Emlékszünk még a százdolláros notebookra, a kurblis rádióra? Afrika számára tervezett termékek ezek; a világ népességének tizede él ott, de nem igazán a nyugati és keleti csúcsgazdaságok fő piacainál megszokott körülmények között. Mostantól kifejezetten Afrika számára konstruált teherautó is létezik – olcsó és praktikus, lapra szerelt kivitelben.
A brit Global Vehicle Trust OX néven egy teljesen újszerű koncepció alapján született, egyelőre versenytárs nélkül „flat-pack”, azaz az IKEA-bútorokhoz hasonló módon könnyen szállítható, otthon összeállítható, rossz útviszonyokra tervezett kishaszonjárművet szállít az afrikai piacokra. Az OX Nagy-Britanniában készül, onnan kerül a fejlődő piacokra.
Made in Britain, Assembled Abroad, azaz Nagy-Britanniában készült, külföldön szerelték össze, állhatna az OX-ok címkéjén. A kocsi elemeit a gyárban mintegy öt és fél óra alatt csomagolják be a szállítóládába, egy negyvenlábas konténerben hat darab fér el belőle. Az összeszerelés állítólag tizenegy és fél óra, minden különösebb szaktudás és célszerszám nélkül. (Ennek ellenére a gyártó a főbb célországokba összeszerelő személyzetet is telepít.) Az OX számos alkatrésze oldalanként felcserélhető az egyszerűbb gyártás és szerelés kedvéért.
A nyitott platós, egyszerű felépítésű jármű másfél tonnát nyom, 75 centis gázlómélysége, 13 fős – elvi – szállítókapacitása az afrikai igények alapján alakult ki a tervezéskor. Nyolc darab 44 gallonos hordó vagy három Euro paletta fér fel a platóra. A kocsi hasznos teherbírása két tonna.
Sir Torquil Norman, a Norman Trust alapítója ugyan sokat emlegeti az afrikai emberek életének megkönnyítését az új koncepció kialakításának hátterében, de a konkurencia nélküli új modell a minimális motorizált kontinensen alighanem gazdaságilag sem rossz befektetés. Elsősorban segélyszervezetekre, karitatív vállalkozásokra számít vevőként, de álma, hogy egy napon Afrika minden falujában legyen egy-egy OX.