A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NiT Hungary) szerint az e-útdíj bevezetésével kapcsolatos, év eleje óta tartó bizonytalanság nemcsak a fuvarozói szektort, de a megbízókat is komoly nehézségek elé állítja. Számítások szerint a belföldi szállítás költségei az új díjakkal akár 30 százalékkal is megemelkedhetnek, amelyet a cégek teljes egészében, vagy részben várhatóan áthárítanak majd a megrendelőkre. A többletkiadás a gazdaság valamennyi szektorát érinteni fogja.
Lehetetlen előre tervezni
Jelentős problémát jelent, hogy a néhány teherjárművel és jelentős flottával rendelkező vállalkozások egyelőre nem ismerik a szabályozás részleteit és nem tudnak hosszútávon előre tervezni a pontos díjak ismeretének hiányában. Ez egy olyan piaci szegmensben, ahol jellemzően hosszabb távú szerződések is születnek, komoly hátrányt és veszteséget jelenthet. A legnagyobb közvetlen taglétszámmal bíró érdekvédelmi szervezet szerint további feszültségeket teremt, hogy a fuvarozók csak a sajtóból értesülhetnek a változások egyes részleteivel.
A NiT Hungary felhívja továbbá a figyelmet arra, hogy a nem, vagy csak részben áthárítható költségek, mint a telephely és a felrakodás helyszíne közötti távolság, vagy az üresjáratok díja sok vállalkozást taszíthat majd a csőd szélére. Egy belföldi közúti közlekedési szolgáltató költségszerkezetében eddig 1-2 százalékot kitevő úthasználati díj a bevezetés után az üzemanyag után a második legnagyobb költségelem lesz. Az érdekképviselet mindamellett elismeri, hogy hazánkban a környező országok közül nálunk kell messze a legkevesebbet fizetni a közutak használatáért
Két hónapon belül
Európai színvonalú útdíjfizetési rendszer alapjait teremti meg az e-útdíj törvény a Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára szerint. Schváb Zoltán biztos abban, hogy az e-útdíj korszakos változtatást hoz a közlekedési ágazatban és az ezzel kapcsolatos törvény már minden bizottsági próbát kiállt. A megtett úttal arányos útdíjrendszert a kormány tervei szerint két hónapon belül bevezetik, a javaslatot már a parlament elé terjesztették.
A közlekedési helyettes államtitkár szerint szó nincs arról, hogy ez az összeg „eltűnne” a központi költségvetésben, amit a szakma az elmúlt 20 évben megszokott. A törvény körülírja, hogy egyebek mellett a közúthálózat üzemeltetésére, fejlesztésére lehet elkölteni ezt a pénzt. A szabályozás újdonságai közé sorolta, hogy a 3,5 tonnánál nehezebb teherjárműveknek megtiltja a nem díjköteles utak használatát.
A NiT Hungary más érdekvédelmi szervezetekkel közösen egy olyan versenyképességjavító csomagot dolgozott ki tavaly, amely segítheti a hazai vállalkozók talpon maradását. A szervezet amellett, hogy továbbra is szorgalmazza ennek elfogadását, kéri a kormányzatot, hogy adjon haladéktalanul tájékoztatást a várható díjtételekről és a kedvezmények rendszeréről, valamint az ellenőrzés technikájáról, kikerülhetetlenségéről, továbbá az úthasználat-arányos díj megfizetésének eszközeiről.