Bár a globális felmelegedés, avagy a klímaváltozás szempontjából már nem oszt, nem szoroz, hogy a nagyvárosokban és az országutakon közlekedő hagyományos üzemű autóbuszok és kamionok teljesítik-e a szigorúbb környezetvédelmi feltételeket, mégis az EU-szabályozásnak köszönhetően a gyártók erőforrásainak nagy részét most az köti le, hogy megfeleljenek a jövő év elejétől életbe lépő normáknak. A cégek többsége az új motorok beépítése mellett több fejlesztést is végrehajt a sorozatgyártásban készülő típusokon. Így tett a Volvo is a 9700-as és a 9900-as turistabuszokkal is.

Az egyik legszembetűnőbb változás, hogy mindkét típus ráncfelvarráson esett át: a lökhárító vonalai íveltebbek, a hűtőmaszk pedig nagyobb lett. A korábbi típusfejlesztési elképzelésekkel összhangban jól látható méretben helyezték el a Volvo logót, a hűtőmaszk pedig fekete színezést kapott. A két típus hátfala is változott: a lámpatestek és a szélvédő körüli rész elnagyoltabb, továbbá karakteresebb megjelenést kapott. Ugyan, első ránézésére némileg a Mercedes Tourismo formavilágát idézi, azonban a kezdeti képzavar hamar elmúlik.

A motorok és az ülések is könnyebbek lettek

Alapfelszereltség lett a tolatókamera

Alapfelszereltség lett a tolatókamera

A lengyelországi Wroclawban készülő járművekbe új, hathengeres, 11 literes motorokat szereltek be, melyek természetesen megfelelnek az Euro 6-os kibocsátási normáknak. Ezek teljesítménye 360 és 460 lóerő közötti intervallumban található. A Volvo szerint a fejlesztések eredményképpen a modellfrissítésen átesett típusok izmos, legalább kétszázalékos üzemanyag-megtakarítást is felmutathatnak elődeikhez képest. Mindamellett az utastérben érzékelhető motor zajszintje is csökkent, ami annak köszönhető, hogy még több szigetelést tömködtek a jármű hátsó részében található erőforrás köré.

A modellfrissítés egyik nagy haszonélvezője a sofőr lett, hiszen bekerült a szériafelszerelésbe a tolatókamera, opcióként pedig az első utasajtó feletti világítás és elektromosan mozgatható tükrök is rendelhetőek a járművekhez. Ősszel a Volvo pedig bemutatja a kifejezetten ezekhez a típusokhoz készített ködlámpákat és tetőfényszórókat, melyek elsősorban a kanyargós utakon tesznek majd jó szolgálatot a járművezető számára. Persze zárójelben azt is meg kell jegyezni, hogy ez egy olyan mókusvakítás, amitől a kisállatok valóban meg is vakulnak. Főleg, ha szembe jönnek.

A motorok és az ülések is könnyebbek lettek

A motorok és az ülések is könnyebbek lettek

A modellfrissítés ellenére a járművek főbb paraméterei nem változtak, ennek megfelelően a 9700-as továbbra is 10,4-től 15 méteres, a 9900-as pedig 12,3 és 13, illetve 13,8 méteres hosszúságban rendelhető. Előbbi háromféle magassággal (3,40 – 3,70 méterig), utóbbi pedig 3,70 méteres kialakítással készülhet. Megmaradtak továbbá a szériatartozéknak számító elektronikusan vezérelt tárcsafékek (EBS), valamint az elektronikus menetstabilizáló (ESP). A buszok utastere légkondicionált: az ülések felett légbefúvók találhatók, továbbá a sofőr légterének frissítése is megoldott. Az utasok szórakoztatásáról pedig a 17 colos TFT-monitorok gondoskodnak, melyhez a Volvo saját fejlesztésű hangrendszert biztosít.

Az alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást a Volvo azzal indokolta, hogy elvettek a motorok súlyából, továbbá hanyagolták a nehézfémek használatát az utasülésekben. A változtatásnak köszönhetően a buszok egy megtermett ember súlyával, azaz 120 kilóval lettek könnyebbek. A végeredmény tekintetében elmondható, hogy a facelift többet használt, mint ártott a Volvo zászlóshajóinak. Azonban a svédeknek érdemes lesz a típusok teljes megújításánál elrugaszkodni a konvencionális formáktól, mert bár szépek a kocsik, mégis továbbra is elegánsan dögunalmasak.