ilyenkor azt szokás mondani, hogy ‘jövőre ugyanitt, ugyanekkor’, de ha igazán reálisan nézzük a jelenlegi helyzetet, akkor jövőre nem lesz mit kiállítani. Ha a hazai buszpiacon nem történik lényeges változás, akkor 2014-re minden bizonnyal elfogynak a magyar gyártók. Igaz, drágán kifejlesztett prototípusaikat legfeljebb nyomott áron megveheti a BKV, ez azonban keserű siker lenne. Pedig a következő fesztivál szólhatna másról is, mint a hazai gyártók folyamatos, erőltetett túlélő gyakorlatáról.